Oulu

Oulun kaupunki lanseeraa oman verk­ko­me­dian­sa – ympäri vuorokauden toimiva Mun Oulu julkaistaan ys­tä­vän­päi­vä­nä

Oulun kaupungin viestintäjohtaja Mikko Salmen mukaan uuden median toiminta rahoitetaan kaupungin aikaisempaan tiedotuslehti Oulu-postiin budjetoiduilla rahoilla. KUVA: Anni Männikkö
Oulu 27.8.2019 16:40
Katri Keskitalo

Median tavoitteena on kirjoittaa kaupungin asioista uutispainotteisesti.

Oulun kaupunki lanseeraa oman Mun Oulu -nimisen kaupunkimediansa helmikuussa 2020. Ystävänpäivänä julkaistavan sivuston on tavoitteena olla ympäri vuorokauden päivittyvä uutispainotteinen verkkomedia.

– Oulu on ensimmäinen suomalainen kaupunki, joka lähtee tällaiseen uudistukseen mukaan, kertoo kaupungin viestintäjohtaja Mikko Salmi.

Oulun kaupunginjohtaja Päivi Laajalan mukaan päätös kaupunkimedian perustamisesta tehtiin viranhaltijavalmistelulla eli käytännössä viestintäjohtaja Salmen päätöksellä.

– Hän mietti pyynnöstäni uusia avauksia ulkoiseen ja sisäiseen viestintään, tämä oli yksi niistä. Asia toki on esitelty kaupunginhallitukselle.

Median toiminta rahoitetaan kaupungin aikaisempaan tiedotuslehti Oulu-postiin budjetoiduilla rahoilla.

– Eli tapahtuu useamman kymmenien tuhansien eurojen uudelleensijoittaminen. Yritykset eivät ole mukana rahoittamassa tätä, ainakaan vielä, Salmi kertoo.

Laajalan mukaan kaupungin asioihin keskittyvä Mun Oulu syntyi tarpeesta tuoda kaupunkia paremmin esiin sekä paikallisesti että valtakunnallisesti.

Media saa oman toimistonsa kaupunginhallituksen uusiin tiloihin osoitteeseen Isokatu 9. Toimitus pyörii noin viiden toimittajataustaisen kaupungin työntekijän voimin.

Paikallisasioiden lisäksi mediassa aiotaan julkaista muun muassa henkilöjuttuja, reportaaseja, kyselyitä, videoita sekä podcasteja ja blogeja. Kahden viimeisen tuotanto ulkoistetaan tunnetuille henkilöille, joilla on jokin kytkös Ouluun.

– Media saa myös oman applikaationsa, Salmi kertoo.

Salmen mukaan media aikoo sitoutua journalistien eettisiin ohjeisiin.

– Emme siis aio kirjoittaa kritiikittömästi, vaikka olemmekin markkinointihenkinen media.

Ohjeiden noudattamista vahtiva itsesäätelyelin Julkisen sanan neuvoston (JSN) ratkaistavaksi jää, pääsekö kaupungin media neuvoston jäseneksi.

– Jos pääsemme, voimme nimittää myös päätoimittajan, Salmi kertoo.

Hänen mukaansa median tavoitteena keskittyä nimenomaan kaupunkijournalismiin esimerkiksi lähiöiden ja asukkaiden arjen kautta.

– Haluamme luoda yhteisöllisen median kaikille Oulussa asuville ja käyville. Minua kiinnostaa todella paljon, millainen keskustelu tästä syntyy, kun julkinen toimija alkaa mediaksi, hän pohtii.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (41)

Ajatus saattaa olla kokeilemisen arvoinen. Katsoisin ensin tulosta, enkä tuomitse etukäteen. Toivoisin sen tuovan lukijoille jotain uutta - ei entisen toistoa uudella tavalla tuotettuna.

Nimeen en ole tyytyväinen. Se ei tunnu Oulun murteelta eikä ole sitä. Kommentit nimestä pitäisi huomioida, koska nimelläkin on merkitystä siihen kuka alkaa lukea viestejä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaupungin työntekijänä täytyy sanoa, että uskomatonta bullshittiä. Ehkä jonakin toisena aikana, mutta ei nyt kun säästöjä etsitään kiven koloistakin. Toisaalta hyvä esimerkki siitä miksi tarvitaan ulkopuolista konsulttia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oma media on hyvä ajatus siten, että se tuo kaupungin sisältäpäin asioita esille, joita ei ehkä muutoin kerrottaisi, mutta mietin miten se vaikuttaa jo olemassaolevien uutismedioiden tilanteisiin?
Lisääkö irtisanomisia muista paikallismedioista? Entä miten nykyiset, toimittajataustaiset kaupungin työntekijät noin vain hyppäävät uuteen toimenkuvaan?
Kuka hoitaa näiden viiden toimittajataustaisen kaupungin työntekijän nykyiset työt tulevaisuudessa? Onko julkaisu kaksikielinen? Kuka kääntää tekstit? Onko jollakin siihen pätevyys? Jos kaupunki tuottaa tämän median, sitä koskevat viranomaisille asetetut vaatimukset toisen kotimaisen kielen osalta.

Kysyvä ei tieltä eksy?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mistä näitä verorahojen tuhlaajia tulee. Olisi korkea aika potkia väkeä pihalle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Rahaa on. Ja säästökohteista tarvittaessa lisää: koulut ja terveydenhoito esim.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tämä on tyhmin ja turhin Oulun kaupungin menoerä Kulttuuripääkaupunki -hankkeen jälkeen. Toki saattaa väliin kiilata vielä rotuaarin kattamis -hanke, jos se toteutetaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olisi myös kiva että lehti olisi poliittisesti neutraali, tätä nykypäivänä on hyvin vähän.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hurjan hyvä idea.Kaupunkilaisille uutisia ja kuulumisia toisista kanssaihmisistä.Tällainen toiminta avaa hienosti Oulua meille kaikille.Uskon ,että tämä media tuo meitä lähemmäksi toisiamme hyvin, ja kotouttaa meitä kaikkia kotikaupunkiimme.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Voisko uuden median uutisten kommenttiosioissa olla positiiviset ja negatiiviset kommentit. Vois miettiä kummat kommentit haluaisi lukea eri uutisten kohdalla. Haluaako piristää päivää positiivisella keskustelulla vai negatiivissävytteisellä. Mieluummin kun lukis positiivisia kommentteja.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaikkeen turhuuteen sitä rahhaa haaskataankin tässä kaupungissa! Yhtä "tarpeellista" kuin Sykkelit.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ai että mitä herkkua taas.. viesti täynnä pelkkää valitusta kun tehdään uutta ja sen yhteyteen on saatu jopa sykkelit! Vuoden viesti voisi olla tässä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Siinä se sosialismi taas etenee. Kaupunki perustaa median. No onhan se hyvä, että asukkaat saavat oikeaa tietoa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Määrittele ”oikea” tieto. Natsisaksa ja stalin jakoivat myös kansalle oikeaa tietoa

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (41)

Uutisvirta

21:50
Kiviharjuntien jatkeen rakentaminen alkaa vuoden alussa OYSin tuntumassa – uusi pysäköintitalo valmistuu keväällä
21:14
Jari Sailio iskee Kärppien kavennusmaalin
20:57
Sarjajumbo Sport näpäytti Kärppien varamiehistä joukkuetta – Jari Sailion kavennus jäi Vaasan perjantai-illassa laihaksi lohduksi
20:39
Insinööriliitto: Nokia purki luottamusmiehen työsopimuksen lakon jälkeen – ammattiliiton mukaan kyseessä oli kosto
19:34
Analyysi: Kulmunilta karkasi some-mopo käsistä – sosiaalisessa mediassa poliitikko voi mokata helposti ja pahoitella nopeasti
19:19
Ainakaan kaikkia al-Holin naisia ei voitaisi syyttää Isisin riveihin matkustamisesta – terrorismin edistämisestä voidaan tuomita jopa kahdeksan vuotta
19:00
Hovioikeus: Oulun seksuaalirikosvyyhden syytetyn saatava tutustua uhrin salaiseen kuulustelukertomukseen – "Hänen oikeus on joka tapauksessa painavampi" Tilaajille
82
Liikkuvan poliisin perinneyhdistys: peltipoliisien sijoittelulle ei suurelta osin järkeviä perusteita – "Kansan silmissä kameratolpista tullut sakotusautomaatteja"
76
Vaalivoittaja Boris Johnson: Saamme vihdoin brexitin tehdyksi
54
Britanniassa Boris Johnsonin konservatiiveille suuri vaalivoitto – tie aukeamassa brexitin nopealle toteuttamiselle
49
Foodora-kuljetuspalvelu kannustaa kilpailulla ruokalähettejään pitämään kuukaudessa alle 20 minuuttia taukoja – IL: "Moni joutuu ketjuttamaan vuoroja jopa 12-tuntisiksi"
48
Lapsiasiavaltuutettu: Lasten erottaminen huoltajistaan ulkomailla on mahdollista kiireellisellä sijoituksella
44
Näkökulma: Al-Holin leirin lapset kelpaavat nyt kaikille – pelko oppositioon valuvasta kannatuksesta on hidastanut poliittista päätöstä, jolla on jo kiire
22
Insinööriliitto: Nokia purki luottamusmiehen työsopimuksen lakon jälkeen – ammattiliiton mukaan kyseessä oli kosto

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Kerrostalo

OKT 250 neliöä omalla lähes hehtaarin tontilla lähellä palveluja, aah. Tarvittaessa palveluja saa rahalla, kun joskus se... Lue lisää...
VELATON NAUTISKELIJA

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

13.12.

Fingerpori

13.12.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image