Oulu

Oulun Kiviniemeen tulee pätkä uutta raidetta, jota pitkin malmijunat ajavat Kainuusta suoraan ete­lään – ­Heik­ki­län­kan­kaal­le rakennetaan kilometrin pituinen sivuraide

Kolmiorata tulee kulkemaan Oulun Kiviniemen Toukolan kautta. KUVA: Jarmo Kontiainen
Oulu 15.10.2019 22:35
Antti Ervasti

Oulun kolmioraiteen ja Heikkilänkankan liikennepaikan ratasuunnitelmat valmistuivat. 1,4 kilometrin rata jouduttaa matkustaja- ja tavarajunaliikennettä.

Väylävirasto on saanut valmiiksi Oulun kolmioraiteen ja Heikkilänkankaan liikennepaikan ratasuunnitelmat. Kolmioraide luo suoran junayhteyden Pohjanmaan radalta etelästä päin Oulu–Kontiomäki-radalle siten, että junat pääsevät Oulun liikennepaikan ohi pysähtymättä.

Oulun kaupungin yhdyskuntalautakunta päätti tiistaina asettaa Oulun kolmioraiteen ja Heikkilänkankaan liikennepaikan ratasuunnitelmat sekä niihin liittyvät katu- ja ympäristösuunnitelmat nähtäville kuukauden ajaksi.

Rakennettava radanpätkä jouduttaa muun muassa tavaraliikenteen kulkua Oritkarin satamaan. Yleisesti koko radan on määrä parantaa rautatiekuljetusten tehokkuutta ja liikennöintiä. Rata tullee myös lyhentämään matka-aikoja ja vähentämään rataliikenteen häiriöherkkyyttä niiltä junilta, jotka kulkevat kolmioraiteen kautta.

Kolmioraide tulee olemaan 1,4 kilometriä pitkä, ja se erkanee Seinäjoki–Oulu-radasta Oulunlahden ja Oulun liikennepaikkojen välillä. Raide liittyy Oulu–Kontiomäki-rataan paikassa, jossa rata kohtaa Pohjantien.

Molemmista sähköistetyistä rataosista rakennetaan suojastettuja, kauko-ohjattuja ja junien kulunvalvonnalla varustettuja. Suojastettu tarkoittaa, että rataa voidaan valvoa teknisesti ja ohjata junien kulkua näkyvillä opastimilla. Kolmioraide tulee käsittämään sekä henkilöliikennettä raskasta tavarajunaliikennettä.

Kaavamuutoksessa kolmioraiteen linjaus loivenee siten, että se vaatii rautatiealueen laajentamista länteen päin. Samalla rautatiealuetta laajennetaan myös pohjoisen suuntaan muun muassa rautatien tarvitsemien pysäköintialueiden takia. Rautatiealueen laajennus sijoittuu suurelta osin asemakaavoittamattomalle alueelle.

Tehtyjen meluselvitysten perusteella rakennetaan meluvallit Toukolan ja Kleemolan asuntoalueiden kohdalle sekä meluseinä Villiperänpolun alikulkukäytävän kohdalle.

Raiteesta on tehty myös tärinäselvitykset, ja niiden perusteella rakennetaan ponttiseiniä radan oikealle puolelle lähes koko matkalle asuntoalueiden kohdalle. Lisäksi raide perustetaan paalulaatalle noin 200 metrin matkalta Toukolan kohdalla.

Oulun kolmioraiteen kustannusarvioksi on määritelty 16 miljoonaa euroa.

Heikkilänkankaalle rakennettava liikennepaikka parantaa Oulu–Kontiomäki-radan välityskykyä, kun pitkät tavarajunat pääsevät kohtaamaan nykyistä paremmin.

Se sijoittuu kolmioraiteesta viitisen kilometriä Kajaanin suuntaan. Tulevan liikennepaikan rakennettava uusi rataosuus on noin kilometrin pituinen. Kolmioraiteen valmistuttua Oulunlahden liikennepaikka ja Oulun kolmioraide liitetään osaksi Oulun liikennepaikkaa.

Uuden raiteen rakentamisen lisäksi liikennepaikalla vahvistetaan ratapohjaa, tehdään uusia tiejärjestelyjä sekä ympäristötöitä. Liikennepaikkahankkeen kustannusarvio on 11,4 miljoonaa euroa. Näin ollen koko Oulun kolmioraidehankkeen rakentaminen tullee maksamaan 27,39 miljoonaa euroa.

Väylävirasto teki Oulun kolmioraiteesta ja Heikkilänkankaan liikennepaikasta yleissuunnitelman vuonna 2010 ja esiselvityksen kolme vuotta sitten. Suunnittelupäätös tehtiin kaksi vuotta sitten, ja suunnittelu aloitettiin viime vuoden helmikuussa.

MAINOS

Kommentoi

Tätä minäkin ihmettelen. Pistoraide Oritkarin suuntaan lähtee kaukaa tästä paikasta ja vieläpä eri puolelta. Käsittääkseni tuo Oritkarin kolmioraidehanke, jonka alle on jäämässä mm. nykyinen Teatria, on aivan oma suunnitelmansa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tämäkikö hieno alue ollaan joutilaiden kaupungin suunnittelijoiden toimesta tuhoamassa? Eikö ole muuta tekemistä? Metsiä voisi käydä haravoimassa ajan kuluksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Väyläviraston ratasuunnitelmaselostuksessa:
Heikkilänkankaan asemapaikan kohdalla junaliikenne siirtyy pääosin käyttämään uutta, nykyisen raiteen eteläpuolelle sijoitettavaa raidetta.
Uuden raiteen myötä yli 3000T painavien tavarajunien nopeusrajoitus voidaan nostaa nykyisestä 45 km/h:sta 120km/h:iin. Junien nopeustason kasvun myötä melualue laajenee...
Esitetyn suunnitelmaratkaisun myötä melutilanne paranee suunnittelualueen lähellä sijaitsevilla asuinalueilla uuden melusuojauksen rakentamisen myötä.
Yksittäisten asuinrakennusten kohdalla melutilanne hieman huononee, mutta niiden suojaaminen ei ole hyöty-/kustannusarvion mukaan kannattavaa eikä sitä tämän hankkeen yhteydessä tehdä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Lisää tärinää ja kirskettä Heikkilänkankaalle, sitähän sieltä onki puuttunut, mausteena pelletinpölyä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

En oikein oivalla, miksi tuolla uudella kolmioradanpätkällä liikkuisi henkilöliikennettä, kuten jutussa sanotaan. Eiköhän matkustajajunat aja edelleen esim. Helsingistä Oulun asemalle asti eivätkä käänny tuon uuden kolmion kautta Kajaanin suuntaan ja päinvastoin. Matkustajajunan runkojen kääntämiseen tuota voidaan tietysti käyttää tarvittaessa. Yhteyttä Oritkarin kuljetuksiinkaan en ymmärrä, rata sinne kun lähtee kaukaa tuosta paikasta, ja käsittääkseni Oritkarin kolmioraide on ihan oma erillinen suunnitelmansa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nyt ois mahdollista kulkea nopeammin Lappi - Helsinki väliä kun ei tarvitse pysähtyä Oulussa. Ei puutu kuin liikennöitsijä, joku muu kuin VR.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miten niin? Edelleenkin pitää ajaa Oulun aseman kautta jos haluaa junalla Helsingistä Lappiin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tämähän on täysin kaikkia ilmastosuunnitelmia. Tärkeintä on ajaa malmia jonnekin. Missä nyt ovat vihreät?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on huono Pohjois-Karjalan, Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa sekä Etelä-Lapissa lumi- tai räntäsateen vuoksi.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Milloin Marinin hallitus kaatuu?

189 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Eläkkeet

Aina on julkisuudessa puhuttu, että eläkkeisiin ei rahat riitä, se on vain kansan huijaamista, kyllä rahaa on. Lue lisää...
näin se on...

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

22.2.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu


Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image