Oulu

Oulu saa oman kehätiensä – Raitotien kolmen kilometrin jatko avataan liikenteelle maanantaina

Raitotien jatko valmistumassa. KUVA: Jarmo Kontiainen
Oulu 7.9.2018 10:00 | Päivitetty 7.9.2018 10:36
Antti Pasanen

Oulun ympärille muodostuu kaupunkia kiertävä kehätie, kun Raitotielle rakennettu kolmen kilometrin katuosuus avataan liikenteelle ensi maanantaina 10. syyskuuta.

VRJ Pohjois-Suomi Oy:n urakoima tie yhdistää Raitotien ja Poikkimaantien muodostaen koko kaupungin kiertävän kehätien.

Nyt avattavan tieosuuden teko maksoi noin kolme miljoonaa euroa.

Raitotien jatko avataan liikenteelle maanantaina 10. syyskuuta. KUVA: Jarmo Kontiainen

Oulun kaupungin mukaan yhteyden oletetaan vähentävän merkittävästi Haapalehdontien läpikulkuliikennettä etenkin raskaan liikenteen osalta. Yhteys on myös tärkeä koululaisreitti Hiukkavaaran uudelle monitoimitalolle.

Alun perin urakan piti olla valmiina jo heinäkuun loppuun mennessä, mutta projektiin tuli lisäyksenä jo töiden alettua Heinikorven alikulkukäytävän silta.

Raitotien kehä 2018 KUVA: Anne Leppänen

– Vaalantien ja siihen liittyvien katujen liikenne muuttuu. Lähinnä tulee mieleen Haapalehdontie, joka on kärsinyt pitkään läpiajoliikenteestä. Siellä helpotus on varmaan kaikkein suurin. Iso osa läpiajoliikenteestä jää pois, kun se siirtyy Raitotien jatkeelle, arvioi kaupungin liikenneinsinööri Erkki Martikainen Kalevalle heinäkuun alkupuolella.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (285)

Kaleva mainosti, että Helsingissä on jo kolme kehätietä, mutta Oulussa on vaan yksi.
Totuus on, että Oulussa on ainoa oikea kehätie.
Valittajat valittaa nyt tärinästä asfaltilla 3 km. Kannattaisi ostaa Mersu niin lentäisi tasaisesti!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Raitotien uudella osuudella on tosi epätasainen päällystys. Pientä autoa ravistavaa lainetta koko pätkä. Se pitäisi uusia kokonaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

samalla olisi voinut tosiaankin tehdä tasaisen päällysteen, melkein yhtä paha kuin haukiputaan leveäkaistatie pinnoituksen jäljiltä 90 luvulla joka meni uusiksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mikä mahtaa olla nopeusrajoitus tällä uudella osuudella? Ihmettelen miksi kehätie tukitaan Poikkimaantien sillalla ja Knuutilankankaalla 50km/h nopeusrajoituksella.. 60km/h rajoitus sujuvoittaisi liikennettä huomattavasti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei tämä mikään turistikohde ole, vaan hanke jolla helpotetaan tuhansien oululaisten arkea. Oma työmatkani lyheni lähes tunnille per viikko. Tuokin aika on enemmän omien lasten kanssa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Niin on turisteille ja aion itsekin estellä vierailleni Suomen ensimmäistä oikeaa Kehätietä!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ou mai gaard, kahdeksan ja neljän ruuhkat tulee olemaan hirveät Kuivasjärven liikenneympyrän tienoilla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eikö tämän tien tehtävä ole tasata liikennettä Oulussa. Mistä ne uudet ruuhkat nyt keksittiin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eiköhän ne kaupungilla nämä asiat päätä jos tarvetta on ja kokonaisuus ratkaisee!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kolme kilsaa ja ei yhtään liittymää, mahtaa tulla aikamoinen kilparata. Nyt sitten vain odotellaan "päätöntä menoa" tjms. kommentteja.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sehän täällä kirjoittajilla näyttää olevan harrastus se hurjastelu peräpeilissä kiinni.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Haapalehdontien läpikulkuun raskaan liikenteen osalta tuolla ei ole vaikutusta, koska se on ollut kielletty jo monta vuotta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Siitä minä olen ajanut autolla vuosia Haapalehdon läpi, nyt en enää aja vaan 3 km kiinnostavaa pätkää pitkin suoraan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kevyen liikenteen väylä tulee siihen lähelle myös tiedoksi vain, ettei siitä tarvitse valittaa.
Suomen ensimmäinen oikea kehätie on sitä kuuluisaa Oululaista osaamista.
Tärkeä liikennettä parantava kokonaisuus, joka Oulussa toteutettiin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

...ole kehätietä vieläkään, vaan tuo on pelkästään kokoojakatu. Suomen ensimmäiset kehätiet on aivan muualla kuin oulusa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Taitaa olla pakkomielle ja vaikeaa myöntää, että Oulussa on Suomen ensimmäinen puhtaasti kehätie.
Eihän kehätie voi mitään muuta olla ja se on tätä Oululaista pitkäjänteistä osaamista.
Kokoojakatu on, jos sellaista nimeä pakko käyttää vain Pohjantie johon kaikki tiet liittyy.
Kuusamon ja Kajaanin valtatiet on myös kokoojakatuja.
Puhdas kehätie on uusin Oulun kehätie.
Kehätietä tarvitaan kun kaupunki kasvaa nopeasti ja se parantaa liikennettä huomattavasti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (285)

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Tuntematon sotilas 3.0

266 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Paljonko menee ruokaan

En laske mut paljon. Tänään tilaasin kun laiskotutti kotiinkuljetuksella 70 euron eestä valmista ruokaa:) Lue lisää...
Patonki

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

19.1.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image