Oulu

Auton il­mas­toin­ti­huol­to tulee entistä kalliimmaksi, kylmäaine käy vähiin korjaamoilla – "Silloin voi joutua ajamaan kuumalla autolla"

Nivalan Nesteellä oli torstaina vielä jäljellä kylmäainetta, ja Volkswagen Golfin ilmastointi tuli kuntoon. KUVA: Heikki Uusitalo
Oulu 17.5.2018 19:01
Heikki Uusitalo

Jos haluaa huollattaa autonsa ilmastoinnin, siitä joutuu maksamaan enemmän kuin viime kesänä. Tämä johtuu siitä, että kylmäaineen saatavuus Euroopassa on heikentynyt.

Homma juontaa juurensa ilmastonmuutoksen vastaisiin talkoisiin. Tämän vuoksi EU rajoittaa kylmäaineen saatavuutta.

Käytännössä saatavuuden rajoittaminen on näkynyt kylmäaineen hinnan moninkertaistumisena. Hankintahinta voi nyt olla jopa kymmenkertainen ja hinnan odotetaan edelleen nousevan – jos nyt ainetta ylipäänsä saa.

Soitimme kolmelle korjaamolle ja kaikissa tilanne oli sama: kylmäainevarastot ovat lopussa ja viimeiset pullot käytössä. Korjaamojen kylmäaineen toimittajilla on niin ikään varastot tyhjinä.

Korjaamopäällikkö Risto Karjala oululaisesta Linnanmaan Autohuollosta kertoo, että jossain vaiheessa kesää aine voi loppua kokonaan.

– Silloin voi joutua ajamaan kuumalla autolla, Karjala toteaa.

Linnanmaan Autohuollossa ilmastointihuolloille on ollut kova kysyntä. Ihmiset ovat havahtuneet huollattamaan autojensa ilmastointeja, kun säät lämpenivät äkkiä hellelukemiin.

Yksittäiselle kuluttajalle kylmäaineen hinnan nousu ei vielä tee kovin suurta lisäkustannusta. Karjalan mukaan yhden huollon hinnan nousu on tällä hetkellä muutaman kympin luokkaa verrattuna viime kesään.

– Viime kesänä ilmastointihuoltoja sai 59 eurolla. Nyt hinnat pyörivät noin sadan euron kieppeillä.

Seuraavien kylmäaine-erien odotetaan olevan taas huomattavasti aiempaa kalliimpia. Silloin myös kuluttajan maksama hinta nousee entisestään.

Ylen haastattelema Suomen Kylmäliikkeiden liiton toimitusjohtaja Mika Kapanen kertoo, että kylmäaineen saatavuutta rajoitetaan tulevina vuosina vieläkin enemmän.

– Aineille on asetettu kiintiömäärä koko EU:n alueella ja tuo määrä laskee koko ajan vuoteen 2030 asti. Koska saatavuus vähenee, nousee hinta automaattisesti, Kapanen sanoo.

Kapanen kertoo, että kylmäaineen hinnan nousu kirpaisee tuntuvasti myös kauppoja, joissa on kylmälaitteita.

– Siellä voi kymppitonni kadota yhtäkkiä taivaan tuuliin. Sellainen summa jo tuntuukin. Ehkä se kuluttajalle näkyy siinä, että jollain tapaa tuollainen kuluerä pitää saada myynnissä takaisin.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (119)

Miksi Eu-ei huomioi Suomen kallista autoilua , Suomalaiset kyllä Eu- direktiivejä noudataa.Taitaa autokauppiaat olla asian taustalla ?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Minulla ei ole ilmastointia autossa ja hyvin olen pärjännyt siitä huolimatta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No tuota Tilasin itse kylmä ainetta kotio riittää moneksivuodeksi,sitä sai todella halvalla verattuna nuihin korjaamo hintoihin.Repikää siitä kiskuri korjaamot

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hyvä esimerkki miten sääntelyllä vain vedetään hinnat pilviin ja muutamat rikastumaan. Kuitenkään tällä sääntelyllä ei ole merkitystä käyttöön. Ainetta menee saman verran joka tapauksessa. Lobbarit loppaa ja ajaa omia etuja ja poliitikot uskoo mitä lobbari puhuu. EUssahan tämä lobbaus on hyvin tunnettu tapa hoitaa asioita.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei ne poliitikot mitään lobbareiden puheita usko, ne saavat oman osansa hintojen nostatuksesta, tavalla tai toisella.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ilmastointi on suomessa täysin tarpeeton varuste autossa. Välimerellä ehkä tarpeen. Mukava, että on edes joskus kuuma.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei ole mahdollista Suomessa, jossa pitkät välimatkat. Työ-koti-kesämökki-harrastukset-yhtälö ei ratkea julkisilla....

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Minä en nouse sellaisen kuorma-auton ohjaamoon jossa ei ole ilmastointia tai se on epäkunnossa. Se on suuri työtyöturvallisuus riski jos ohjaamossa on liian lämmin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Voi että, tätä olen miettinyt itsekin. Olen ajanut kuorma-autoja jonkun aikaa, vuodesta 2005, ja vasta vuodesta 2013 työvälineessä on ollut toimiva ilmastointi, sitä ennen värkeissä oli ilmastointi rikki tai sitä ei ollut alun perinkään.

Kaiken lisäksi hytit ovat olleet sitä pientä päiväohjaamo-mallia, ensin käyt lavalla reuhtomassa auringon paahtaessa niskaan, sitten hikeä valuen tunget itsesi uuniin ja lähdet ajamaa seuraavalle työmaalle, haluaisit avata molemmat ikkunat, mutta se ristiveto... ja totta kai sisämelu kasvaa avonaisen ikkunan myötä selvästi, sekin on pidemmän päälle aika uuvuttavaa.

Voin jumalauta sanoa, että sitä tukalan ummehtunutta olotilaa ei ole yhtään ikävä!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vielä kun olisi saatu sanotuksi, koskeeko ongelma vanhaa R134a kylmäainetta, vai uusissa autoissa käytettävää R1234yf ainetta? Onko lisärahastus vain poistuvaksi määrätyn kylmäaineen hinnan nousua, vai koskeeko tämä myös nyt uudehkoja autoja sitten kun niiden ilmastoinnit aikanaan vaativat huoltoa?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Minä laita kylmäkoneisiin nestekaasua. Edullista helposti saatavilla ja tehokas. Toki kolaritilanteessa voipi aiheuttaa ylimäräistä pauketta

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No eihän tuota tarvi joka vuosi olla vaihtamassa. Suurin osa tästä kylmäaine seoksesta noin 70% on öljyä. Eli täyttö määrä normi henkilö autoon on jotain 100-200 grammaa kylmäainetta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Täyttömäärähän on yksilöllistä. Itse en noita normikorjaamojen moneen kertaan kierrätettyjä litkuja omiin autoihini laita, vaan teetätän täydellisen uuden aineen vaihdon alan ammattilaisilla. Täydellinen täyttö on tuollaisessa perushenkilöautossa noin 500g..

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Niinpä ja sisältää tuon mainitsemani öljyn myös. Joissain malleissa kokonais määrä voi olla 600- 800 grammaa. Ammattilainen vaihtaa tietysti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

MIkä on "normi henkilö auto"? Mun aikaisemmassa autossa ilmastointilaitteen täyttömäärä oli n. 1700 grammaa, ja se oli kyllä ihan normaali henkilöauto, joskin jo hieman iäkäs. Tässä uudemmassa täyttömäärä on noin puolet tuosta vanhasta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (119)

Uutisvirta

95
Talliosakkeiden kauppa käy kiivaana Oulussa, ostajat teettävät tiloihin parvia, vessoja ja toimistotilaa – "Kaikki menee jo ennakkomarkkinoinnissa"
79
Puolustusvoimat järjesti kunnon show'n Heinäpäässä – todentuntuinen tykkituli paukkui ja jytisi, katso kuvat
52
Aika on ajanut tillilihasta ohi, rössypotusta kiistellään ja puuro on kestosuosikki – maksutonta kouluruokaa on syytä juhlia, mutta Oulussa sitä päätyy satoja kiloja päivässä biojätteeksi
23
Sisäministeri Mykkänen ei lämpene sinisten idealle poliisiopiskelijoiden tukemisesta - käyttäisi rahat lähiöpoliiseihin
22
Linnanmaan Baanan ensimmäinen vaihe avattiin liikenteelle
20
Kommentti: Urheilijan epäonnistuminen on systeemin vika
18
Nettiopas avuksi sorsastajalle: jätä nämä yksitoista vesilintua rauhaan

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Tuulivaroitus maa-alueille: Maan pohjoisosassa lännen ja lounaan välinen tuuli on voimakasta huomenna, tuulen nopeus puuskissa 15 m/s. Metsäpalovaroitus on voimassa Satakunnan, Kymenlaakson ja Etelä-Karjalan maakunnissa sekä seuraavissa Lapin kunnissa: Kemi, Keminmaa ja Tornio.

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Mikä nautinto olla tekemättä palkkatyötä, toverit

Oletpa melkoinen sanaseppo,johan kirjoittamisellakin voisit tienata :) Minä niin samaistun sinuun,en päivääkään ole kaiv... Lue lisää...
ahvenkahven

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

18.8.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image