Oulu

Nuuskakaupan mainokset Raksilan jäähallissa puhuttavat – Oulun kaupunki otti Kärppiin yhteyttä mainosten vuoksi, ja sa­vut­to­muus­ver­kos­to vaatii niiden poistamista

Nuuskakaupan mainonta Raksilan jäähallissa aiheuttaa paheksuntaa. Oulun kaupunki on tyytymätön mainontaan, ja Savuton Suomi 2030 -verkosto vaati tiistaina mainosten poistamista. Valviran mukaan mainokset eivät ole lainvastaisia. KUVA: Jussi Leinonen
Oulu 28.8.2019 17:42
Iida Ahonen

Oulun kaupunki on jo ottanut yhteyttä Oulun Kärppiin Raksilan jäähallissa pyörineen nuuskakaupan mainoksen johdosta.

Haaparannassa toimiva Nuuskakairan tukku mainostaa Raksilassa mainoksella, jossa nuuska-sanan päällä on teksti "sensuroitu". Mainos ei kuitenkaan ole laiton.

Yle kertoi eilen, että Oulun kaupunki on tyytymätön mainosten näyttämiseen Raksilan jäähallissa ja aikoo keskustella asiasta Kärppien kanssa.

Oulun kaupunki omistaa Kärppien kotihallin Raksilan, jota Kärpät käyttää harjoittelussaan ja peleissään.

Kaupungin liikuntajohtaja Niina Epäilys vahvistaa, että lyhyt keskustelu aiheesta on Kärppien kanssa käyty, ja että keskustelujen on tarkoitus jatkua liigakauden alun lähetessä. Myös Kärppien toimitusjohtaja Tommi Virkkunen kertoo keskustelleensa asiasta kaupungin kanssa.

Epäilys kertoo, että kaupunki toi keskustelussa ilmi kantansa, jonka mukaan mainoksen yhteys nuuskan käyttöön on ilmeinen, vaikka siinä mainostetaankin periaatteessa yritystä, ei tupakkatuotteita.

– Oulun kaupunki haluaa puhua terveellisten elämäntapojen puolesta, mihin tupakkatuotteet eivät kuulu.

Mahdollisilla tulevilla toimenpiteillä tai sanktioilla Epäilys ei halua alkaa spekuloida. Hän sanoo, että ensimmäinen keskustelu aiheesta Kärppien kanssa sujui hyvässä hengessä.

– Luotan siihen, että pääsemme asiassa hyvään yhteisymmärrykseen.

Valvira ei voi kahdesta syystä puuttua Nuuskakairan tukun mainontaan, vaikka tupakkatuotteiden mainostaminen on Suomessa laitonta.

Mainoksessa mainostetaan muita kuin tupakkalain piiriin kuuluvia tuotteita. Siinä mainitaan tuotteina esimerkiksi karkit, virvoitusjuomat ja vitamiinit. Valvira ei ole pystynyt osoittamaan, että mainoksessa on tarkoitus mainostaa nimenomaan nuuskaa.

– Lisäksi, koska yritys sijaitsee Ruotsissa, emme pysty osoittamaan, että he markkinoivat Suomen tupakkalain alaisia tuotteita, tupakkamainonnan valvonnan ylitarkastaja Eveliina Röysky Valvirasta kertoo.

Nuuskakaira voi mainostaa Raksilassa tällä mainoksella niin kauan, kun se pysyy nykyisessä muodossaan.

– Jos mainosta jotenkin muutetaan, tilanne voi olla eri. Tällä täysin samalla konseptilla yritys voi jatkaa, Röysky sanoo.

Terveysalan liitoista ja yhdistyksistä koostuva Savuton Suomi 2030 -verkosto otti myös asiaan kantaan tiistaina vaatien, että Oulun Kärpät poistavat Raksilasta nuuskakaupan mainokset.

– Ruksilla ja tunnepitoisella sensuroitu-tekstillä kikkailu ei vastaa arvomaailmaa, jota Oulun Kärpät kotisivuillaan liputtaa, toteaa verkoston puheenjohtaja Kari Reijula.

Reijulan mielestä Kärpät vähättelee toiminnallaan nuuskan terveysvaaroja ja vesittää tupakkalainsäädännön henkeä ja uskottavuutta. Hän toivoo Kärppien miettivän, millaisen viestin mainonta antaa lapsille ja nuorille, joille urheiluesikuvat ovat tärkeitä.

Kärppien toimitusjohtaja Virkkunen ei kommentoinut asiaa Kalevalle tarkemmin keskiviikkona. Hänen mukaansa koko mainosasiaa ja mainosten mahdollista poistamista katsotaan tarkemmin myöhemmin. Ylelle Tommi Virkkunen sanoi aiemmin elokuussa, ettei hän näe yhteistyössä eettisiä ongelmia, sillä mainoksissa puhutaan yrityksestä eikä mainosteta nuuskaa.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (254)

Jos se tuntuu että pitää kutsua itselle sairautta niin antaa mennä. Tarvittavat hoidot olisi hyvä kustantaa omasta pussista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Se on muuten syöminenkin vaarallista ja varsinkin jos syödään liikaa. Pitäiskö Epäilyksen ajattelumaailmassa poistaa myös ruokaan ja juomaan innostavat mainokset? Ylipaino tappaa useammin kuin nuuska. Tämä ylipaino on useammalle ongelma, useammalle kuin nuuska.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eikös saman firman mainoksia Kaleva-konserninkin lehdissä?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

On ilmeisesti sattuma, että nuuskaa mainostetaan juuri jääkiekkoareenalla eikä esim. jalkapallokentän reunalla, karting radalla, squashhallissa, kuntosalilla tai kamppailulajien treenikeskuksessa. Mutta että juuri jääkiekkoareenalla... Onpa outoa...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kärpät ja nuuska liikutrelee isoja rahoja.
Nuuska erityisesti salakuljettamalla duomerb

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Outo kuvio, tupakka tuotetta mainostetaan Oulun kaupungin omistamassa tilassa , joka on verovaroin rakennettu , nyt tästä mainoksesta Oulun kaupunki neuvottelee paikallisen urheiluseuran kanssa, en ymmärrä . Miksi Oulun kaupunki ei neuvottele esim. Marttojen ,tai kotitalous-naisien,Hevosyhdistyksen ,tai pitsin-nyplääjien kanssa.
Jos kaupungissa on johto/johtajat,niin ei tarvita kuin yksi puhelu kunossapitoon ja käsky riipiä mainos roskiin, näin yksinkertaista se on . Kaikille kaupungin nokankaivajille oikein mukavaa syksyä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kummallista tuo keskustelu muista mainoksista. Nuuskan myynti on kielletty Suomessa samoin sen mainonta. Kärpät hyödyntävät lain porsaanreikää ( laillisesti) hinaamalla tuloksensa vielä vähän paremmaksi ja vähät välittäen asemastaan nuorisonkasvattajana. Keskustelu on kuitenkin siitä onko nuuskan ja oluen mainostaminen yhtä suuri virhe.

Onko varastaminen sallittua koska muutkin varastavat? Tekeekö se (laillisen) porsaanreiän hyödyntämisen oikeaksi koska muutkin tekevät
sitä mainostaessaan olutta Veikkauksen pelejä jne. Siis asioita joita saa myydä laillisesti Suomessa.

Kärpät on hyvää tulosta tekevä yritys joka voi ilman suuria taloudellisia menetyksiä valita mitä mainostaa. Valinnat kertovat yrityksestä ja sen etiikasta. Kärppien etiikka on tämän perusteella hyvin kyseenalainen ja mielestäni nopea korjausliike on paikallaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kairantukku voisi vaikka mainostaa ämpäreitä. Ämpäriin sujautetaan ostokset. Kyljessä olisi liikkeen logo, sellainen logo jonka kaikki tunnistaa mutta puutuisi turha mainita nuuskasta. "No kävikkö kairasa" "juu ei tullu ku sankollinen".

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kysymyshän ei ole siitä, kuinka nuuskakauppa saisi mainostettua liiketoimintaansa kiertämällä suomen lakia, vaan onko oikein, kun tällaista harrastetaan Oulun Kärppien myötämielisellä suhtautumisella asiaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vois tämä savuttomuusseura mennä sanonko minne . Jos tuo nuuskakairan mainos joudutaan poistaan niin samalla myös pitää oluen myynti kieltää jäähallissa. Tympii joidenkin piipittäjien takertuvan aivan mitättömään asiaa jostain nuuskakairan mainoksesta. Käytän nuuska ja haen nuuska nuuskakairasta sekä juon olutta ja käyn pelejä kattoon.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tässä on nyt kyse myös siitä, että nuuskan välittäminen on yksiselitteisesti rikos. Nuuska on kuitenkin kovasti yläasteikäisillä (etenkin lätkänpojilla) muotia, eivätkä he pääse ruotsista nuuskaa itse hakemaan. Joten pimeät markkinat kukoistavat jopa koulujen välitunneillakin. Mainostamalla nuuskaa käppänäkärpät glorifioivat myös laittoman nuuskabisneksen.

Puhumattakaan nuuskan aiheuttamasta riippuvuudesta terveyshaittoineen.

Nuuskan mainonta on juuri tuon laittoman lapsille ja nuorisolle suunnatun pimeän nuuskanvälityksen takia ihan eri asia kuin esim. veikkauksen/koffin tms. mainonta

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nuuskan myynti EI ole rikos, ainoastaan nuuska-nimen käyttö on rikos. Keski-euroopassa myydään ruotsalaisvalmisteista nuuskaa pureskelutupakan nimelle. Suomessakin pitäisi sallia myynti, niin jäisi verotulot suomeen ja tuotteesta katoaisi salakuljetusleima, jolloin tuote ei olisi enää niin kiinnostava. Olen haastatellut nuoria/ lapsia kyseisen asian tiimoilta ja he nimenomaan sanovat salakuljetun tavaran kiehtovan. Sillä pääsee kuulemma "parempiin"piireihin. Alkoholiongelmatkin ovat pahimmat monopolimaissa. Sivistysvaltioissa, joissa ei ole alkoholiholhousta, viina ei ole "mystinen" tuote, vaan arkipäivää. Tämän on sanonut minulle kansainvälistä raittiustyötä tekevä ihminen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kiinteistön omistaja päättää ja käskee - vuokralainen tottelee, tai itkee ja tottelee.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No joo.. Nyt maailma paranee.. Kyllä nuuskan ostajat tietävät mistä aineensa hakevat. Siinä ei jonkin nuuskakauppiaan mainokset vaikuta pätkääkään. Eihä huumeitakaan saa mainostaa mutta mistä niitä tulee ja kuka tietää osto-osoitteen.. Lapsellista

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mikäli Virkkunenkaan ei tunnusta tuon mainoksen eettisiä ongelmia, on hän väärä mies johtamaan Kärppiä! On lapsellista kieltää mainoksen asiayhteyttä tupakkatuotteeseen, ymmärtäähän tuon jokainen. Jääkiekkoilijoiden nuuskaaminen on näköjään juurtunut Kärppä-organisaation korkeimpaan ytimeen likaisella tavalla. Tupakoinnin vastaisessa työssä tulee Kärppä-organisaation olla tiukasti eturintamassa ja ottaa tiukka ja ehdottoman kielteinen asenne. Ajattelinin huomenna mennä katsomaan CHL-matsin, mutta niin kauan kuin tuo mainos on hallissa, minulla ei ole sinne asiaa!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Viesti poistettu

VOisi olla aika mielenkiintoista jos kaupungin budjetti, siis se oikea budjetti laitettaisiin yksityiskohtaisesti näkynviin. Siihen maailma on menossa vaikka eivät haluaisikaan. Tulee ilmi jossain vaiheessa halusitte tai ette.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (254)

Uutisvirta

24.2.
Janne Kuokkanen joutui kauppatavaraksi – Oulunsalon kasvatti vaihtaa maisemaa päittäin Sami Vatasen kanssa
24.2.
Valtuustoaloite: Yksityisteiden aurausurakoinnit yhtenäisempään kilpailutukseen
24.2.
Tshernobyl näkyy yhä Perämeren pohjassa: raskasmetallien pitoisuudet ovat laskeneet jo montakymmentä vuotta – "Jotakin ollaan merialueilla tehty oikein" Tilaajille
24.2.
Uusi Oulun kaupunginvaltuuston kokoussali herätti ihastusta valtuutetuissa – Teatterin Pikisalissa riitti tilaa ja happea hengitettäväksi
24.2.
Hildur Larsson ikuisti Lappia upeisiin kuviin yli sata vuotta sitten – tekoälyn ansiosta ne loistavat nyt myös väreissä Tilaajille
24.2.
Jesse Puljujärven esimerkki houkuttaa – jääpallo ja jääkiekko sopivat yhteen ja tekivät yhteistyötä Oulussa pidetyssä turnauksessa Tilaajille
24.2.
Sodankylässä on kolmannes koko maan malminetsinnästä – etsintäinvestoinnit ovat 20–25 miljoonaa euroa ja maanomistajakorvaukset yli miljoona euroa Tilaajille

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Milloin Marinin hallitus kaatuu?

211 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Lentoaseman vastuu koronaviruksen tarttumisessa

tuo korona virus hysteria ampuu yli ja kovasti enemmän tappaa normaali infulenssa kausi ihmisiä.pitäs kävellä suojain s... Lue lisää...
jyväjemmar

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

25.2.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu


Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image