Oulu

Linnanmaan ja keskustan välille tulee pyö­räi­ly­baa­na, ensimmäinen osa tehdään ensi kesänä

Keskustan ja Linnanmaan välille tehdään pyöräilybaana. Arkistokuva. KUVA: Kontiainen Jarmo
Oulu 30.1.2018 22:25
Kari Sankala

Oulun ydinkeskustan ja Linnanmaan yliopistokampuksen välille on laadittu katusuunnitelma pyöräilyn laatukäytävästä eli Linnanmaan baanasta.

Yhdyskuntalautakunta päätti asettaa ensimmäisen osan suunnitelmista nähtäville.

Pyöräilyn laatukäytävä nähdään kaupunkisuunnittelussa tarpeelliseksi, koska Linnanmaan kampusalueen opiskelija- ja työntekijämäärä kasvaa voimakkaasti, kun Oulun ammattikorkeakoulu muuttaa yliopiston kanssa samoihin rakennuksiin Linnanmaalle.

Sujuvan ja laadukkaan pyöräily-yhteyden, Linnanmaan baanan uskotaan parantavan liikkumisessa pyöräilyn houkuttelevuutta kestävänä kulkumuotona.

Samalla hyvän pyöräily-yhteyden nähdään helpottavan muutoin lisääntyvän liikenteen painetta.

Laatukäytävästä on tehty yleissuunnitelma.

Hyväksymiskäsittelyyn tulevassa ensimmäisessä vaiheessa rakennetaan noin kaksi kilometriä pitkä yhteysväli Linnanmaantie–Tervahovintie, jossa aivan uutta pyörätietä tulee Iskon kohdalle puiston läpi 360 metrin matkalle.

Työt tehdään ensi kesänä.

Toisessa vaiheessa baana jatkuu kauppatorille välillä Tervahovintie–Kaarlenväylä.

Osuudella on pituutta kolmisen kilometriä. Toinen vaihe suunnitellaan tänä vuonna ja toteutetaan ensi vuonna.

Baanalla pyöräily ja jalankulku erotetaan. Pyöräilyväylä saa punaisen asfaltin.

Reittiä myös levennetään ja sen valaistusta parannetaan.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (75)

Hehheh... Mielestäni tämän pyöräilybaanan väristä olisi pitänyt järjestää avoin kansanäänestys. Oransseista valaistuista lasitiilistä rakennettu baana olisi kertonut mellle jalankulkijoille myös talvisin pysyä poissa citypyöräiljöisen jaloista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oulussa kun ollaan niin varmaan tulee iso liuta kyttäyskameroita ettei vaan saa pyöräillä rauhassa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Toivottavasti tuo pyöräilybaana ei vaikuta jalankulkua Keskustan ja Linnanmaan välillä. Jalankulku on paljon pyöräilyä terveellisempää ja ympäristöystävällisempää. Pelkkä asfaltin maalaaminen idänpunaiseksi ei pidä pyöräilijöitä pois jalankulkijoiden päältä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eikä sama väritys pidä jalankulkijoita poissa pyöräilijöiden edestä. Osta sinäkin polkupyörä niin matka taittuu nopeasti ja saa yhtälailla liikuntaa sillä touhulla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

kyllä ne miten sattuu seilaavat jalankulkijat on se isompi ongelma.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Turhaan tuonne linnanmaan suunnalle on mitään baanoja rakennetaan. Sijainti yliopistolle on aivan väärä. Puretaan pois koko yliopisto ja siirretään tilat keskustan läheisyyteen. Nykyisiä tiloja on saneerattu jo tarpeeksi moneen kertaan. Sisäilmaongelmista kärsivä yliopisto ei houkuttele kaupunkiin uusia asukkaita. Noh, eihän ne ongelmat ainostaan sisällä ole, onhan tuo ihan karmean näköinen rakennus. Ilman opasteita voisi luulla paperitehtaaksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ihan typerä hanke. Olisi nuokin rahat käytetty autoteiden asfalttien parantamiseen ja nopeampaien autoteiden tekemiseen!

Pyörät toimivat oikein hyvin myös poluilla ja muilla rääseiköillä!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Heh heh montakohan kilometriä autoteitä tuolla rahalla saataisiin kunnostettua. Ei paljon mitään. Ihmisten suhteellisuudentaju tuntuu olevan aivan sekaisin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oulussa on sentään jotain hyvää ollut aina, pyöräilytiet. Mutta onhan Oulussa muutakin ....

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

80-luvulla yliopistolle vievä pyörätie oli päällystämätön. Kelirikkoaikana huonossa kunnossa. Ei pyöräily mitään herkkua ollut.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vielä kun pyörätie pidetään sulana koko matkalta, ympäri vuoden, niin nostan peukkua isosti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Voisi tehdä katettuna. Voisi ajaa kesät talvet sateista piittaamatta. Rahat tulisi säästyneestä talvikunnossa pidosta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ouluhallia voisi laajentaa koko kaupungin kokoiseksi. Olisi aina kesäkeli eikä vesisateet pilaisi päivää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Se on eri asia tehdä lämmintä halli tilaa kuin kattaa pyörätie jollain edullisella katteella. Onhan meillä tosissaan mietitty rotuaarin kattamista. Paljon enempi ideaa oli kattaa pyöräteitä. Pyöräteiden jatkuva auraaminen, hiekoittaminen ja lakaisu vaati koneita ja työtunteja, eikä tiet ole siltikään läheskään ajokuntoisia joka päivä, eli työmatkapyöräilijällä pitää kuitenkin olla se auto reservissä. Ylläpitoa kun tehdään esim. Seuraavat 30 vuotta. Niin se kattaminen saatta tulla pian oikeasti halvemmaksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Katettuja pyöräteitä on maailmalla oikeasti rakennettu ja useita hankkeita on suunnitteilla , meillä kustannus ja käyttö hyödyt olisi vielä suuremmat talven vuoksi. Mutta sehän on jotain uutta ja ihmeellistä, niin se ei voi toimia meillä. Kaikki uusi on pelottavaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (75)

Uutisvirta

8:23
Metsästyskortilla äänestämään? – Kysyimme, voisiko äänestysikärajan laskea osan kohdalla 16 vuoteen
7:00
Muistatko sähäkät kasarikikkarat? Permanentit tekivät taas paluun, mutta moni asia on nyt toisin, sanovat kampaajakonkarit Tilaajille
7:00
Suomen viimeaikaista jätepolitiikkaa ja -lainsäädäntöä ei voi pitää onnistuneena Lukijalta
7:00
Suomen Yrittäjien kysely: Enemmistö lisäisi paikallista sopimista työpaikalla –  "Matala työllisyysaste on suurin köyhyyden syy ja hyvinvoinnin uhka"
7:00
Muhoslaisen Benjam Myllyselän oppilaat haastoivat maailman johtajat ilmastoasioista jo vuosikymmeniä sitten – "Mitä suurempi viskaali, sen paremmin ne ottavat lasten yhteydenotot huomioon" Tilaajille
7:00
Valmennuskursseja markkinoidaan pian jo yläkoululaisille – yksityisopetus lisääntyy, mutta aasialainen pikkulasten koulutus on vielä kaukana Tilaajille
6:22
Yön uutiskooste – Savon Sanomat: Siilinjärvi vaatii Attendolta selvitystä kuuden vanhuksen kuolemasta
23
Analyysi: Politiikasta vetäytyvä Anne Berner on yhden kauden tuulettaja – keskustaryhmästä lähtee jälleen yksi edustaja pois vapaaehtoisesti
15
Suomen Yrittäjien kysely: Enemmistö lisäisi paikallista sopimista työpaikalla –  "Matala työllisyysaste on suurin köyhyyden syy ja hyvinvoinnin uhka"
14
Pikavippien mainonta muuttunut entistä aggressiivisemmaksi – ministeri Häkkänen: "Täysin harhaanjohtavaa ja houkuttelee velkakierteeseen"
6
Kiimingin Jokirannan koulukaava etenee, lukion ja kirjaston rakennukset osoitetaan suojeltaviksi
4
Kysyimme, kuinka vanha passi kelpaa tunnistukseen uutta passia tai henkilökorttia noutaessa – "Tässä on asiamiehellä tapahtunut valitettava virhe"
4
Raahen Laivan kultakaivoksella alkamassa yt-neuvottelut, neuvottelujen piirissä alle 50 henkilöä
4
Oulussa laaditaan teemayleiskaava kulttuuriympäristöille

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Tuulivaroitus maa-alueille: Koko maassa lukuun ottamatta Lapin maakuntaa sekä Pudasjärven, Kuusamon ja Taivalkosken kuntia pohjoisen ja luoteen välinen tuuli on voimakasta aamupäivästä alkaen, tuulen nopeus puuskissa 20 m/s.

Ajokeli on huono maan länsiosassa sekä Kymenlaakson maakunnassa tienpintojen jäätymisen vuoksi. Ajokeli on huono aluksi Lapin maakunnassa sekä seuraavissa Pohjois-Pohjanmaan kunnissa: Pudasjärvi, Taivalkoski ja Kuusamo jäätävän tihkusateen ja lumisateen vuoksi. Ajokeli on huono Etelä-Karjalan, Etelä-Savon, Pohjois-Savon, Pohjois-Karjalan, Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa lumisateen vuoksi.

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

20.2.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image