Oulu

Kau­pun­gin­hal­li­tus­ta vetävä Kyösti Oikarinen haluaa Ouluun samanlaiset kau­pun­ki­pyö­rät kuin Helsingissä – 600 pyörää ja 50 asemaa olisi sopiva määrä

Oulun kaupunginhallituksen puheenjohtaja Kyösti Oikarinen kävi Helsingissä ajelemassa kaupunkipyörillä ja innostui niin, että haluaa Ouluunkin samanlaiset.
Oulu 22.5.2018 20:28 | Päivitetty 22.5.2018 20:30
Antti Ervasti

Oulun kaupunginhallituksen puheenjohtaja Kyösti Oikarinen (kesk.) kävi juuri Helsingissä ja tutustui siellä käytettävään kaupunkipyöräjärjestelmään.

– Ajelin siellä useitakin pätkiä niillä pyörillä ja ihastuin kovasti. Juuri samanlaiset meille Ouluunkin pitää saada, Oikarinen hehkuttaa.

Oulun kaupunginhallitus päätti viime marraskuussa hankkia kaupunkipyöräjärjestelmän. Hanketta ja sen budjettia valmistellaan tämän vuoden aikana, ja päätös tehdään ensi vuoden budjetin yhteydessä, jotta pyörät saataisiin käyttöön ensi vuoden kesäksi.

Toissa maanantaina valtuustolle tehtiin 43 valtuutetun allekirjoittama aloite, jossa kaupunki hankkisi kilpailuttamalla noin 500 kaupunkipyörää yhteishinnalla yli 500 000 euroa. Aloitteessa ehdotetaan, että pyörät kunnostettaisiin vanhoista, hylätyistä pyöristä esimerkiksi tukityöllistettävien ja nuorten työpajojen voimin.

Oikarinen sanoo, että kunnostettujen pyörien järjestelmä voisi toimia rinnalla, mutta pääosa pyöristä ja vuokrausjärjestelmä tulisi olla samanlaiset kuin Helsingissä.

– Pyörillä oli tosi hyvä ajaa. Eivät ne tietenkään mitään matkapyöriä ole, eikä niillä Hailuotoon saakka viitsi mennä mutta ei tarvitsekaan, hän toteaa.

Helsingissä kaupunkipyöriä on vuokrattavana kaikkiaan 1 500 ja vuokrausasemia 150 kappaletta eri puolilla kaupunkia. Perushinta on 30 euroa huhti-lokakuun ajaksi. Sillä summalla saa ajaa veloituksetta koko kesän aina enintään puoli tuntia kerrallaan.

– Ouluun voitaisiin hankkia 600 pyörää, ja asemia voisi olla samassa suhteessa kuin Helsingissä eli viitisenkymmentä. Tai välttämättä asemia ei tarvittaisi niin paljon – ehkä 30 riittäisi, Oikarinen pohtii.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (191)

Voi olla hyvä idea mutta aika kallis hankinta, ja mitä lie maksaa korjaukset ja uusinta. Mietin että tulleeko niitä sähköpyöriä myös tänne Joloskylälle ja Puttaan puolelle vaikka Taipaleenkylälle, ko siellä on monta virkeää eläkeläistä jotka tekisi kauppareissut sähköpyörällä. Ja kenen pihhaan pyöräparkit ja lattauslaitteet laitetaan. Onko niisä lie mitään vakkuututusta vahinkojen varalle?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä kannatetaan, Joensuu on kuulemma mennyt pyöräilykaupunkina Oulun ohi. Täällä vain varastetaan ja myydään pyöriä. Siksipä lainapyörät on mahtava idea !

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Höpö höpö,nehän pöllitään tai ei muisteta palauttaa...On tärkeempiäki asioita johon tuon rahan vois laittaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei ei ei. Nykyisetkään pyöräilijät ei tunne liikennesääntöjä, niin sinne halutaan sitten lisää näitä tunkea.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oulu ei ole Helsinki. Se mikä toimii Helsingissä, ei välttämättä toimi Oulussa. Oikarisen kommentit tässä asiassa ovat samaa luokkaa kuin Anne Bernerin kommentit sähköavusteisten polkupyörien hankintatuista. Riittääkö fillareille käyttäjiä Oulussa? Tuskinpa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Terveisiä Turusta. Kaupunkipyörät toimii erinomaisesti täälläkin. Oulussa toimii taatusti aivan yhtä hyvin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hyvä idea mutta valitettavasti raakile, hommahan pitäisi alunalkaenkin suunnitella tuottamaan. Pyörät pitäisi tietenkin olla sähköavusteisia, joille rakennettaisiin latausverkosto, energia oman sähkönmyynnin kautta, lataushinnaksi reilusti hinnan kattava pyöristetty kertalataushinta. Pyöriin pitäisi myydä mainostilaa viireinä, oli upeaa nähdä vaikka Kiinalaisen turistin polkevan pyörällä, ja viirissä mainos OULUSSA OSATAAN. Pyörätiet päästettäisiin vieläkin huonompaan kuntoon, ja kynittäisiin kumien paikkauksesta hyvä hinta. Voitoilla ostettaisiin uusia pyöriä turistien käyttöön. Sitten kun saataisiin homma voitollisesti pyörimään, ulkoistettaisiin toiminta eu: n kilpailulainsäädäntöön vedoten, ja kalliita kiinteitä kuluja valitellen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pankaahan se akuttivastaanotto kuntoon ennenkuin hankitte mitään pyöriä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Antaa sitten maakuntien hankkia ne pyörätkin, ehtiihän ne sitten.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei ole maakunnan asia hommata kaupungille polkupyöriä, mutta terveydenhuollon osalta homma on tervetullut ja OK.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ympäri maailmaa isossakin mittakaavassa mm. Kööpenhaminassa ja Amsterdamissa, miksei siis Oulussakin?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Käyttäjiä varmaan pitää olla riittävästi että se kannattaa. Onhan kääpenhaminoissa, lontoissa ja helsingeissä esim. metrotkin koska asukkaita on niin runsaasti. Pyörähomma varmasti vaatisi kovaa rahallista, budjetoitua tukea toimiakseen. Käyttäjiä luultavasti olisi niin vähän että toiminta ei olisi kannattavaa ilman veronmaksajien tukia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

On kapeakatseista ajatella, että esim. oululainen työmatkansa jo pyöräilevä ei tarvitsisi kaupunkipyöriä. Lainattavat yhden suunnan pyörät mahdollistavat aivan uudenlaisen kulttuurin vapaa-ajan liikkumiseen: kaupunkipyörillä keskustaan ja bussilla takaisin; kaverin kyydillä liikuntaharrastuksiin ja kaupunkipyörällä myöhemmin omille asioille ja takaisin kotiin; kaupunkipyörällä töihin ja ties miten aftereiltä kotiin. Oma pyörä ei enää olekaan sidottu asioinnin kaikkiin siirtymisiin, vaan kaupunkipyörillä saa
daan joustoa tilanteen -- ja vaikkapa sään -- mukaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei taida onnistua Oulussa, eikö se ole pyörävarkaiden pääkaupunki ? Kaikki hajotetaan ja varastetaan mitä vähänkään irti saadaan, kuulemma hautalyhdyistä lähtien, näin olen kuullut.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Helsingissä toimii, ehkä siellä siten on vain rehellistä hyvin toimeen tulevaa väkeä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oululaiset pyöräilevät muutenkin ja omilla pyörillään. Ei kaupunkipyörät tuo mitään lisäarvoa meille oululaisille vai kuka lähtee asioille, töihin tai kouluun ja jättää liikkumisen sen varaan, että sattuu saamaan kaupunkipyörän alleen, muttei voi olla asiasta varma.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pitäisi nyt hieman miettiä soveltuuko kaupunkipyöräsysteemi Ouluun, toisin kuin Helsinkiin, joka on kuitenkin ihan eri mittakaavan kaupunki kuin pieni Oulu ja voin sanoa ettei sovellu. Oulussa pyöräliikenne suuntautuu pitkälti monen pienen lähiön ja keskusta välille ja toisin päin eli ei tänne voida montaa järjellistä pyöränvuokrauspistettä järjestää. No, yksi väli varmaankin toteutuisi ensimmäisten joukossa eli väli: keskusta - Limingantullin Prisma.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (191)

Uutisvirta

23:03
30 vuotta teatterissa työskennellyt Erja Kärkkäinen aloitti uuden uran kuvataiteilijana – 5-vuotisnäyttely esillä Valveella
23:01
Mökki tuhoutui palossa Enontekiöillä – sisällä ollut henkilö pääsi pois vahingoittumattomana
22:01
Tuoreet miehet heti ratkaisuroolissa Kärppien vierasottelussa Tampereella: "Paljon paremmin ei olisi voinut alkaa"
21:47
Taivalkoskelta löytyi kaksi hirvenruhoa, asiaa tutkitaan metsästysrikoksena – kansalaisilta pyydetään havaintoja
21:44
Jukka Keskitalo teki uransa ensimmäisen piispantarkastuksen Karjasillalla – satoja vuosia vanha perinne saa uutta väriä ilmastoasioista
21:11
Hirsimökki tuhoutui tulipalossa Kittilässä – tilanteessa ei henkilövahinkoja
20:54
Kärpät päihitti Ilveksen Tampereella lukemin 1–3, maalintekijöinä Pesonen, Karvinen ja Koskenkorva, katso videot maaleista
83
Kataiselle Sitran johtopaikan hävinnyt professori Markku Wilenius: "Kyllä tämä herättää kysymyksiä, minkälaista politikointia tässä maassa tehdään"
73
Google investoi Haminaan 600 miljoonaa lisää sekä kahteen uuteen tuulivoimaprojektiin Suomessa – Pohjois-Suomi saa osansa historiallisesta investoinnista
67
Opetusministeri Li Andersson ensi viikon ilmastolakosta: Kouluissa hyvä keskustella pelisäännöistä, jotta vapaus mielenilmaisuun toteutuu
54
Sitran yliasiamiehestä dramaattinen äänestys – Jyrki Katainen voitti kilpailijansa vain yhden äänen erolla
46
Paikoin jäätyneet tienpinnat vaikeuttivat aamun liikennettä Pohjois-Pohjanmaalla, suola-autoja hälytettiin liikkeelle
36
Google jättikaupoilla Suomessa – yksi kohteista Pyhännän ja Kajaanin välillä
33
Stora Enso sai yt-neuvottelut valmiiksi, yhteensä 365 irtisanotaan – paperin valmistus Oulussa jatkuu syksyyn 2020 saakka

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli muuttuu huonoksi aamupäivällä Keski-Pohjanmaan maakunnassa sekä Pohjois-Pohjanmaan maakunnassa lukuun ottamatta Pudasjärven, Taivalkosken ja Kuusamon kuntia tienpintojen jäätymisen vuoksi.

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Miksi et halua maksaa veroja?

Jos elät työmarkkinatuella, sinun veroprosenttisi on -100. Kaikki, mitä saat, on toisten maksamia veroja. Itse et maksa ... Lue lisää...
Backstreet Boys

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

20.9.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image