Oulu

Oulun pyö­rä­baa­na­ver­kos­to halutaan laajentaa 65-ki­lo­met­ri­sek­si, ensi vuonna alkaisi "Mäntybaanan" toteutus ja Kem­pe­leen­lah­del­le tulisi Suomen ensimmäinen Jääbaana

Kaupunkiin on tähän mennessä rakennettu yhteensä kolme kilometriä baanaa Linnanmaalle ja keskustaan, mutta sitä on kaavailtu toteutettavaksi useita kymmeniä kilometrejä lisää eri puolille Oulua. Arkistokuva. KUVA: Jukka Leinonen
Oulu 17.11.2018 8:10 | Päivitetty 17.11.2018 22:44
Susanna Kemppainen

Oulun polkupyöräbaanaverkostoa halutaan kasvattaa voimakkaasti.

Kaupunkiin on tähän mennessä rakennettu yhteensä kolme kilometriä baanaa Linnanmaalle ja keskustaan, mutta sitä on kaavailtu toteutettavaksi useita kymmeniä kilometrejä lisää eri puolille Oulua.

– Uutta baanaa on tarkoitus toteuttaa järjestelmällisesti joka vuosi, liikenneinsinööri Harri Vaarala yhdyskunta- ja ympäristöpalveluista kuvailee.

Hänen mukaansa Oulussa on 65 kilometrin laajuinen baanaverkosto vuonna 2030, jos yhdyskunta- ja ympäristöpalveluissa laadittu baanaverkkoluonnos toteutetaan.

Baanaverkkoluonnoksessa eli alustavassa suunnitelmassa baanoille on annettu nimiehdotuksia, jotka voivat muuttua myöhemmin. Esimerkiksi Haapalehtoon johtava baana on ristitty siinä Haabaanaksi ja Kempeleeseen vievä baana Kembaanaksi.

Suunnitelman mukaan ensi vuonna työn alle otetaan kolmen kilometrin mittainen pätkä Linnabaanaa. Vaaralan mukaan ensi vuonna on kaavailtu rakennettavaksi myös ensimmäinen vaihe Mäntybaanasta.

Siihen on piirretty myös jäälle tuleva talvibaana. Liikenneinsinöörin mukaan Oritkarista Oulunsaloon kulkee talvisin hiihtoreitti ja joinain talvina on toteutettu myös retkiluistelureitti, joten pyöräilijöillekin halutaan oma jääväylänsä eli Jääbaana. Toteutuessaan Jääbaana olisi Suomen ensimmäinen.

Korjattu kello 22.44: Jutussa kerrottiin aluksi virheellisesti Linnabaanan kulkevan Torinrannasta Tervahovintielle Toppilaan. Todellisuudessa Linnabaana tulee kulkemaan Alppilasta. Oikaisu asiasta täällä.

Lue lisää 17.11.2018 Kalevasta.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (150)

toppilan ja rajakylän väli koskelantien vierellä kyllä tarvisi turvallisuusparannuksia. liukkailla aikkas vaarallisia paikkoja ja tilanteita.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ohittaa valokuvaajan joka voi olla pyöräkaistalla pysähtynyt pyörällä ajaessaan ottamaan kuvaa, ja tämäkään tuskin laitonta. Kaikki varmaankin kuvassa laillista, elä syyttele jos et varma.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nämä "ruotsalaisttain" kulkevat ne on juuri hankalia tuolla liikenteessä, eivät varamaan ole käyneet autokoulua eivätkä ymmärrää liikennesäännöistä mitään. Kovassa pyöräilyvauhdissa tulee todellla vaarallisia tilanteita, kun yhtäkkiä siinä edessä on joku jonka ei siinä pitäisi olla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Suurin osa pyöräilijöistä ei kyllä ymmärrä liikkennesääntöjä lainkaan. Järjen käyttö on sallittua...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Siinäpä on heti kuvassa esimerkki oululaisten pyöräilijöiden sääntöjen noudattamisesta... Ei pitäs olla vaikeaa!!!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Korjataanko, että hiihtoreitin Kempeleenlahdelle, Kempeleen Vihiluodosta Oritkariin on aiempina vuosina tehnyt ja ylläpitänyt Vihiluodon kyläyhdistyksen talkooporukka. Sama porukka on tehnyt ja ylläpitänyt myös retkiluistelurataa niinä vuosina, kun se on ollut säiden suhteen mahdollista. Kempeleenlahden vedenkorkeuden vaihtelut ovat suuret ja vesi nousee monesti jäälle myös luistelureitille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä näille kaistaviivoille sekä kävely- ja pyöräilysiivun merkitsemiselle tiehen on tarvetta kevyenliikenteen puolellakin. Sen verran kaoottista on kävelijöiden ja pyöräilijöiden poukkoilu yhteisillä kulkuväylillä. Eikä näiden "varattujen kaistojen" jälkeenkään tarvitse välttämättä pitää kynsin hampain kiinni omista oikeuksista, vaan mentäisiin järki edellä ja muut huomioiden.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Minä pyöräilijänä EN ymmärrä, että rahoja käytetään punaisin merkatuin reittien tekemiseen. Laittakaa ensin meille pyöräilijöille pakolliseksi valot pyörään, kypärän käyttöpakko ja sen jälkeen voi miettiä tarvitaanko enään tälläistä NS.huomio reittejä. Kyllä pyöräilijöillä tulisi olla myös jonkin sortin käyttöverotus mitä maksaa vuosittain ellei saada valoja sekä kypärän käyttöä pakolliseksi! Olen monesti nähnyt liian vaarallisia tilanteita ja näissä olisi voinut käydä huonosti ihan vain yhtenä isona syynä pyöräilijöillä ei valoja eikä yhtään heijastinta. Monet pyöräilijät leikkii elämällään kun luulevat, että autoilija huomaa heidät samoin kuten he huomaavat autoilijan. Laittakaa heijastimet vaatteisiin ja valot oyöriinne! Pug, olen puhunut.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Huomaat varmaan itsekin, ettei tällä vuodatuksella ollut mitään tekemistä sujuvien ja turvallisten pyöräväylien rakentamisen kanssa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Huomaat varmaan itsekin , että kirjoituksella ei ehkä ollut tekemistä rakentamisen, mutta sujuvien ja turvallisten pyöräväylien käyttämisen kanssa, ja se on tärkeä asia se.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Huomaat varmaan itsekin, ettei tuossa kommentissa otettu kantaa lainkaan pyöräteihin, vaan valoihin jotka on jo pakolliset pyörässä pimeällä ajatteassa. Eli yhtä tyhjä ja ad hominem kommentti kuin sinun kommenttisi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kirjoituspöydän ääressä on mukavaa piirrellä punaisia viivoja karttaan ja saada palkkaa siitä. Ja veronmaksajat maksaa

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kylläpä oulusa on kateellisia autoilijoita paljon jotka kiukkuisena ja möhömahaisena kommentoivat hyväkuntoisten pyöräilijöiden asioista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (150)

Uutisvirta

15:29
Tällaisia ovat Oulun vuoden 2025 asuntomessujen suunnittelukilpailun ehdotukset
15:25
Oulun vuoden 2025 asuntomessujen suunnittelukilpailun työt valmistuivat
14:34
Kuumalle liedelle jäänyt muoviastia aiheutti palohälytyksen Limingassa
13:59
Postin työntekijät osoittivat mieltään Postin pääkonttorilla Helsingissä – "Emme hyväksy, että meitä kohdellaan kuin orjia Suomessa"
13:50
Oulun kaupunginhallitus hyväksyi Lyseon peruskorjauksen äänestyksen jälkeen – lopullinen tieto rahoituksesta joulukuussa
13:33
Lasten päivähoidon ja kotihoidon stressaavuudessa ei ole suurta eroa, kertoo tuore tutkimus – päivähoito ei aiheuta ainakaan kotia enempää stressiä
13:32
Henkilöauto ja traktori kolaroivat Oulun Vasankankaalla – ensihoito vei yhden henkilön tarkistettavaksi
101
Koulujen joulujuhlien lainmukaisuutta selvitetään myös Oulussa – Lyseon lukion iso ylioppilasjuhla mahtuu vain tuomiokirkkoon
79
"Miksi Lyseosta tuli tällainen kiistakapula", ihmetteli Jenni Pitko Oulun kaupunginvaltuustossa – Lyseon remontin esittely kirvoitti kiivasta keskustelua
45
Yksityistieuudistus herätti kysymyksiä Oulun valtuustossa – "Vähimmäisvaatimus sille, että reuna-alueilla pystytään asumaan, on että tiet ovat auki"
41
SDP:n valtuustoryhmä päätti erottaa Husseinin luottamuspulan vuoksi – asiakas ei ollut poistunut taksista
39
Valmet Automotiven toimitusjohtaja näkee dieselskandaaleissa myös hyviä puolia – "Sähköautot tulevat nopeammin käyttöön kuin monet olettavat"
37
Kellosta pohjoiseen päin avautuu torstaina kahdeksan kilometrin pätkä uutta moottoritietä – Nelostien työt edenneet aikataulussa
23
Oulun kaupunginhallitus hyväksyi Lyseon peruskorjauksen äänestyksen jälkeen – lopullinen tieto rahoituksesta joulukuussa

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli muuttuu huonoksi yöstä alkaen maan pohjoisosassa sekä Keski-Suomen, Etelä-Savon, Pohjois-Savon, Pohjois-Karjalan, Etelä-Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan maakunnissa lumi- tai räntäsateen vuoksi.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Sinun valintasi - eroa AY-liitosta!

235 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Työvoimapula ko?

Nykyajan nuoret on vötkylöitä. Aamulla kun pitäisi aikaisin herätä ja sitten töhinmeno pitäisi olla, että menenpä sitte ... Lue lisää...
niin ja.,

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

12.11.

Fingerpori

12.11.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan kokonaistavoittavuus on 86 % Oulun markkina-alueen kuluttajista viikossa.

Kaleva Media Yrityspalvelut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityspalvelut/


stats-image