Oulu

Kaatumisesta virisi keskustelu punaisen Baanan liukkaudesta – Kysyimme aiheesta lii­ken­nein­si­nöö­ril­tä: ”Uusi asfaltti tuppaa aina olemaan liukkaampaa”

Baanan kitkaominaisuudet pyritään selvittämään. Arkistokuva. KUVA: Jarmo Kontiainen
Oulu 16.10.2019 17:06
Heikki Uusitalo

Maanantaina Twitterissä virisi keskustelu siitä, onko Oulun punainen pyöräbaana erityisen liukas. Tapauksen otti esille tienkäyttäjä, joka oli kaatunut ikävästi Baanalla.

Keskustelussa epäiltiin, että Baanan maalivalinta tekisi pinnasta erityisen liukkaan. Oulun kaupungin liikenneinsinööri Harri Vaarala kuitenkin kertoo, että Baanaa ei ole maalattu, vaan punainen väri johtuu asfaltin seassa olevasta kiviaineksesta ja rautaoksidista. Vaaralan alustavan arvion mukaan Baanan ei pitäisi olla tavanomaista asfalttia liukkaampi.

– Uusi asfaltti tuppaa aina olemaan vanhaa liukkaampaa. Liukkaus katoaa ajan myötä kohtuullisen nopeasti, Vaarala kertoo.

Maanantaina Baanan pinta oli ilmeisesti erityisen liukas. Tämä todennäköisimmin johtui säästä.

Aihe herätti kuitenkin sen verran keskustelua ja mielenkiintoa, että tienpinnan kitkaominaisuudet pyritään nyt selvittämään tarkemmin.

– Selvittelemme, saammeko jostain sellaisen laitteiston, jolla tällainen mittaus voidaan tehdä, Vaarala sanoo.

Baana valmistui lopullisesti lokakuussa. KUVA: Iida-Karoliina Tornberg

Tienkäyttäjät ovat havainneet, että pyöräväylän punainen pinta on erisävyinen risteysalueilla. Ero ei ole peräisin maalista, vaan johtuu kivisirotepinnoitteesta. Tällaista pinnoitetta on laitettu risteysalueille, ja pinnoitteen ansiosta pito risteyksissä on muuta väylää parempi.

Baanaa suunniteltaessa turvallisuutta on pyritty edistämään myös siten, että käännöksistä on tehty mahdollisimman loivia. Samaa periaatetta noudatetaan myös tulevilla osuuksilla.

Näin syksyn tultua turvallisuuden kannalta ensisijaista on se, että pyöräilijät noudattavat erityistä varovaisutta – tie kun voi olla liukas, olipa se sitten minkä värinen hyvänsä.

Torinrannasta Tuiran ja Alppilan kautta Linnanmaalle tehty pyöräilybaana valmistui kokonaisuudessaan lokakuun alkupuolella.

Oulun kaupungin ensi vuoden investointisuunnitelmassa on Raksilasta Mäntylän suuntaan menevän pääpyöräilyreitin rakentaminen.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (129)

Taas haukutaan väärää puuta. Jos sattuu syyskeleillä liukastumaan tällä "baanalla" ajaessa, niin automaattisesti ajatellaan, että vika on punaisessa värissä. Tosiasiassa liukkaus tulee yllätyksenä aina syksyllä, oli syynä sitten musta jää, kuura tai märät lehdet. Pyöräilijän kannattaisi viimeistään tässä vaiheessa tarkistaa pyörän kumien kunto: kaljuksi kuluneiden renkaiden pito kun on 0 pinnalla kuin pinnalla. Pyörälle syyshuolto, ja karkeakuvioiset päällysrenkaat alle!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Onko mahdollista, että sirotepintauksella on pienempi vedenläpäisevyys kuin tavanomaisella asfaltilla? Vesi poistuu hitaammin -> jäänmuodostus nollakeleillä voimakkaampaa. Ainakin kiviaines lienee sirotepintauksessa pienirakeisempaa kuin tavallisella asfaltilla -> tiiviimpi rakenne, vähemmän "poistumisreittejä". Tämän aamun päätelmä työmatkapyöräillessä, kun matkalla oli punaista asfalttia ja kaksi päivää vanhaa mustaa asfalttia ja satoi vettä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Onkohan liukkaus onnettomuuksien syynä. Miten on ajotapa, nopeus jne. Tähän aikaan vuodesta voi olla liukasta. Ei kait sen pitäisi olla yllätys kenellekään?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tämä on kahelein idea mitä Oulussa on koskaan nähty, ainoastaan enemmän tuhoja tehtiin ja rahaa poltettiin pohjantien siltojen ja keskustan vetomoivan tuhonneen henkilöautoilun hankailoittamisen tiimoilta. Näitä virheitä tullaan korjaamaan vuosikymmeniä. Kempele menee jo edelle monessa asiassa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mitähän tekemistä Pohjantien siltaremontilla on tämän asian kanssa? Sehän johtuu siitä, että moottoriteille pitää saada lisäkaistat autoja varten, ei sinne mitään baanoja rakenneta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Minusta kirkkaanpunainen baana, esim. Saaristonkadulla oleva pätkä, on normaalia liukkaampi. Mustanpunainen baana ei ole erityisen liukas. Kuten usea on jo maininnutkin, pudonneet lehdet tekevät tien liukkaaksi, erityisesti sään ollessa pakkasen puolella.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vaadin että pyöräteille asennetaan samanlainen lämmitys kuin rotuaarilla. Tämä lisäisi pyöräilijöiden tyytyväisyyttä ja nostaisi kaupungin pyöräilykaupunki profiilia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Lämmitys pyöräbaanalle on liikaa vaadittu. Rotuaarin ja Kauppurienkadun lämmitys myös. Katujen lämmitykseen kuluville rahoille olisi parempaa käyttöä. Moni oululainen ei koskaan kävele Rotuaarilla eikä Kauppurienkadulla eikä pyöräilen punaisella baanalla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

jos sinä et kävele rotuaarilla niin päivittäin siellä kumminkin kävelee talvisin tuhansia ihmisiä,ja kesällä kymmeniä tuhansia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olipa liikenneinsinöörillä fiksu vastaus ! en ois kyllä hoksannut tuota.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Järjen köyhyyttä näin ilmaston ympäristön kannalta maalata tie punaiseksi ja aivan turhaan kyllä pyöräillä voi tavallisellaki tiellä

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Niin kuin jutussa sanotaan, ei ole maalattu. Ympäristöhyöty tulee parempien kulkuyhteyksien myötä lisääntyneestä pyöräilystä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eli sinun mielestä on ympäristön hyväksi päällystää maata öljystä jalostetun bitumin ja kiviainesten seoksella? Siihen on myös lisätty väriaineita kuten jutussa kerrotaan eli pigmenttejä lisätään asfalttia sekoittaessa jolloin saadaan värillistä asfalttia. Suosituin väri on ruskeanpunainen, jota käytetään muun muassa kaupunkien pyöräteiden päällysteissä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hei, sen sijaan että valitetaan siitä kuinka liukasta se on, eikö ois viisaampaa vaan peittää se kokonaan jäällä? Sitten talveksi sykkelit vaihdetaan potkukelkkoihin ja voidaan kaikki potkia itsemme keskustaan/keskustasta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Potkukelkat omalla kustannuksella talven ajaksi käyttöön. Perustan potkukelkkakaupan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei kannata perustaa, ei Ouluun kannata ajatellakaan omakustanteista systeemiä. Uskon vahvasti, että kaupunkilaisten vaatimuksesta saamme pian kesäkäyttöön tarkoitettujen sykkelien rinnalle talvikäyttöön tarkoitetut "potkelit". Kun kokemuksia on sykkeleistä ja niiden hankinnasta ynnä käytöstä kertynyt, uskoisin päästävän 10 vuoden sopimuksella tuollaiseen 10.000 euron/potkeli-hankintahintaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Baana on aivan loistava, kaunis kiitos kaupungille. Valittajat, laittakaa pyörät kuntoon, nastarengas ainakin eteen, valo, kypärä päähän ja ennen kaikkea: rauhallinen vauhti. Silloin sujuu. En ole huomannut itse liukkautta baanalla. Samaa mieltä olen siitä, että kantikkaat katukiveykset pois pyöräteiden kohdilta. Ne rikkovat pyörän ja ovat vaarallisia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Juuri näin. Eniten valittavat ne, jotka vähiten itse asiasta tietävät. Itsekin pyöräilen vuodessa tuhansia kilometrejä, kesällä ja talvella, enkä ole tuollaista erityisliukkautta ko. osuuksilla huomannut. Tärkein tekijä tässäkin asiassa ei ole niinkään tien pinta, vaan pyörän kumien kunto. Riittävän syvät urat päällyskumissa, ja nastat talvella, estävät kyllä liukastelut.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Rahan tuhlausta maalata kilometreittäin punaisella värillä tienpintaa! Miten ihmeessä tämmöinen järjetön ehdotus on edes mennyt läpi?! Taitaa väellä lipsua asioiden hoito.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (129)

Uutisvirta

13.11.
Viljo-kissa haluaa saunan lämpimäksi kylmillä keleillä – saunoo lähes päivittäin
13.11.
Trump kertoi olevansa Erdoganin suuri fani – Turkin asekaupat Venäjän kanssa yhä "ratkaistavana"
13.11.
Poikkeuksellinen tulva peittänyt lähes puolet Venetsiasta
13.11.
Ministeri Paatero ripitti Postia "rikkurityövoiman" käytöstä
13.11.
Vuorineuvos uskoo aurinkoenergiaan ja penää vastuuta päättäjiltä: "Tämä on nurinkurista, sillä poliittisten päättäjien pitäisi näyttää esimerkkiä muille"
13.11.
Suomalaisasiantuntijat tekivät maailmanlaajuisesti ainutlaatuisen selvityksen – suomenpystykorvien sukutaulut saatiin selville 1800-luvulle saakka
13.11.
Hiilijalanjäljestä uusi maidon hinnoitteluperuste – ravintoarvoilla mitattuna maidon hiilijalanjälki jää pienemmäksi kuin vaikkapa riisin

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on huono Lapin maakunnassa lumi- tai räntäsateen vuoksi.
Ajokeli muuttuu huonoksi iltapäivästä alkaen Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan, Keski-Pohjanmaan ja Pohjois-Pohjanmaan maakunnissa lumi- tai räntäsateen vuoksi.

Keski-Suomen, Pohjois-Savon, Keski-Pohjanmaan, Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa jalkakäytävät ovat erittäin liukkaita, koska niillä olevan jään päällä on vettä.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Sinun valintasi - eroa AY-liitosta!

263 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Sinun valintasi - eroa AY-liitosta!

Nyt, jos koska pitäisi liittyä ammattiliittoihin. Ammattiliitojen tulisi olla vähintään maanosan kattavia, silla globaal... Lue lisää...
Syke

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

14.11.

Fingerpori

14.11.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan kokonaistavoittavuus on 86 % Oulun markkina-alueen kuluttajista viikossa.

Kaleva Media Yrityspalvelut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityspalvelut/


stats-image