Oulu

Kul­je­tus­liik­keis­sä uskotaan, että yli 34-metristen jättirekkojen tulosta ei seuraa ongelmia – Oulun kaupungin ka­tu­ver­kos­tol­le jättejä ei päästetä

Pitkät rekat on esimerkiksi Oulun alueella ohjeistettu käyttämään erikoiskuljetusreittejä, kaupungin kaduille niillä ei ole asiaa. Arkistokuva. KUVA: Jussi Leinonen
Oulu 13.1.2019 8:08
Petri Hakkarainen

Kuljetusliikkeissä uskotaan, että uusien, jopa 34,5 metriä pitkien ajoneuvoyhdistelmien ilmestyminen Suomen teille sujuu ongelmitta.

Liikennepäällikkö Jussi Kinnunen Oulun Autokuljetuksesta sanoo, että kuljettajat kyllä tietävät, minne isolla yhdistelmällä voi ajaa. Jättirekkoja käytetään lähinnä terminaalien, isojen kauppakeskusten ja tuotantolaitosten välisillä yhteyksillä ja usein yöllä tai muulloin kuin ruuhka-aikana.

– Me ajamme nyt neljällä pitkällä yhdistelmällä, massatavaraa etelään ja elintarvikkeita pohjoiseen. Kokemukset ovat sen verran hyviä, että ennen kesää otamme liikenteeseen neljä autoa lisää.

Kinnusen mukaan iso yhdistelmä antaa käyttöön 30–40 prosenttia enemmän tilaa kuin nykyiset vakiorekat.

– Niillä liikennöinti on taloudellisesti kannattavaa. Samalla säästämme ympäristöä, kun päästöjä syntyy kuljetettua tonnia kohti entistä vähemmän.

Kuljettajille suurin muutos on Kinnusen mukaan se, että ison auton purku ja lastaus kestää aikaisempaa kauemmin.

Vähälä Logistics Oy:llä on ollut poikkeusluvalla käytössään kaksi 31,5 metrin puoliperävaunuyhdistelmää. Jatkossa niillä ei enää liikennöidä.

– Uusissa autoissa on muun muassa paremmat kääntyvyysominaisuudet. Meillä on valmius lisätä tällaista kalustoa, toimitusjohtaja Ville Vähälä kertoo.

Vähälä muistuttaa, että kokeilussa mukana oleville yrityksille ei ole sattunut yhtään pitkistä yhdistelmistä johtunutta onnettomuutta.

– Kyllä näillä jatkossakin pysytään enimmäkseen pääteillä. Vaikka emme oikein pahalla kelillä jättirekoilla liikenteeseen lähdekään, toivon, että teiden talvikunnossapito paranee edelleen.

On arvioitu, että teillä voisi jo melko pian liikkua satakin uutta, aiempaa pidempää yhdistelmää. Vähälä uskoo, että pitkiä rekkoja kyllä tulee lisää, mutta maltilliseen tahtiin.

– Pitää muistaa, että yhdistelmien suurin sallittu paino ei lisäänny. Uudistuksesta ei ole hyötyä raskasta tavaraa kuten vaikka terästä tai betonia kuljettaville yrityksille, eivätkä ne siirry pidempään kalustoon.

Oulun kaupungin liikenneinsinööri Saija Räinä sanoo, ettei kaupungin katuverkosto sovellu HCT-rekoilla (High Capacity Transport) liikennöitäväksi. Pitkät rekat onkin ohjeistettu käyttämään erikoiskuljetusreittejä.

– Isoilla rekoilla on haasteita nimenomaan risteysalueilla, sillä ne tarvitsevat isomman tilan kääntymiseen.

Oulun kaupunki on varautunut katuverkoston parantamiseen muun muassa liittymien osalta. Kohteet on Räinän mukaan priorisoitu ja aikataulutettu. Nopeita muutoksia ei pystytä tekemään.

– Selvitämme tarvetta asettaa rekkojen pituuksia koskevia rajoituksia yhdessä Kuntaliiton kanssa. Tavoitteena on valtakunnallinen merkitsemistapa.

Vain pituus kasvaa

  • Ajoneuvoyhdistelmien suurin sallittu paino, 76 tonnia, säilyy ennallaan. Rekoista ei tehdä korkeampia.
  • Suurin sallittu pituus nousee 25,5 metristä 34,5 metriin.
  • Puoliperävaunun uusi vetopituus on 18 metriä ja varsinaisen perävaunun 16 metriä.
  • Kuorma-auton ja puoliperävaunun yhdistelmän suurin sallittu pituus nousee 16,5 metristä 23 metriin.
  • Uusilta yhdistelmiltä vaaditaan tiukempia kääntyvyys- ja vakausominaisuuksia kuin mitä kokeilussa on sallittu.
  • Ajoneuvojen sivujen näkemiseksi vaaditaan kamerajärjestelmä.
MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (62)

Näitä pitkiä yhdistelmiä tulisi sallia vain riittävän kantaville ja ohituskaistoitetuille teille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ennen vanhaan hyvään aikaan ajettiin rekanperävaunut vr;n junavaunun kyytiin,pääte asemalla toinen rekkaveturi perävaunun eteen ja menoksi olisi turvallisin vaihto ehto.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kun vielä löytyisi 76 tonnia kantavia siltoja ettei käy kuin Italiassa, jossa vanha silta petti alta. Kuinkahan moni silta edes Oulujoen yli kestää tuon painon?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos suurimmat tiet tulee kestämäänkin niin sillat eivät se koko paino tulee sillan alueelle ja se on liikaa, mutta tässähän kumarretaankin vain suurta rahaa jonka pitää saada tahtonsa läpi toisten kustannuksella. Myös onnettomuutet tulee lisääntymään ohitustilateissa. Monikaan ei osaaarvioida miten kauan ohitus kestää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Karavaani kulkee ja koirat kusiksee kintuille. Onko siellä AKT:n toimistolla ketään hereillä, että saadaa satamat kiinni ja koko rekkaliikenne seis pariksi viikoksi nyt aluksi, jotta kuluttajat tajuaisivat edes sellaisen pienimuotoisen asian jotta ei ne rekat siellä tienpäällä huviksensa ole.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Näistä lyhyimmäistäkään ei tahdo päästä ohi millään. Ei suomen pikkutiet ole näitä varten tehtyjä! Ennenkin tavara huilannut pienimmällä kalustolla!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uskotaan?? Niinhän sitä sanotaan, että kukin tulee uskollaan autuaaksi. Nyt vahvistetaan siltoja, että kestävät isojen rekkojen painon. Oulusta ylöspäin tiet ovat kapeaa "ränniä", joissa jo lyhyempienkin rekkojen ohitukset ovat vaaranpaikkoja. Kilpisjärvelle menevä tie ei kestä nykyistäkään rekkarallia Norjaan ja Norjasta tänne. Alan olla tietullien kannalla. Niitä peritään muuallakin, miksi ei meillä? Tietullin maksupisteessä pitäisi kysyä rekkakuskilta, mihin menet lastin kanssa. Jos vastaus on, että pohjoiseen, niin sen jälkeen renkaat syyniin ja jos ovat asianmukaisessa kunnossa, annetaan lupa jatkaa matkaa. ja tähän ehtoon ei voi EU'n vapaa liikkuvuuskaan puuttua.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"Kuljetusliikkeissä uskotaan".... No johan olisi kumma jos ei uskottaisi, mutta uskomus ei ole tietoihin perusuvaa faktaa. Siis antaapas ajan kulua ja katsotaan minkämoisia ohituskolareita ja sensellaisia tapahtuu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Aivan varmasti tulee liikenteellisiä ongelmia ja tiestön rasitusongelmia.
Noita kun ajaa muutama peräkkäin, ilman turvaväliä, niin miten siitä junasta edelle ajetaan?
Nykyisinkin ei ole harvinainen näky, että jopa neljä rekkaa ajaa peräkkäin 10 metrin "surmavälillä" ja tottakai rajoitinta vasten.
On aivan turha enää nykyisin puhua mistään teiden ritareista, "isokokoisista mutta hyvätapaisista".
Kahden rekan oikea ja liikenneturvallisuutta edistävä turvaväli olisi vähintään 100 metriä maantienopeusalueella.
Ns. direktiivikursseilla puhutaan kyllä asiaa, mutta ne opit menevät ihan "ketuille", eivätkä näy mitenkään tien päällä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Painothan eivät nouse ja kuorma jakautuu useammalle akselille eli tien hen kohdistuu pienempi paine.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pistekuormitus ehkä on lievempi, mutta kokonaiskuormitus, joka saa sillat pettämään on määräävä. Varmuuskertoimia ei ole turhaan olemassa lujuusopin tukena, sillä ne on tarkoitettu ihmisten henkien turvaamiseksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No jaa ja suuri osa tien päällä olevista yksiköistä on litilatirussia ja niiden kuljetuskapasiteetti on kolmannes näiden jätti yhdistelmien kapasiteetista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos pinnistelet aivonystyröitä niin ehkä sitten voit ymmärtää miksi eivät voi ajaa siellä

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

On Järkyttävää että tällaisia rekkoja ajelee kapeilla teillä . Kuka hallitsee kun rupeaa liiraileen Miksi ei laiteta juniin kulkemaan lasteja. Miksi ei ulkomaisille rekoille ole tie maksuja. Ei esim Ruotsi ja Norja anna ilmaiseksi ajaa ja siksihän ne meidän teitä kuluttavat . Miksi meidän verorahat on taas kulutettavana . Kyllä kokoomus ja kepu repii kaiken hyödyn kansasta. On aika äänestää ulos tällaiset kupparit.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pitää määrätä että saava liikkua vaan klo 20-06 välisenä aikana. Eli vain ruuhka-ajan ulkopuolella ja silloinkin annettava tietä pienemmille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hirviörekat ovat ainoastaan massutettujen trafin insinöörien kautta hankittu tapa kiertää kilpailulainsäädäntö.
Nyt suuret yhtiöt voivat ohittaa kuljetustensa kilpailuttamisen, kun vaativat, että tarjoajalla on oltava näitä hirviörekkoja.
Liikennteessä näistä on haittaa, ei pysty ohittamaan, ei millään, Ihmisiä kuolee.
Sillat särkyy, nyt jo korjattu sadoilla miljoonilla olemassa olevia siltoja, onko kuljetusfirmat maksaneet korjaukset, tuskin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Useamman ohitin ilman mitään ongelmia, kun viimeksi ajelin Helsingistä Ouluun. Muutama lisämetri sinne-tänne. Sillatkaan eivät tule särkymään, koska kokonaispaino ei nouse ja paino jakautuu useammalle akselille ja pidemmälle matkalle. Lisäksi maailma pelastuu, kun rekkojen määrä vähenee.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (62)

Uutisvirta

16:52
Perustuslakivaliokunnan sote-lausunto ei valmistu vielä ensi viikolla: "Nostamme esiin ongelmat ja ratkaisukeinoja"
15:50
"Epävarmuuden kanssa on ollut raskasta elää" – Britanniassa asuva suomalaiskirjailija muuttaa pahimman Brexit-kaaoksen alta pois
15:15
Pääesikunnan laatima selvitys Lemmenjoesta julki – Komentaja Jarmo Lindbergin saamista tiedoista ei kerrota asiakirjassa
15:12
Stefan Löfvenistä äänestetään Ruotsin uutta pääministeriä perjantaina
15:12
Pohjois-Norjan lumivyöryuhreista löytyi yksi – etsinnät keskeytettiin huonon sään takia, ryhmät palaavat maastoon torstaina
14:52
Rankan ripulin aiheuttava vasikoiden alkueläintauti vienyt sairaalaan vain muutaman ihmisen Pohjois-Pohjanmaalla – tartuntojen kasvun syy mysteeri
14:23
Kultakortti Tokioon – Kaliforniassa varttunut rullalautailun supertähti vaihtoi yllättäen Suomen edustusasuun

Etusivulla nyt

Paikallissää

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

16.1.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image