Oulu

Linnanmaan Baanan ensimmäinen vaihe avattiin liikenteelle

Oulu 17.8.2018 14:42
Kaleva

Linnanmaan Baanan ensimmäisen vaiheen osuus Tervahovintien ja Linnamaantien välillä avattiin liikenteelle perjantaina.

Alueella tehdään vielä viimeistelytöitä, mutta niiden ei pitäisi haitata liikennöintiä.

Sivusuuntien väistämisvelvollisuudella halutaan korostaa pyörätieverkoston hierarkiaa ja parantaa pyöräilyn pääreittien laatutasoa.

Linnanmaan Baanan tarkoituksena on helpottaa ja nopeuttaa pyöräilyä keskustan ja Linnanmaan kampusalueen välillä.

Hankkeessa vanha 3,5 metriä leveä yhdistetty jalankulun ja pyöräilyn väylä muutettiin 5,6 metriä leveäksi erotelluksi jalankulun ja pyöräilyn väyläksi.

Baanalla pyöräilijöiden käyttämä osio on päällystetty punaisella asfaltilla ja kävelijöiden puoli mustalla asfaltilla.

Samassa yhteydessä Baanan sivusuunnat asetettiin väistämisvelvollisiksi Baanan suuntaiseen liikenteeseen verrattuna. Sivusuuntien väistämisvelvollisuus koskee niin ajoratoja kuin sivusuunnista saapuvia pyöräteitäkin.

Sivusuuntien väistämisvelvollisuudella halutaan korostaa pyörätieverkoston hierarkiaa ja parantaa pyöräilyn pääreittien laatutasoa.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (69)

Juu Oulu tulee tuossakin jälkijunassa meillä KEMPELEESSÄ baana ollut useamman vuoden.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Alle 2 vuotta sitten avattu joten älä liioittele. Meillä Helsingissä avattiin baana 2012.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olisikon tuollekin rahalle ollut järkevämpääkin käyttöä?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä on taas haaskattu rahhaa. ja paljon. Se entinen tavallinen pyörätie on toiminut vaikka kuinka kauan vaikka ei punaine olekaan, kesällä siis. Kaikkeen hölmöön sitä verorahoja haaskataankin?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos ajattelee tulevia vaaleja, niin on niitä rahoja turhempaankin äänien toivossa tässä kaupungissa hassattu. Voihan olla niinkin, että kun lumiaura vetäisee kerran baanan puhtaaksi, niin sitä rullalle kiertynyttä punaista väriä päästään kierittämään sitten ensi keväänä takaisin Linnanmaalta kaupunkia kohti. Baanalla voi siis olla myös odottamattomia työllisyyttä lisääviä vaikutuksia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei sitten tullut mieleen, että paljonko liikenne lisääntyy Linnanmaalle, kun OAMK muuttaa pääosin sinne

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Koirilta voisi tosiaan kieltää kyseisen reitin. Hihna on pyöräteillä usein poikittain edessä. Hämärässä siihen ei ehdi reagoida.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Koirien ulkkoiluttajille pitää rakentaa oma kaista siihen viereen, ja 2 m aita väliin. Tiedämme syyn!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kumpi on väärässä paikassa, Tervahovintien alikulku vai baana? Miksihän ne eivät kohtaa toisiaan, välimatkaa on vain satakunta metriä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuo punainen pinnoite on monessa paikkaa ihme röykkyistä. Ennenmin siinä tulee hidastettua vauhtia. Mietin eikö siitä olisi saanut yhtään tasaisempaa kuten normi asfaltti?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Käyppä ajamassa tuo avattu pätkä: oli kyllä niin tasaista pintaa, että aivan ilo pyöräillä! :)

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Turha homma vähäliikenteisellä väylällä. Todella hyvin mahtui kapeammallekkin tielle, kuljen päivttäin. No, onhan se noin 3min. nopeampi kun lintujen pesimisaikaan kaadettiin metsäosiolta puut. Todella luontoystävällistä ja älykästä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miten tähän on varaa kun ei ole muka varaa rakentaa pyöräteitä alueille jossa se olisi todella välttämätön lasten koulumatkan turvaajana? Iltalehden juttu viime viikolla kertoo karua kieltään siitä, mitkä ovat kaupunginvaltuutettujen prioriteetit!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Onhan tuo baana. Kaupungilla tuntuu olevan rahaa. Olisi ensin kunnostettu huonossa kunnossa olevia pyöräteitä. Nyt revittiin suhteellisen uusia ja hyväkuntoisia asfaltteja. Entinenkin baana olisi kelvannut, hyvin sopi. Pohjantien alikulun jälkeisen mutkan oikaisu on hyvä juttu. Mitenhän tuossa tullaan kaahaamaan?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uudistettu on. Toki tuolla välillä ei pyöräteillä ole ennenkään ole ruuhkaa ollut. Matka yliopistolle ei lyhentynyt yhtään (poislukien J ja K-ovi, joita tosin harva käyttää), Prismaan toki pääsee nopsemmin. Ongelmapaikat, eli ne liikennevalot, muut kaarnatien varren risteykset, Tuiran sillat / Kuusisaaren reitti ja torinranta ennallaan.

Kolmiot tulivat urheilukentän parkkipaikalle johtavalle tielle. Eli autoilijoita uudistus ei suuremmin koske, toisin kuin jos olisi jotain merkittävää tehty.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Torinranta on kevyen liikenteen kannalta erittäin huono. Jos siihen ei mahdu erillista pyöräkaistaa, pitäisi pyöräily siinä torilla kieltää merkein, valvoa kieltoa ja sanktioida rikkojia. Matka, vajaa 100 m on niin lyhyt että pyörää pitää jaksaa taluttaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ihanaa! Eipä ole mitään asiaa keskustaan, mutta käyn silti heti huomenna tämän reitin ajamassa!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tosi hyvä ajaa pyörällä ja mukava hölkkäillä kävelyradalla. Kun miettii vielä että tulevaisuudessa sähköhärvelit yleistyy ja niitä tulee enemmän kevyenliikenteen väylille, niin onhan se makia ajella semmosella tuota baanaa pitkin =)

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Baana olisi todellinen baana, jos se olisi tehty Alakyläntien viereen ja mm. Tuiran siltoja olisi levennetty tätä baanaa varten.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (69)

Uutisvirta

14:10
Koronakuolemien määrä kasvaa Suomessa päivä päivältä, nyt menehtyneitä jo 11 – Oulussa hoidossa viisi potilasta, kaksi tehohoidossa
13:30
Palo Martinniemessä Lukijalta
13:04
Vanha työväentalo paloi ilmiliekeissä Haukiputaalla, lähitalojen asukkaat evakuoitiin
12:37
Poliisi muistuttaa eristettynä olevan Uudenmaan rajan ylittäviä työmatkalaisia: Varatkaa maanantaina enemmän aikaa
11:45
Koronakauden uudet tuulet apteekeissa: Nyt lääkkeet voi Oulun seudulla tilata autoon tai kotiin, lääkkeitä kuskataan jopa jalan – jotkut ovat yrittäneet ostaa koronalääkettä
11:08
Maailman suurin tuottaja valmistaa 200 miljoonaa suojakäsinettä päivässä, kaupaksi menisi nyt lähes kaksinkertainen määrä
11:07
Pölkyn höylähallissa savua, aiheutti suuren rakennuspalohälytyksen Kuusamossa
132
Puheenaihe: Torjuuko Ruotsi koronaa viisaammin kuin Suomi? "Tämä on sellainen kysymys, johon en voi vastata kyllä tai ei"
51
Omistajaohjausministeri Tuppurainen patistaa kohtuuteen johdon palkkioissa kriisissä: "On oikein, että myös johto osallistuu taakanjakoon"
39
Suomen syntyvyys lähti alkuvuoden 2020 aikana nousuun vuosikymmenen mittaisen laskun jälkeen – "Jatkosta ei voi tietää", Väestöliiton johtaja huomauttaa
30
Ensimmäinen koronakuolema Pohjois-Pohjanmaalla, Suomessa kuolleita yhteensä yhdeksän – OYSin 15 työntekijää ja kolme ensihoitajaa altistunut koronalle
26
Poliisi käännytti päivän aikana yli 600 autoilijaa – useat yrittäneet päästä rajan ylitse ilman välttämätöntä tarvetta
21
Koronakauden uudet tuulet apteekeissa: Nyt lääkkeet voi Oulun seudulla tilata autoon tai kotiin, lääkkeitä kuskataan jopa jalan – jotkut ovat yrittäneet ostaa koronalääkettä
20
Ovelta ovelle kaupustelu on kiellettävä koronan aikana Lukijalta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Nyt ei ole oikea aika revitellä pörssisijoituksilla?

Eihän se mitään ahneutta ole, päinvastoin, sijoittaminen koituu kaikkien hyödyksi Lue lisää...
nyt sijoittamaan

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jarin piirrokset arkistossa.

Naapurit

28.3.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu


Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image