Kulttuuri

Les­ta­dio­lai­suus pysyy Suvi Ratisen esi­kois­ro­maa­nin hahmoissa, vaikka he oppisivatkin vastaukset Trivial Pursuitin pinkkeihin kysymyksiin

Suvi Ratinen on syntynyt 1977 Korpilahdella, Keski-Suomessa. Hän kasvoi vanhoillislestadiolaisessa perheessä, mutta erosi herätysliikkeestä parikymppisenä. KUVA: Joel Maisalmi
Kulttuuri 12.2.2019 18:23
Heidi Lakkala

Esikoisromaani Suvi Ratinen: Matkaystävä. Otava 2019.

Lestadiolaisuuden eri suuntauksista ovat viime vuosina kirjoittaneet Pauliina Rauhala, Tarja Leinonen, Essi Ihonen ja Katja Kärki.

Suvi Ratisen mustalla huumorilla sävytetty, oivaltavan älykäs, nostalginen ja surullinenkin kehityskertomus koskettaa omakohtaisuudellaan.

Järvisen Marko on kadoksissa, ja entisen matkaystävän kohtaloa tivataan vanhoillislestadiolaisesta herätysliikkeestä kohta ylioppilaaksi tulonsa jälkeen eronneelta minäkertojalta, ikään kuin hän olisi itse kaapannut ja paloitellut entisen luokkatoverinsa.

Nuori nainen on edennyt aktuaariksi Tilastokeskuksessa ja löytänyt itselleen tavallisen suomalaisen poikaystävän, jolta on visusti salannut taustansa.

Koulukiusatun sikatilallisen etsintä paisuu valtakunnan uutiseksi, ja päähenkilön on kohdattava menneisyytensä, jotta voisi ehyenä ihmisenä rakentaa tulevaisuuttaan.

Päivätyt, lyhyet luvut alkavat vuodesta 1985 ja päättyvät vuoteen 2006, tarinan kulminaatiopisteeseen.

Suvi Ratinen (s. 1977) on helsinkiläistynyt keskisuomalainen, joka 20 vuotta kirjoitti lestadiolaisuutta itsestään ulos. Hänen lapsuutensa oli onnellisen yhteisöllinen, mutta vapaudenkaipuu pakotti avarammille aloille.

Matkaystävä jakaantuu kahteen osaan: edellisessä vanhoillislestadiolaista yhteisöä kuvataan sisältäpäin stereotyyppiset kipupisteet lämpimän humoristisesti maistellen, jälkimmäisessä kulttuuripakolainen kokeilee siipiään maailmassa.

Päähenkilö ”haluaa olla hyväksymässä” maailmanmenoa, mutta ”tavallinen suomalaisuus” jää arvoitukseksi.

Nainen haluaa olla aivan tavallinen suomalainen ja ”pelata muiden kanssa samassa joukkueessa”, mutta huomaa pian, että Suomessa muutkin kuin vanhoillislestadiolaiset katsovat olevansa ”ainoassa oikeassa uskossa”.

Samanlainen fundamentalismi kaikuu äänentoistajista niin seuroissa kuin Irakin sotaa vastustavissa mielenosoituksissakin.

Lestadiolaisuus on vahvasti etninen kulttuuri, johon 1980-luvun nuorilla kuuluivat peitepuikot, ilmakihartimet, häävideot monitorista ja marssimusiikki. Lintukodosta lähtijä on merkittävästi enemmän pihalla kuin lontoolainen New Yorkissa.

Jumala ottaa lähtijältä pois siunauksensa, ja nuorelle naiselle muistutetaan myös niistä entisistä matkaystävistä, jotka ovat päätyneet epäuskoisina helvettiin.

Helsingin pakolainen tuntee lisäksi syvää surua siitä, ettei kelpaa vanhemmilleen ja kantaa pahuuden viittaa heidän silmissään.

Kielikuvilla leikittelevä Ratinen kuvaa osuvasti myös keskeiset sivuhenkilöt, lestadiolaisten rupusakkiin lukeutuvan Marko Järvisen ja kymppilesta Risto-Pekka Vuorisen.

Järvistä ei huolita porukoihin, mutta Vuorinen on kansanedustajan poika, teologi ja puhuja, joka vaihtaa ikkunabisnekseen ja saa rikossyytteen lahjusten antamisesta uskonveljille.

Syvässä ja hyvässä esikoisromaanissaan Suvi Ratinen kysyy, mitä on tavallinen suomalainen elämä.

Etninen lestadiolaisuushan pysyy hahmoissa, vaikka he oppisivatkin vastaukset Trivial Pursuitin pinkkeihin kysymyksiin.

MAINOS

Kommentoi

"Olen yrittänyt miettiä ja seurannut huvittuneena näitä kirjailijoita, oopperalaulajia ja nuoria kunnanjohtajia..."
...Vai huvittuneena? Kyllä useimmat ulostulot kertoo siitä pahasta olosta, jota lestadiolaisuus on aiheuttanut. Ei kai tarvi alkaa luettelemaan niitä lukuisia pahuuksia, mitä lestadiolaisuuden piirissä on tapahtunut? Mitä huvittavaa niistä kertominen on?

Kyse on luultavasti siitä, että moni on omaksunut liikkeen pelisäännöt ja heille se on ok. Kaikki nämä mainitsemasi ulostulijat ovat kuitenkin selvästi kokeneet elämänsä ahtaaksi. Monet ovat traumatisoituneet. Heille on ollut helpotus vapautua kahleista. Traumoista ja pahasta olosta irti pääseminen vaatii vuosia ja siihen apua tuo varmasti siitä puhuminen ja kirjoittaminen. Tästä on siis kysymys.

Jos ihminen on tuntee itsessään jotakin (pahaa oloa), se ei siitä muutu muiden vähättelyillä. Se tunne on vain totta.
Tämän ketjun kirjoituksissa jatkuu se sama painostava tyyli, josta edellämainitut ovat päässeet irtautumaan: "Olen seurannut huvittuneena..."
"huomionhakua...", "kaukanakirjallisuudesta..." Kalevan kestoaihe...", "Kun ei rahkeet/lahjat muuhun riitä nii kirjotampa Lestoista kirjan..."Suvikin tekee tämän rahasta, kun hoksaa että se myy..."

Omassa tuttavapiirissä ja naapureissa on enimmäkseen normaalia, kunnollista lestadiolaisporukkaa. On aivan totta, että on väärin yleistää ikävät tapaukset kaikkia koskeviksi. Mutta tällainen ihmisten kokemusten vähättely ja kieltäminen on väärin! Se näyttää olevan lestadiolaisuuden "perisynti" (mm. pedofiliakeskustelu yritettiin johdon toimesta vaimentaa.) Tämä sama vähättelyn ja kieltämisen kulttuuri näkyy lähes jokaisessa tämän ketjun vastineessa. Hyökkäys ei oikeasti ole paras puolustus.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olen yrittänyt miettiä ja seurannut huvittuneena näitä kirjailijoita, oopperalaulajia ja nuoria kunnanjohtajia, jotka julkisuuden kaipuun vuoksi kertovat oman kokemuksensa pohjalta lestadiolaisuudesta, että kyllä se oli sitä ja kyllä se oli tätä. Nyt olen vapaa ja saan olla miten päin haluan.

Näissä kaikissa jutuissa on tullut esille erittäin voimakkaasti turvallisuus ja yhteisöllisyys ja elämisen rajoitteet lapsena. Sitten minä mietin ja ihmettelen, että eikö nämä ole juuri ne asiat, jotka tulisi olla joka perheessä kunnossa, että lapsista kasvaisi kohtuu kansalaisia eli mikä tässä on niin kuin vialla.

Itse olen kasvanut lestadiolaisessa perheessä ja minä en tunnista moniakaan näitä edellisten esiin nostamia asioita, en olleskaan ja tulee mieleen, että älkää yleistäkö näitä asioita, että jos teillä on ollut kurjaa, niin meillä on ollut mukavaa ja hauskaa. Olen saanut erittäin tasapainoisen kasvatuksen ja hyvän itsetunnon, oppinut tekemään työtä ja sen voimalla olen luonut hienon työuran ja elämän omasta mielestäni. Ei minun tarvitse mennä kirjoittelemaan toisten elämästä sitä ja tätä ja varsinkaan katkeruuden kautta käsitellä heidän asioitaan. No, vapaassa maassa saa tehdä mitä haluaa ja sehän on hyvä asia, eikö niin, mutta vapaudellakin on vastuunsa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nappiin kirjoitettu, kirjoitit ajatukseni. Huomionhakua näiltä kirjankirjoittajilta. NUORIA ROHKEITA NAISIA! Sitähän sitä ihannoidaan. Ei muuta ku totia käteen ja alkoholia naamariin, kyllä se eläm siitä alkaa hymyilemään. Muttaoikeesti, en juurikaan ymmärrä näitä kirjojensa kanssa ulostulijoita!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No oli liikkeestä mitä mieltä tahansa niin ainakin he hankkivat lapsia?
Suomea ei pelasteta puna.vihreillä sinkku kissa-ihmisillä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tarviiko jokaisen ja etenkin naisen, liikkeestä lähteneen kirjoittaa kirja? Suvikin tekee tämän rahasta, kun hoksaa että se myy.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No jonsei myy, niin eikannata kirjoittaa, kirjabisnestä, siinä kuin esim. Kirja , joka kertoo kuinka tulet lotto-voittajaksi😜

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä pitää, ehdottomasti.
Tuo lahkon meininki kiinnostaa meitä vääräuskoisia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Samaa mieltä, lestadiolaisuudesta irtautuminen näyttää olevan myyntivaltti. Luin kirjan, aika pinnallinen ja kliseemäinen kuvaus ko. aiheen käsittelystä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ihannointi? Vai päinvastainen? Ihmettelen kyllä myös näitä lukuisia artikkeleita lestadiolaisuudesta kertovista kirjoista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Metsäpalovaroitus on voimassa Uudenmaan, Päijät-Hämeen, Kymenlaakson, Etelä-Karjalan, Keski-Suomen, Etelä-Savon, Pohjois-Savon, Etelä-Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan maakunnissa, Pohjois-Pohjanmaan maakunnassa lukuun ottamatta Taivalkosken ja Kuusamon kuntia sekä seuraavissa Lapin kunnissa: Simo, Ranua, Kemi, Keminmaa, Tornio, Ylitornio, Tervola, Pello, Rovaniemi, Kolari, Sodankylä, Enontekiö ja Inari.

Hellevaroitus: Lähivuorokauden aikana on odotettavissa tukalaa hellettä koko maassa lukuun ottamatta Pohjois-Karjalan ja Etelä-Karjalan maakuntia sekä Enontekiön kuntaa.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Naton kannatus hurjassa nousussa

183 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Demokratia on tuhon tiellä somen takia

Äänioikeus olisikin korkea aika muuttaa maksulliseksi ja kaupallisesti oikeudeksi. Tulisi harkintaa äänestyskäyttäytymis... Lue lisää...
Dick Nordic

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

24.7.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image