Oulu

Linnanmaan Baanan ensimmäinen vaihe avattiin liikenteelle

Oulu 17.8.2018 14:42
Kaleva

Linnanmaan Baanan ensimmäisen vaiheen osuus Tervahovintien ja Linnamaantien välillä avattiin liikenteelle perjantaina.

Alueella tehdään vielä viimeistelytöitä, mutta niiden ei pitäisi haitata liikennöintiä.

Sivusuuntien väistämisvelvollisuudella halutaan korostaa pyörätieverkoston hierarkiaa ja parantaa pyöräilyn pääreittien laatutasoa.

Linnanmaan Baanan tarkoituksena on helpottaa ja nopeuttaa pyöräilyä keskustan ja Linnanmaan kampusalueen välillä.

Hankkeessa vanha 3,5 metriä leveä yhdistetty jalankulun ja pyöräilyn väylä muutettiin 5,6 metriä leveäksi erotelluksi jalankulun ja pyöräilyn väyläksi.

Baanalla pyöräilijöiden käyttämä osio on päällystetty punaisella asfaltilla ja kävelijöiden puoli mustalla asfaltilla.

Samassa yhteydessä Baanan sivusuunnat asetettiin väistämisvelvollisiksi Baanan suuntaiseen liikenteeseen verrattuna. Sivusuuntien väistämisvelvollisuus koskee niin ajoratoja kuin sivusuunnista saapuvia pyöräteitäkin.

Sivusuuntien väistämisvelvollisuudella halutaan korostaa pyörätieverkoston hierarkiaa ja parantaa pyöräilyn pääreittien laatutasoa.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (69)

Juu Oulu tulee tuossakin jälkijunassa meillä KEMPELEESSÄ baana ollut useamman vuoden.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Alle 2 vuotta sitten avattu joten älä liioittele. Meillä Helsingissä avattiin baana 2012.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olisikon tuollekin rahalle ollut järkevämpääkin käyttöä?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä on taas haaskattu rahhaa. ja paljon. Se entinen tavallinen pyörätie on toiminut vaikka kuinka kauan vaikka ei punaine olekaan, kesällä siis. Kaikkeen hölmöön sitä verorahoja haaskataankin?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos ajattelee tulevia vaaleja, niin on niitä rahoja turhempaankin äänien toivossa tässä kaupungissa hassattu. Voihan olla niinkin, että kun lumiaura vetäisee kerran baanan puhtaaksi, niin sitä rullalle kiertynyttä punaista väriä päästään kierittämään sitten ensi keväänä takaisin Linnanmaalta kaupunkia kohti. Baanalla voi siis olla myös odottamattomia työllisyyttä lisääviä vaikutuksia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei sitten tullut mieleen, että paljonko liikenne lisääntyy Linnanmaalle, kun OAMK muuttaa pääosin sinne

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Koirilta voisi tosiaan kieltää kyseisen reitin. Hihna on pyöräteillä usein poikittain edessä. Hämärässä siihen ei ehdi reagoida.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Koirien ulkkoiluttajille pitää rakentaa oma kaista siihen viereen, ja 2 m aita väliin. Tiedämme syyn!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kumpi on väärässä paikassa, Tervahovintien alikulku vai baana? Miksihän ne eivät kohtaa toisiaan, välimatkaa on vain satakunta metriä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuo punainen pinnoite on monessa paikkaa ihme röykkyistä. Ennenmin siinä tulee hidastettua vauhtia. Mietin eikö siitä olisi saanut yhtään tasaisempaa kuten normi asfaltti?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Käyppä ajamassa tuo avattu pätkä: oli kyllä niin tasaista pintaa, että aivan ilo pyöräillä! :)

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Turha homma vähäliikenteisellä väylällä. Todella hyvin mahtui kapeammallekkin tielle, kuljen päivttäin. No, onhan se noin 3min. nopeampi kun lintujen pesimisaikaan kaadettiin metsäosiolta puut. Todella luontoystävällistä ja älykästä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miten tähän on varaa kun ei ole muka varaa rakentaa pyöräteitä alueille jossa se olisi todella välttämätön lasten koulumatkan turvaajana? Iltalehden juttu viime viikolla kertoo karua kieltään siitä, mitkä ovat kaupunginvaltuutettujen prioriteetit!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Onhan tuo baana. Kaupungilla tuntuu olevan rahaa. Olisi ensin kunnostettu huonossa kunnossa olevia pyöräteitä. Nyt revittiin suhteellisen uusia ja hyväkuntoisia asfaltteja. Entinenkin baana olisi kelvannut, hyvin sopi. Pohjantien alikulun jälkeisen mutkan oikaisu on hyvä juttu. Mitenhän tuossa tullaan kaahaamaan?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uudistettu on. Toki tuolla välillä ei pyöräteillä ole ennenkään ole ruuhkaa ollut. Matka yliopistolle ei lyhentynyt yhtään (poislukien J ja K-ovi, joita tosin harva käyttää), Prismaan toki pääsee nopsemmin. Ongelmapaikat, eli ne liikennevalot, muut kaarnatien varren risteykset, Tuiran sillat / Kuusisaaren reitti ja torinranta ennallaan.

Kolmiot tulivat urheilukentän parkkipaikalle johtavalle tielle. Eli autoilijoita uudistus ei suuremmin koske, toisin kuin jos olisi jotain merkittävää tehty.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Torinranta on kevyen liikenteen kannalta erittäin huono. Jos siihen ei mahdu erillista pyöräkaistaa, pitäisi pyöräily siinä torilla kieltää merkein, valvoa kieltoa ja sanktioida rikkojia. Matka, vajaa 100 m on niin lyhyt että pyörää pitää jaksaa taluttaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ihanaa! Eipä ole mitään asiaa keskustaan, mutta käyn silti heti huomenna tämän reitin ajamassa!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tosi hyvä ajaa pyörällä ja mukava hölkkäillä kävelyradalla. Kun miettii vielä että tulevaisuudessa sähköhärvelit yleistyy ja niitä tulee enemmän kevyenliikenteen väylille, niin onhan se makia ajella semmosella tuota baanaa pitkin =)

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Baana olisi todellinen baana, jos se olisi tehty Alakyläntien viereen ja mm. Tuiran siltoja olisi levennetty tätä baanaa varten.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (69)

Uutisvirta

22:25
Mielikuvat, populismi ja politiikan ääripäät puhuttivat keskustalaisessa kesäillassa – Sipilä: "Maailmankirjat ovat eri asennossa kuin neljä vuotta sitten"
20:51
Reissusa: Loma Kilpisjärvellä sisälsi paljon ulkoilua hyvin merkityillä poluilla hyvässä säässä ja upeissa maisemissa
20:31
Suomalaisnaisille heikoin suunnistuksen MM-viestisijoitus 34 vuoteen – Marika Teini kritisoi nimeämistään kisaan
20:19
Pääministeri Rinne uskoo, että sivu suun menneet johtopaikat edesauttavat Jutta Urpilaisen pääsyä komissaariksi
19:58
Suomi luuli tekevänsä ystävällistä pandapolitiikkaa Kiinan kanssa, mutta se olikin myytti – "On vaarallista määritellä kansainvälisiä suhteita erinomaisiksi", sanoo professori
19:40
Törkeästä veropetoksesta epäilty mies pakeni nuuskalastin kanssa, oli ajaa tullimiesten päälle Tervolassa – poliisi tutkii asiaa murhan yrityksenä
19:00
Kemin Veritorstai vei kahden ihmisen hengen 70 vuotta sitten – hinta oli liian iso työtaistelulle Tilaajille
26
OAJ huolissaan: Lisääntyneet yo-uusinnat lisäävät opettajien töitä, vaikka rahoitusta on vähennetty
26
Maailmalla yritetään horjuttaa oikeusvaltiota – Korkeimman oikeuden uutta presidenttiä Tatu Leppästä viime aikojen ilmiöt mietityttävät
25
Nelostien onnettomuus Oulun Haarakankaan kohdalla oli nokkakolari – pohjoisen suunnasta tullut henkilöauto ajautui vastaantulevien kaistalle
24
Oulun Radisson-hotellin työmaalta tehtiin mahdollisesti Pohjois-Suomen vanhimpiin kuuluva laivalöytö – Hahtiperän hylyksi nimetty laiva voi olla jopa 1600-luvulta
23
Yli neljä miljoonaa ihmistä on paennut Venezuelasta – Suomeen on tullut tänä vuonna vasta yhdeksän turvapaikkahakemusta
23
Yhdysvallat antoi takavarikkomääräyksen iranilaistankkerista – Gibraltarin kanta asiaan yhä epäselvä
20
Alaikäisten seksikaupasta syytetyn Jeffrey Epsteinin kuolinsyy selvisi – Lakimiehet haluavat tutkia asiaa edelleen

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Tuulivaroitus maa-alueille: Pohjois-Pohjanmaan ja Lapin maakunnissa etelätuuli on voimakasta päivällä, tuulen nopeus puuskissa 15 m/s.

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

No, sossuja äänestäneet, miltä nyt tuntuu

Tunnen itseni petetyksi, rinne jakaa vain puoluetukiin ja ilmastonsuojeluun ja taas unohtuu köyhät ja sairaat, sama kaav... Lue lisää...
Tule Sipilä takaisin

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

17.8.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image