Oulu

Oulun pyö­rä­baa­na­ver­kos­to halutaan laajentaa 65-ki­lo­met­ri­sek­si, ensi vuonna alkaisi "Mäntybaanan" toteutus ja Kem­pe­leen­lah­del­le tulisi Suomen ensimmäinen Jääbaana

Kaupunkiin on tähän mennessä rakennettu yhteensä kolme kilometriä baanaa Linnanmaalle ja keskustaan, mutta sitä on kaavailtu toteutettavaksi useita kymmeniä kilometrejä lisää eri puolille Oulua. Arkistokuva. KUVA: Jukka Leinonen
Oulu 17.11.2018 8:10 | Päivitetty 17.11.2018 22:44
Susanna Kemppainen

Oulun polkupyöräbaanaverkostoa halutaan kasvattaa voimakkaasti.

Kaupunkiin on tähän mennessä rakennettu yhteensä kolme kilometriä baanaa Linnanmaalle ja keskustaan, mutta sitä on kaavailtu toteutettavaksi useita kymmeniä kilometrejä lisää eri puolille Oulua.

– Uutta baanaa on tarkoitus toteuttaa järjestelmällisesti joka vuosi, liikenneinsinööri Harri Vaarala yhdyskunta- ja ympäristöpalveluista kuvailee.

Hänen mukaansa Oulussa on 65 kilometrin laajuinen baanaverkosto vuonna 2030, jos yhdyskunta- ja ympäristöpalveluissa laadittu baanaverkkoluonnos toteutetaan.

Baanaverkkoluonnoksessa eli alustavassa suunnitelmassa baanoille on annettu nimiehdotuksia, jotka voivat muuttua myöhemmin. Esimerkiksi Haapalehtoon johtava baana on ristitty siinä Haabaanaksi ja Kempeleeseen vievä baana Kembaanaksi.

Suunnitelman mukaan ensi vuonna työn alle otetaan kolmen kilometrin mittainen pätkä Linnabaanaa. Vaaralan mukaan ensi vuonna on kaavailtu rakennettavaksi myös ensimmäinen vaihe Mäntybaanasta.

Siihen on piirretty myös jäälle tuleva talvibaana. Liikenneinsinöörin mukaan Oritkarista Oulunsaloon kulkee talvisin hiihtoreitti ja joinain talvina on toteutettu myös retkiluistelureitti, joten pyöräilijöillekin halutaan oma jääväylänsä eli Jääbaana. Toteutuessaan Jääbaana olisi Suomen ensimmäinen.

Korjattu kello 22.44: Jutussa kerrottiin aluksi virheellisesti Linnabaanan kulkevan Torinrannasta Tervahovintielle Toppilaan. Todellisuudessa Linnabaana tulee kulkemaan Alppilasta. Oikaisu asiasta täällä.

Lue lisää 17.11.2018 Kalevasta.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (150)

toppilan ja rajakylän väli koskelantien vierellä kyllä tarvisi turvallisuusparannuksia. liukkailla aikkas vaarallisia paikkoja ja tilanteita.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ohittaa valokuvaajan joka voi olla pyöräkaistalla pysähtynyt pyörällä ajaessaan ottamaan kuvaa, ja tämäkään tuskin laitonta. Kaikki varmaankin kuvassa laillista, elä syyttele jos et varma.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nämä "ruotsalaisttain" kulkevat ne on juuri hankalia tuolla liikenteessä, eivät varamaan ole käyneet autokoulua eivätkä ymmärrää liikennesäännöistä mitään. Kovassa pyöräilyvauhdissa tulee todellla vaarallisia tilanteita, kun yhtäkkiä siinä edessä on joku jonka ei siinä pitäisi olla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Suurin osa pyöräilijöistä ei kyllä ymmärrä liikkennesääntöjä lainkaan. Järjen käyttö on sallittua...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Siinäpä on heti kuvassa esimerkki oululaisten pyöräilijöiden sääntöjen noudattamisesta... Ei pitäs olla vaikeaa!!!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Korjataanko, että hiihtoreitin Kempeleenlahdelle, Kempeleen Vihiluodosta Oritkariin on aiempina vuosina tehnyt ja ylläpitänyt Vihiluodon kyläyhdistyksen talkooporukka. Sama porukka on tehnyt ja ylläpitänyt myös retkiluistelurataa niinä vuosina, kun se on ollut säiden suhteen mahdollista. Kempeleenlahden vedenkorkeuden vaihtelut ovat suuret ja vesi nousee monesti jäälle myös luistelureitille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä näille kaistaviivoille sekä kävely- ja pyöräilysiivun merkitsemiselle tiehen on tarvetta kevyenliikenteen puolellakin. Sen verran kaoottista on kävelijöiden ja pyöräilijöiden poukkoilu yhteisillä kulkuväylillä. Eikä näiden "varattujen kaistojen" jälkeenkään tarvitse välttämättä pitää kynsin hampain kiinni omista oikeuksista, vaan mentäisiin järki edellä ja muut huomioiden.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Minä pyöräilijänä EN ymmärrä, että rahoja käytetään punaisin merkatuin reittien tekemiseen. Laittakaa ensin meille pyöräilijöille pakolliseksi valot pyörään, kypärän käyttöpakko ja sen jälkeen voi miettiä tarvitaanko enään tälläistä NS.huomio reittejä. Kyllä pyöräilijöillä tulisi olla myös jonkin sortin käyttöverotus mitä maksaa vuosittain ellei saada valoja sekä kypärän käyttöä pakolliseksi! Olen monesti nähnyt liian vaarallisia tilanteita ja näissä olisi voinut käydä huonosti ihan vain yhtenä isona syynä pyöräilijöillä ei valoja eikä yhtään heijastinta. Monet pyöräilijät leikkii elämällään kun luulevat, että autoilija huomaa heidät samoin kuten he huomaavat autoilijan. Laittakaa heijastimet vaatteisiin ja valot oyöriinne! Pug, olen puhunut.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Huomaat varmaan itsekin, ettei tällä vuodatuksella ollut mitään tekemistä sujuvien ja turvallisten pyöräväylien rakentamisen kanssa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Huomaat varmaan itsekin , että kirjoituksella ei ehkä ollut tekemistä rakentamisen, mutta sujuvien ja turvallisten pyöräväylien käyttämisen kanssa, ja se on tärkeä asia se.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Huomaat varmaan itsekin, ettei tuossa kommentissa otettu kantaa lainkaan pyöräteihin, vaan valoihin jotka on jo pakolliset pyörässä pimeällä ajatteassa. Eli yhtä tyhjä ja ad hominem kommentti kuin sinun kommenttisi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kirjoituspöydän ääressä on mukavaa piirrellä punaisia viivoja karttaan ja saada palkkaa siitä. Ja veronmaksajat maksaa

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kylläpä oulusa on kateellisia autoilijoita paljon jotka kiukkuisena ja möhömahaisena kommentoivat hyväkuntoisten pyöräilijöiden asioista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (150)

Uutisvirta

27.1.
Jokunen republikaani äänestää Trumpia vastaan, uskoo puolueen senaattori – Trumpin oikeudenkäynti jatkuu, uusi vuoto asetti puolustuksen tukalaan asemaan
27.1.
Ettan vire kestää lentopalloliigassa, nyt kotisalissa talttui Hurmos: "Onneksi pelaajat pystyvät repimään ratkaisevan eron, kun valmentaja ei saa mitään aikaan"
27.1.
Analyysi: Oulun valtuusto kokoustaa kuin sillit purkissa – auttaako tiivis tunnelma päättämään isoista säästöistä? Tilaajille
27.1.
Turun synagogaa töhrittiin maalilla holokaustin muistopäivänä – presidentti Sauli Niinistö pitää töhrimistä huolestuttavana
27.1.
Päävalmentaja Jukka Jalonen Ruotsin EHT-turnauksen lähtökohdista: "Sopivan haastavaa itsellekkin"
27.1.
Helsingin poliisin ylikomisario teki rikosilmoituksen kansanedustaja Ano Turtiaisesta – taustalla kansanedustajan tviitti
27.1.
Yhdysvaltain sotilaskone putosi Afganistanissa – Taliban väittää ampuneensa koneen alas, USA kiistää Talibanin osallisuuden

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on huono maan itäosassa, Uudenmaan, Kanta-Hämeen, Päijät-Hämeen, Pirkanmaan, Keski-Suomen, Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan, Keski-Pohjanmaan, Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa sekä Enontekiön kunnassa lumisateen vuoksi.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Keskusta korottamassa lapsilisiä!

188 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Hinnoittelevatko selluköpit itsensä työttömäksi?

Oulu oyn aikaan sinne pääsivät kaikki kun tehtaalle ei kukaan halunnut. Oli valtion laitos. Sitten se laitettiin kuntoon... Lue lisää...
Miksi et aikanaan me...

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

28.1.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image