Kotimaa

Raportti: Liikenteen päästökauppa nostaisi polttoaineen hintaa, mutta veisi Suomen liikenteen pääs­tö­vä­hen­nys­ta­voit­tee­seen vuoteen 2030 mennessä

Liikenne tuottaa tällä hetkellä viidenneksen Suomen kasvihuonekaasupäästöistä. KUVA: Joel Maisalmi
Kotimaa 22.10.2019 18:16
Hannu Toivonen

Polttoaineen hinnannousu vaikuttaisi erityisesti haja-asutusalueilla asuviin.

Suomi voi päästä liikenteen päästövähennystavoitteisiinsa kansallisella päästökauppajärjestelmällä, joka asettaa kiintiöt polttoaineiden hiilisisällöille. Tämä selviää Aalto-yliopiston työryhmän raportista.

Päästökauppajärjestelmän ajatuksena on se, että valtio luo päästölupia, joita polttoaineiden myyjät ostavat huutokauppamekanismilla. Valtio vähentäisi lupien määrää vuosi vuodelta, kunnes vuonna 2030 päästölupia olisi niin vähän, että Suomen tieliikenteen päästöt olisivat puolet vuoden 2005 tasosta.

– Järjestelmä ohjaa kädestä pitäen päästövähennyksiä, niin että lopulta päästään tavoitteeseen, sanoo raportin luoneen työryhmän johtaja Matti Liski.

Antti Rinteen (sd.) hallitus on sitoutunut siihen, että Suomi puolittaa tieliikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä siitä, mitä ne olivat vuonna 2005.

Liikenne aiheuttaa tällä hetkellä viidenneksen Suomen kaikista kasvihuonepäästöistä.

Tulonsiirtoja haja-asutusalueille

Järjestelmässä jokaiseen myytyyn polttoainelitraan lisättäisiin päästöluvan hinta. Tämä nostaisi polttoaineen hintaan sitä enemmän, mitä saastuttavammasta polttoaineesta on kyse.

Liski myöntää, että polttoaineen hinnannousu aiheuttaisi vastustusta.

– Järjestelmä kannustaa ihmisiä siirtymään niihin teknologioihin, jotka eivät tarvitse päästölupia, hän sanoo.

Samalla se kannustaisi ihmisiä vähentämään turhaa yksityisautoilua ja käyttämään autoa ainoastaan välttämättömään liikkumiseen.

Erityisen suuri vaikutus polttoaineen hinnannousulla olisi haja-asutusalueilla, joilla on tarve käyttää paljon omaa autoa. Liskin mukaan tämä on otettu järjestelmässä huomioon.

Kun valtio myy päästölupia, se voi ansaita sillä miljardeja euroja.

– Näitä tuloja voidaan käyttää tulonsiirtoina niille, joita polttoaineen hinnannousu erityisesti koskettaa.

Tulonsiirrot pitäisi toteuttaa raportin mukaan sillä tavalla, etteivät ne neutralisoisi järjestelmän ohjausvaikutusta. Tämä tarkoittaisi sitä, että kaukana työpaikasta asuva henkilö saisi korvauksen huolimatta siitä, miten hän matkustaa töihin vai tekeekö hän töitä esimerkiksi kotoa käsin.

Liikenteen päästökauppaa on jo testattu

Työryhmän kehittämän järjestelmän yhtenä etuna on se, ettei se sido Suomen käsiä etukäteen mihinkään tiettyyn teknologiseen ratkaisuun, kuten sähköautoihin.

– Me emme voi etukäteen tietää, mitkä ovat tulevaisuudessa liikenteen parhaat vaihtoehdot. Tämä järjestelmä mahdollistaa sen, että kuluttajat ja talouden toimijat voivat reagoida, jos jokin toinen teknologinen vaihtoehto osoittautuu paremmaksi.

Liskin mukaan liikenteen päästökauppaa on koeteltu käytännössä, ja se on osoittanut toimivuutensa.

– Polttoaineen lyijysisällöt piti ajaa Yhdysvalloissa alas. Se toteutettiin vastaavalla tavalla.

Hintakatto turvaksi

Järjestelmässä on kuitenkin omat riskinsä. Etukäteen on mahdotonta tietää, kuinka korkealle polttoaineen hinta nousee, kun päästöoikeudet vähenevät vuosi vuodelta.

Tämän takia liikenteen päästökauppaan luotaisiin katto ja lattia, joiden yli tai ali polttoaineen hinta ei saisi nousta.

Näiden rajojen määrittäminen jäisi poliitikkojen tehtäväksi, kertoo Liski.

– Jos polttoaineen hinta pyrkisi nousemaan hintakaton tasolle, sillä hinnalla mikä etukäteen on päätetty, saisi ostaa niin paljon lupia kuin haluaa.

Liskin mukaan liikenteen kansallisen päästökauppajärjestelmän suurin vahvuus olisi se, että sillä päästäisiin varmuudella päästövähennystavoitteeseen.

Järjestelmä on Aalto-yliopiston työryhmän ehdotus, jonka he tekivät yhteistyössä liikenne- ja viestintäministeriön kanssa.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (73)

Kyllähan noilla älypäillä ideoita piisaa että miten autoilijalta saadaan viimeisetkin rahat pois. Siitähän niille maksetaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Löytyykö vielä joku jostain, joka tekisi vielä järjettömämmän esityksen kuin tämä?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Täytyy kai tässä ruveta kohta ajelemaan häkäpönttö autolla. Minkähän laisen polttopuu kiintiön nämä viisaat sille määräis.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hallitus viisaudessaan? haluaa puolittaa autojemme päästöt 10:ssä! vuodessa. Niinpä Aalto-yliopisto, tuo nerokkaiden ajatusten ehtymätön vuo,
äärettömän älyn ja kaikkien ideoiden ä i t i haluaa lopettaa pienituloisten autoilun. Ikävä kyllä meitä vähävaraisia on autoilijoista vaan noin
kolmannes, joten ei onnistu edes teoriassa. Tässä se on mitä on odotettu, kova veronkorotus, jota ei voi hyvittää ainakaan työttömille ja eläke-
läisille millään tavalla (eikä halutakkaan). Miksi unohdetaan, että pienituloiset saastuttavat vain kolmanneksen siitä, mitä varakkaammat?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"vähentämään turhaa yksityisautoilua". Olisi ihanaa, jos joku merkittävä taho kertoisi, mikä on turhaa yksityisautoilua ja kuinka paljon sitä oikeasti on. Muuten tällaiset jutut ovat täysin tyhjän päällä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Päästökauppa on täyttä huijausta jossa on vaikea valvoa mihin raha menee. Kyllä päästöjen rajoitus on tehtävä selkeämmillä keinoilla eikä valjastaa ilmastonmuutostakin huijareiden välineeksi niinkuin monissa tapuksissa näyttää. Ilmastonmuutoksen suurin syy on ihmiskunnan kasvu 60-luvun 3 miljardista 8 miljardiin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Toki ihmisellä on vaikutus ilmastonmuutokseen.
Populistit vain tahtovat unohtaa suurimman ilmastonmuutoksen vaikuttajan, Auringon.

Populistinen vihreäliitto voisi laittaa meille Suomalaisille aurinko veron.
Verotuotto rahat lähetettäisiin ympäri maailmaa toivoen, että kohde maat tekisivät jotain.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Autoveron piti olla alunperin väliaikainen eikö? Nyt siitä on tullut muka jonkilainen vero jolla lopetetaan autoilu kokonaan ja joka vaikuttaa pahiten taajamalla asuviin joilla on muutenkin vaikeuksia liikkua. Silti on panostettu Oulunkin seudulla moottoritiehen - miksi? Mitä hyötyä siitä on kun autoja pyritään saada pois liikenteestä. Rahastukselta tämä enemmän vaikuttaa. "Päästökauppa" pyh ja pah... Tuohan on vain bensavero joka puetaan uuteen nimeen jotta se vaikuttaisi siltä kuin ilmasto yritettäisi pelastaa vaikka ei se ilmasto sillä pelastu, etenkään jos syy on muualla kuten merien ja ikiroudan alta vapautuvista ja kasvavista metaanipäästöistä kun on ollut lämpimämpää ja vähemmän pilvisempää merivirtojen vaihtelujen seurauksena eikä ole tulivuoretkaan aikoihin jäähdyttäneet ilmastoa kunnon tuhkapilvellä ja rikillä joka tekee jäähdyttäviä reikiä otsonikerrokseen mutta samalla lisäten uv-säteilynmäärää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Idioottikin ymmärtää, että polttoaineen käyttö loppuu kuin seinään, kun hinta nostetaan pilviin. Vaatii jo ihan oikeasti ymmärrystä, että samalla kaiken muunkin liikkumisen kustannukset nousevat rajusti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Polttoaineen hinnankorotukset tarkoittavat, että ruoka ja kaikki kulutustavarat kallistuvat kaupoissa. Tavarat tuodaan kauppoihin autoilla. Kuvastaa tämän hallituksen arvopohjaa. Köyhdytetään kansan ostovoimaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ehdotus on hyvä sen jälkeen, kun Kiina, Usa, Intia ja Venäjä ovat ensin toteuttaneet saman lainsäädännön.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vaikka etenkin hallituspuolueiden vastustus on vankkaa, on ehdotus toistaiseksi paras esillä olleista. Ehdottomia etuja ovat teknologiariippumattomuus, paikallisten tai ajallisten rajojen puuttuminen, asteittaisuus eikä toteuttamiseen tarvita uusia järjestelmiä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Siis haluat, että suomessa bensa maksaa 2,00 litra.

No, pääsee tällä teolla varmasti quinnesin ennätysten kirjaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Voi kun tulisi pian vaalit ja persut voittaisivat. Se on ainoa Suomen toivo tässä hulluudessa.

Käykäähän ilmastoa vahingottaen lentäen katsomassa, millaista touhu ilmastonmuutoksen takia on Aasiassa.
Sitten tajuatte, kuinka Suomen naurettavalla ja itsemurhaisella pyrkimyksellä tuhota oma kansantaloutensa ei ole mitään merkitystä maapallon kannalta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Enpä tahdo uskoa että, lisä veroilla saadaan päästöjä vähennettyä. Mutta kun otetan ajonopeuden rajaukset voimaan esim. max 80 km/h kuten oli 70 luvun alussa, ja ylinopeuksista sanktiodaan, niin saadaan sama vero kertymä ja päästövähennyksiin päästäisiin. Nimittäin kaahareita saastuttavilla autoilla löytyy !

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Edellisen hallituksen tilaama raportti, joten Sipilän ja Bernerin varjo siellä taustalla luuhaa. Jälleen Bernerin keino hidastaa autokauppaa, joka yskähtelee muutenkin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kun oikeesti ei edes media/poliitikot halua lopettaa esimerkiksi hupikaukomatkailua, niin näiltä ihmisen arkea köyhdyttäviltä rahankeruuautomasteilta (polttoainevero ym. Veroluonteiset kolehdit) on pudonnut pohja pois. Niin kauan kuin lehdistö luo ihmisille tarpeita lennellä sinnesuntänne, näitä kansalaisen kukkarolletulemisia ei voi oikeuttaa millään. Muitakin kaksinaismoralistisia esimerkkejä nykymenosta (kuin lentomatkailu) löytyy kyllä, kun omalla järjellä asioita miettii.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sopii oikein hyvin kun ajoneuvovero lakkautetaan samaan aikaan. Kompensointia tarvitaan

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tähän hysteeriseen ilmasto-vihapuhehöpinään on saatava joku raja aikaan.
Eihän tämmöstä jatkuvaa jankutusta jaksa enää kukaan kuunnella.
Tämähän menee jopa EKn palkkamaltti/työvoimapula-jankutuksen edelle?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (73)

Uutisvirta

13.11.
Viljo-kissa haluaa saunan lämpimäksi kylmillä keleillä – saunoo lähes päivittäin
13.11.
Trump kertoi olevansa Erdoganin suuri fani – Turkin asekaupat Venäjän kanssa yhä "ratkaistavana"
13.11.
Poikkeuksellinen tulva peittänyt lähes puolet Venetsiasta
13.11.
Ministeri Paatero ripitti Postia "rikkurityövoiman" käytöstä
13.11.
Vuorineuvos uskoo aurinkoenergiaan ja penää vastuuta päättäjiltä: "Tämä on nurinkurista, sillä poliittisten päättäjien pitäisi näyttää esimerkkiä muille"
13.11.
Suomalaisasiantuntijat tekivät maailmanlaajuisesti ainutlaatuisen selvityksen – suomenpystykorvien sukutaulut saatiin selville 1800-luvulle saakka
13.11.
Hiilijalanjäljestä uusi maidon hinnoitteluperuste – ravintoarvoilla mitattuna maidon hiilijalanjälki jää pienemmäksi kuin vaikkapa riisin

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on huono Lapin maakunnassa lumi- tai räntäsateen vuoksi.
Ajokeli muuttuu huonoksi iltapäivästä alkaen Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan, Keski-Pohjanmaan ja Pohjois-Pohjanmaan maakunnissa lumi- tai räntäsateen vuoksi.

Keski-Suomen, Pohjois-Savon, Keski-Pohjanmaan, Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa jalkakäytävät ovat erittäin liukkaita, koska niillä olevan jään päällä on vettä.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Sinun valintasi - eroa AY-liitosta!

263 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Sinun valintasi - eroa AY-liitosta!

Nyt, jos koska pitäisi liittyä ammattiliittoihin. Ammattiliitojen tulisi olla vähintään maanosan kattavia, silla globaal... Lue lisää...
Syke

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

14.11.

Fingerpori

14.11.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan kokonaistavoittavuus on 86 % Oulun markkina-alueen kuluttajista viikossa.

Kaleva Media Yrityspalvelut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityspalvelut/


stats-image