
Oulun seudun pyöräteille aletaan asentamaan uusia opastusmerkkejä.
Oulun kaupungin liikenneinsinööri Harri Vaaralan mukaan suurin uudistus on uuden tieliikennelain mukainen ennakko-opaste.
– Opaste on samankaltainen kuin autoteillä, mutta pienemmässä mittakaavassa. Sen avulla pyöräilijä ehtii varautumaan käännökseen 30–50 metriä ennen risteystä.
Toinen uudistus on opastusmerkki, joka näyttää etäisyydet seuraaviin merkittäviin kohteisiin. Sekin on Vaaralan mukaan samankaltainen kuin autoteillä.
Merkit asennetaan koko Oulun seudulle ja lähikuntiin. Urakan on tarkoituksena valmistua ensi vuoden marraskuun puolivälissä, ja sen kustannukset ovat noin 780 000 euroa.
Projektin tilaajana on Pohjois-Pohjanmaan ely-keskus, ja sen toteuttaa Oulun kaupunki yhteistyössä Kempeleen, Muhoksen, Limingan ja Lumijoen kuntien kanssa. Urakoitsijana projektissa toimii Normiopaste Oy.
Alue, jolle uudet merkit sijoittuvat:

Juttua muokattu klo 15:11: lisätty kartta.
Kommentoi ()
pitäskö kuitenkin valmistua tämän vuoden marraskuussa eikä ens vuoden?
Ennakko-opaste oululaisille on tarpeetonta rahan tuhlausta. Työllisyystyönä olisi voinut valita uimarannoille ja puistoalueella ohjaajia.
Oululaiset ja lähialueilla asuvat tuntevat tien esim. Nallikariin hyvin.
Ouluun muuttaa joka vuosi huomattava määrä uusia opiskelijoita, jotka liikkuvat pääasiassa pyörällä. Samoin pyöräilystä on hyvä tehdä näkyvä, sujuva ja houkutteleva vaihtoehto kaupungissa liikkumiseen!
Mitä nuo pyörylät on? Toinen on tikkataulu, mutta mitä tuo 12 tarkoittaa?
Miljoonien baana Raattiin ja Kuusisaareen vain sitä varten ,että se voidaan sulkea ja siirtää pyörä ja jalankuku hengenvaarallisille silloille (tapahtumat Kuusisaaressa) Muutenkin noiden tapahtumien liikennejärjestelyt järjettömiäja vaarallisia.
Typerää sulkea Rastin saaren kautta kulku Kuusisaaren musiikkitapahtumien aikana. Kevyen liikenteen kulkureittien käyttäjien täytyy kiertää kaukaa päästäkseen kaupungin pohjoispuolelle.
Vieläkun merkkeihin lisättäisiin teksti ''käytä tien oikeaa reunaa''. Minua ihmetyttää suuresti se että varsinkin vanhemmat ihmiset kävelevät joko keskellä pyörätietä tai vasemmassa reunassa ja kun lähtevät ylittämään tietä tai kääntymään niin edes taakse ei viititä vilkaista vaan kuvittelevat että ovat ainoita tienkäyttäjiä. Mielestäni olisi ihan fiksua jos kaikilla tienkäyttäjillä olisi ainakin yksi sama sääntö, tämä olkoon vaikka se että käyttää tien oikeaa reunaa ainakin vilkkailla pyörätieosuuksilla, joka on myös hyvin loogista ajatellen että autotkin käyttävät liikenteessä oikeanpuoleista tienreunaa. Moni varmasti ajettelee tästä että pyörätiellä kulkiessa saa vapaasti valita puolensa mutta jos suurin osa tienkäyttäjistä käyttää oikeaa reunaa ja osa menee miten huvittaa sen suuremmin kenenkään turvallisuutta ajatellen niin hyötyykö siitä kukaan? Onko niiden mielestä sitten parempi että kevyenliikenteen väylällä olisi vasemmanpuoleinen liikenne? Tai se että jokainen menköön ja tulkoo mite huvittaa toisista välittämättä joka johtaa vaaratilanteisiin?
Jalankulkija saa kävellä pyörätien kummassa tahansa reunassa. Poukkoilla ei saa.
Pyöräilijä ajaa vain oikeassa reunassa. Kaahata ei saa.
Jalankulkijaa autoilijan pitää väistää suojatiellä. Pääsääntöisesti pyöräilijän pitää väistää autoa suojatien ylittäessään.
Jalkakäytävällä ei saa ajaa oyörällä.
Nuo ovat kaikki sääntöjä, jotka oululaiset pyöräilijät jättävät huomioimatta.
Kiitos asiallisesta vastauksesta! Olet aivan oikeassa että jotkut pyöräilijät ajavat liian nopeasti. Minun mielestä olisi kuitenkin ihan hyvä liikenteen sujuvuuden ja turvallisuuden kannalta se että jalankulkijat käyttäisi myös oikeaa reunaa, toki ehkä enemmän on pyöräilijän vastuulla väistää jalankulkijoita olivat he kummalla puolella tietä tahansa. Tästä johtuen on hyvä että ruuhkaisimmat kevyenliikenteen osuudet on kaistoitettu tai tehty baanoiksi jossa pyöräkaista ja jalankulkukaista on erikseen.
Muuten selvää suomen kieltä, mutta tuota en kyllä tiennyt oyörästä. En tosin tiedä sitäkään mikä se oyörä on...
Kaikki missä lukee pyöräily menee Oulun päättäjille läpi kuin kuuma veitsi voihin. Rahamäärällä ei ole mitään rajaa.
Hyville Yrittäjäveljille on keksitty paljon Hyviä Urakoita! Kyllä niistä kunnon vaaliavustukset kannattaa maksaa.
Kehittäkääpä kyltti, jota lapsenmieliset eivät voi pyöritellä.
Tolkutonta tuhlausta. Pyöräilijät ovat paikkakuntalaisia ja tuntevat reittinsä, niihin ei ennakkovaroituksia tarvita. Viitta risteyksessä riittää. Ei ihme että julkinen talous on kuralla. Lisäksi nuo ovat pian mutkalle väännettyjä tai tunnistamattomiksi töhrittyjä.
Autoilta myös kaikki turhat opasteet pois, kyllähän osaavat ilmankin joka paikkaan omalla paikkakunnallaan. Turisteilla on joku navigaattori tms kuitenkin käytössä eivätkä hekään opasteita kaipaa.