Kotimaa

Pyö­rä­tie­mer­keis­tä satojen tuhansien lasku kunnille – Ei tuo lisäarvoa tur­val­li­suu­teen, sanoo Kuntaliiton lii­ken­ne­asian­tun­ti­ja

Kesäkuussa voimaan tuleva tieliikennelaki velvoittaa merkitsemään kaksisuuntaiset pyörätiet lisäkilvellä. Se merkitsee suurille kaupungeille satojen tuhansien, jopa miljoonan euron laskua. KUVA: Jukka Vuokola
Kotimaa 23.11.2019 6:00
Pekka Mauno

Liikenneministeriö: Turvallisuuskysymys pyöräilijän ja autoilijan kohdatessa. Vastaava merkintätapa on käytössä esimerkiksi Tanskassa. 

Pyöräteiden lisäkilvistä on tulossa kallis lasku kunnille. Niihin velvoittaa kesäkuussa voimaan tuleva uusi tieliikennelaki.

Kyse on siitä, että kaikki pyörätiet pitää merkitä lisäkilvellä kaksisuuntaiseksi, jos ne ovat kaksisuuntaisia.

Kuntaliiton kunnilta saamien arvioiden mukaan Tampereella lisäkilpien hankinta maksaisi 500 000-1 000 000 euroa. Turun ja Joensuun lasku olisi 300 000-360 000 euroa.

Laskun loppusumma vaihtelee sen vuoksi, että kunnat eivät tiedä, kuinka paljon lisämerkkejä tarkalleen ottaen pitäisi hankkia, ja paljonko yksittäinen merkki maksaisi.

– Lisämerkit eivät tuo lisäinformaatiota, koska pyörätiet ovat iät ajat olleet kaksisuuntaisia. Mutta kallis lasku siitä on kunnille tulossa, sanoo liikenneasiantuntija Johanna Vilkuna Kuntaliitosta.

Tyypillinen tilanne on se, että pyörätie ja jalankulkijat menevät yhdistetyllä väylällä.

Yksisuuntaisia pyöräteitä on minimaalisen vähän kaikista pyöräteistä.

– Se on sinänsä hyvä ja turvallinen ratkaisu, mihin se sopii, sanoo Johanna Vilkuna.

Liikenneministeriö: Turvallisuusongelma, kun pyöräilijä "yllättää" autoilijan

Liikenneministeriön mielestä vaatimus kaksisuuntaisuuden merkitsemisestä lisää turvallisuutta. Samanlainen merkintätapa on käytössä esimerkiksi Tanskassa.

– Pyöräilyn kaksisuuntaisuudesta aiheutuu risteyskohdissa turvallisuusongelmia, koska sivusuunnan autoilijan kannalta pyöräilijä tulee risteykseen yllättäen ”väärästä” suunnasta vastoin ajoradan muun liikenteen suuntaa, sanoo yksikön johtaja Elina Immonen liikenne- ja viestintäministeriöstä.

Immosen mukaan ministeriö myös tähtää siihen, että pyörätiet ovat jatkossa entistä useammin tarkoitettu vain yksisuuntaiseen pyöräilyyn.

– Uusien suunnitteluperiaatteiden mukaan kadunvarren pyörätiet suositellaan ajoradan liikenteen suuntaiseksi yksisuuntaisena kadun molemmin puolin. Ongelma on, että nykyisin pyöräilijä ei voi pyörätiemerkistä päätellä, onko pyörätie kaksisuuntainen vai yksisuuntainen. Yksisuuntaisuuden näkee vain tiemerkintänuolesta joka voi olla puoli vuotta lumen peitossa, sanoo Immonen.

Liikenneministeriössä harkitaan siirtymäaikaa pyöräteiden merkintään.

Kuntaliitto: Epäjohdonmukaista, koska yksisuuntaisuus yleensä osoitetaan merkillä

Tieliikennelaki hyväksyttiin viime kesäkuussa. Se tulee voimaan ensi vuonna kesäkuun alussa.

Lakiin on kirjoitettu, että pyörätie on yksisuuntainen ellei sitä liikennemerkillä toisin osoiteta. Ja kun ainakin 99 prosenttia pyöräteistä on kahteen suuntaan liikennöitäviä, laki siis velvoittaa osoittamaan sen lisäkilvellä.

Johanna Vilkunan mielestä lisäkilpivaatimus on sikäli epäjohdonmukainen, että tieliikenteessä merkeillä osoitetaan yksisuuntaisuus.

Hän epäilee, että turha lisäinformaatio vain rasittaa havaintoympäristöä, eikä siten paranna turvallisuutta, eikä lisäkilpivaatimukselle ole liikenneturvallisuuden kannalta perusteita.

Sen sijaan Kuntaliitto pitää perusteltuna risteävästä pyörätiestä varoittavan merkin käyttöä risteyksessä, jossa autoilijalle on väistämisvelvollisuus

Yhden lisäkilven hinta on Kuntaliiton kaupungeilta pyytämien arvioiden mukaan 100-120 euroa kappale. Suurimmissa kaupungeissa pyörätiemerkkejä on niin paljon, että kaikkien varustaminen lisämerkeillä maksaa kyseisissä kunnissa kussakin vähintäänkin useita satoja tuhansia euroja, jopa miljoona euroa.

Kuntaliiton viimeinen toive on, että eduskuntaan vielä tämän kevään aikana menevässä tieliikennelain korjauspaketissa otettaisiin huomioon myös pyöräteiden merkintäasia.

 

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (104)

määki kokkeilin tuota et onkoha autotieki ykssuuntane jos ei lisäkilivellä toisi osoteta. vastaan tule heti joku rouva ja tuumas et mee autokouluu. sannoinki harjottelevan kessää varten et liikennemerkit yksinkertastuu samallain ku vesijohotki et jos ei eriksee mainita nii vesi menneeki vaa yhtee suuntaa... häh?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mitä enempi merlkkejä, sitä vähemmän niistä välitetään. Merkit kärsii inflaation jos niiden kanssa liioitellaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eikö voitaisi poistaa kaikki eri asioista varoittavat merkit ja ottaa käyttöön vanhan ajan liikennemerkki "Yleinen varoitusmerkki", joka velvoittaa varomaan kaikkea mahdollista ja mahdotonta. Merkki voisi olla valtakunnan rajoilla ja voimassa koko valtiossa. Voitaisiin tyystin unohtaa yleinen käsitys, että minä olen oikeassa ja toiset varokoon.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eikö näilläkin rahoilla saisi aikaan järkevämpää ja ihmiset töihin. Näin tuettaisiin taloutta ja ei pistettäisi rahoja turhamaisuuksiin. Käsittämätöntä millaisia kunnissa ihmiset päättävät päättömästi taloudesta ja sitten ihmetellään miksi veroja nostetaan. Todellisuus on sitä, että rahoja tuhlataan päättömästi ettei sillä ole järkevää selitystä. Monet kunnat, kun rahat käyttäisi järkevästi ettei tuhlattaisi turhiin menoihin niin kunnat olisi ylijäämäisiä paljon, että kunnallisveroja voitaisiin laskea. Mutta kunnat ei näin ajattele. Jos rahaa jää todella paljon niin se pitää saada johonkin kulutettua ettei tule käsitystä, että veroja peritään liikaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Totta kai se jonkin verran maksaa, kun liikennemerkkejä uudistetaan. Normaalia käyttökulua.
Hyvä että pyöräilyä yritetään saada hallitumpaan suuntaan. Toivon mukaan kaikki noudattavat liikennesääntöjä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Anne Berner Ruotsista apuun eli muuttamaan koko Suomen liikenne vasemmanpuoleiseksi vanhojen hyvien ruotsalaisaikojen malliin!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuo lisäarvoa? Miksi tämä bisnesmaailman kapulakieli? Eikös olisi selvempi sanoa, ettei paranna turvallisuutta. Eikä ajatusviiva ole piste, jonka jälkeen aloitetaan isolla kirjaimella.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ja näihin on rahaa samaan aikaan kun kunnat ovat rahapulassa. Sadoilla tuhansilla palkattaisiin monta lähihoitajaa avustamaan vanhuksia kotona tai laitoksissa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

ainakin taskilassa vilkkan tien viertä kulkevia kevyen liikenteen väyliä joutaisi leventää tai muuten parantaa, jäisillä säillä ilikiää touhua kulkea.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Saa kait niitä merkkejä laittaa vaikka kahdella miljoonalla kun surutta ajavat pyöräilijöiden päälle vaikka auto tulee päälle kolmion takaa, näin ainakin patelassa ja kuski oli nainen ei edes vilkaissut.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei yksisuuntainen pyörätie tuo juuri mitään hyötyä Helsingin ulkopuolella. Muutama vilkkaampi pyörätie ja nopeampi kohta voidaan jakaa keskeltä, mutta jos pitää sompailla katujen yli kulkeakseen vähän matkaa toiseen suuntaan, niin haittaahan siitä vain on.

Vähän on taas päässyt sääntö-Suomi vauhtiin. Mihin unohtui normien purku? Taas keksitään muka tärkeitä sääntöjä tutustumatta todellisuuteen ja asettamatta reunaehtoja esum. kylän koon suhteen: alle ja yli 500000 asukasta. Sama juttu on tuon pyörän perävalon kanssa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pistihän Ouluki melekein milijoonan että saatiin punanen pyörätie.
Ois sillekki rahalle ollu käyttöä muualla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tässä ollaan hölmöläisyyden äärellä kun pyörätiet ovat vain harvaa poikkeusta lukuunottamatta kaksisuuntaisia. Käytännössä uusilla merkeillä ei olisi mitään merkitystä.

Vaikuttaa siltä että päättävillä henkilöillä on läheinen suhde liikennemerkkien valmistajiin. Taitaa tulla mukavat rahat tämmöisestä päätöksestä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Onko nykyään ihmiset niin uusavuttomia että kaikesta pitää varoittaa. Pitää varmaan myös perustaa oma känny kaista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Turvallisuuden kannalta olisi olennaisempaa laittaa pyöräilijöille kolmiot muistutukseksi väistämisvelvollisuudesta pyörätienjatkeen ylittäessä autotietä suojatien kohdalla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos autoilija on kääntymässä, niin autoilijan velvollisuus on kylläkin väistää. Pyörätienjatkeen siis ollessa kyseessä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (104)

Uutisvirta

19:11
Talousviisaiden ryhmän puheenjohtajan neuvo yritysten pelastamisessa: Ostakaa edes silloin tällöin take away -ruokaa tai vaikka suomalainen kiuas
19:00
Näin oululaisyrittäjät ovat reagoineet koronaan: asuntoesittelyitä etänä, verkkokauppojen perustamista ja laajentuneita kotitoimituksia Tilaajille
18:31
Kotipuoti on Inarin Kaamasessa koko kylän keskus – puodinpitäjä Sonja Loponen jututtaa kävijöitä pidempään vähintään kerran viikossa Tilaajille
18:24
Kempeleen kunnanvaltuusto siirtyy etäkokouksiin
18:00
Pandemia teki Andrew Cuomosta poliittisen sankarin – rohkeimmat ehdottavat demokraattien presidenttiehdokkaan vaihtamista
16:38
Henkilöauto törmäsi valopylvääseen Pohjankartanon koulun edustalla, kyydissä olleet pääsivät ulos omin avuin
16:33
Suojavarusteiden väitetään jumittavan sairaanhoitopiireissä – "Yhdenvertainen kohtelu on turvattava kaikin keinoin"
66
Kerro meille: Millä keinoilla kuka tahansa meistä voisi nyt tukea yrityksiä?
31
Asiantuntijat: Sosiaali- ja terveysministeriön käsitys koronan tarttuvuudesta taksissa on virheellinen
23
Oululaisfirman pikatestiä voidaan käyttää myös koronan löytämiseen – testitulos luetaan älypuhelimen ruudulta
20
Stockmann hakeutuu yrityssaneeraukseen – koronaepidemia katkaisi uudistusohjelman aloittaman nousun
17
THL:n maanantain luvut: Suomessa pian 2 200 varmistettua tartuntaa, kasvua eilisestä peräti 249 tapausta – PPSHP:n alueella kahdeksan lisää
15
Sikainfluenssan aikaan kriisikokouksissa istunut ex-kansliapäällikkö ihmettelee keskustelua "nyrkistä", koska sellainen on jo olemassa
14
Koitelissa viikonloppuna hirmuisesti väkeä ja parkkipaikat täynnä - Oululaiset nauttivat täysin rinnoin aurinkoisesta kevätsäästä

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Ville Tavion näkemykset

322 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Amerikkalainen miljardööri lahjoittajana

Tämä uutinen on kyllä monella juttutupalaisella erittäin hankalasti uskottavissa, kun täällä on vuosikaudet tiedetty, et... Lue lisää...
Tuntematon

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jarin piirrokset arkistossa.

Naapurit

6.4.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu


Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image