Kotimaa

Poliisi: Su­per­te­hok­kaat led-valot voivat olla on­net­to­muus­ris­ki liikenteessä — Pyöränvalojen enimmäistehoa ei ole säädelty mitenkään

Lain mukaan polkupyöräilijän on käytettävä ajovaloa hämärän ja pimeän aikaan. Valon enimmäistehoa ei kuitenkaan ole säädelty mitenkään.
Kotimaa 10.11.2018 23:08 | Päivitetty 11.11.2018 8:21
Rebekka Härkönen

Poliisi kehottaa äärimmäisen tehokkailla led-valaisimilla varustautuneita pyöräilijöitä ja kävelijöitä pitämään valot maahan suunnattuina.

Supertehokas valo polkupyörässä tai taskulampussa voi häikäistä vastaantulijan kohtalokkain seurauksin. Poliisi kehottaakin pyöräilijöitä ja kävelijöitä huolehtimaan siitä, ettei kirkkaiden led-valojen käyttö aiheuta vaaraa muille tielläliikkujille.

– Tällaiset erittäin kirkkaat valot ovat yleistyneet led-tekniikan kehittyessä hurjaa vauhtia niin pyöräilijöillä kuin jalankulkijoilla, kuvailee ylikonstaapeli Riku Sukari Lounais-Suomen poliisista.

Sukari oli lauantaina illalla työvuorossa Turun alueella, kun partion huomio kiinnittyi erään jalankulkijan erittäin kirkkaaseen taskulamppuun.

– Kävelijä kertoi led-taskulamppunsa tehoksi 1800 lumenia. Varmasti häikäisee vastaantulevaa autoilijaa tai pyöräilijää marraskuun pimeässä, kun tällainen lävähtää näköpiiriin, Sukari kuvailee.

– Onnettomuusriskiä lisää se, että silmällä kestää valon jälkeen tottua taas pimeään. Eikä tämä ollut lähellekään tehokkaimpia markkinoilla olevia valaisimia.

Poliisipartio otti tämän kuvan lauantai-iltana Turun seudulla vastaan tulleesta kävelijästä, joka kertoi taskulamppunsa tehoksi 1800 lumenia.

Lännen Median toimituksessa nopealla netin selaamisella taskulamppuja löytyy jopa 9000 lumeniin saakka. Puolellakin tästä määrästä valokiilan luvataan yltävän jopa puolentoista kilometrin päähän.

– Poliisille näistä superkirkkaista valoista ei ole toistaiseksi tullut valituksia, mikä on aika ihme.

– Vaikka harva käyttäjä niillä varmaan tahallaan haluaa vastaantulijoita osoitella, valon kirkkaus on syytä ottaa huomioon liikenteessä ja valokiila pitää tiukasti maassa, Sukari sanoo.

Polkupyöräilijän on lain mukaan käytettävä ajovaloa. Valottomasta pyörästä voi seurata poliisilta huomautus tai 40 euron sakko.

Jalankulkijankin on syytä oman turvallisuutensa takia käyttää ainakin heijastinta, vaikka laki ei siihen pakotakaan. Heijastimien rinnalla markkinat pursuilevat myös jalankulkijoille jos jonkinmoista vilkkuvaa ja välkkyvää värivaloa.

Itsensä ja lastensa lisäksi moni varustaa nykyisin myös lemmikkinsä discovalojen lailla sykkivillä värivekottimilla.

Valojen enimmäistehoa ei ole säädelty mitenkään, joten ylärajaa ei käytännössä ole.

– Jouduin oikein itsekin sen äsken tarkastamaan, mutta näin asia tosiaan on, Sukari sanoo.

Lain mukaan pyöräilijän on käytettävä valoja hämärässä ja pimeässä. Eteenpäin valon on oltava valkoinen tai vaaleankeltainen, jos takavalo löytyy, sen on oltava punainen.

– Jalankulkijalla ei valojen suhteen ole mitään sääntöjä, kävelijä voi olla vaikka minkälainen joulukuusi halutessaan. Perussääntö on kuitenkin se, että valot eivät saa aiheuttaa vaaraa kenellekään, Sukari kuvailee.

Koska valojen enimmäiskirkkautta ei ole säädelty laissa, vastaantulijoiden häikäiseminen tahattomasti superkirkkaalla valolla ei ole rikos.

– Kyllä sakkojen määrääminen tällaisesta vaatisi melkein sen, että toiminta aiheuttaisi konkreettisen vaaran toisen turvallisuudelle, esimerkiksi autoilija ajaisi ojaan, Sukari pohtii.

– Viime kädessä asia kai punnittaisiin oikeudessa.

Lounais-Suomen poliisilla on käynnissä kampanja, jossa poliisi jakaa alueen valottomille pyöräilijöille ilmaiseksi tuhat lamppua. Perjantaina lamppuja jaettiin Salossa, tänään vuorossa on Turku.

Poliisin lahjoittamat valot ovat riittäviä pyöräilyyn, mutta niiden teho on lumeissa alle sata.

– Vaikka poliisilla on mahdollisuus antaa huomautus, olemme huomanneet, ettei se juuri hetkauta valottomia pyöräilijöitä.

– Siksi jaamme nyt pimeinä ajaville pyöräilijöille lamppuja. Kun ne loppuvat, jaamme sakkoja, Sukari nauraa.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (237)

Nyt ei taas mikkään hyvä ekaks sanotaan että pittää olla valot ja nyt Eikä on liika kirkkaat on kumma ko ei mikään hyvä ole :(

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

EI VILKKUVALOJA pyörään! Se ei ole edes suositus. vilkkuvalot antaa väärän kuvan tiellä liikkujista ja häikäisee vastaatulijoita, myös autoilijoita. Tavallinen pyöränlamppu riittää huomioimiseen, ajavathan pyöräilijät kaupungeissa aina kävely- ja pyöräteillä. Maaseudun teillä, joissa ei ole edes katuvaloja, on näkyvyys tärkeämpää. Suomalainen pyöräilijä ja kävelijäkin kyllä näkyy; kirkaat pyörälamput, heijasteliivit/housut, heijastava kypärä, heijastavat kengät, monta tavallista heijastinta ja heijastava reppu. Enää ei puutu kuin pii-paa-singaali. Huh, ei kaunis näky.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Minä olen juurikin yksi noista jotka ajavat riittävät valot pyörässään. Kun kerran valoja pitää käyttää pitäähän ne olla sellaiset joilla näkee eteensä eikä vain että huomataan. Pimeälläkin yö muuttuu kivasti päiväksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Laita vielä pärryytin niin muuttuu yön hiljaisuuskin kivasti päivän pärinäksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No, jos kerran on epävarma ajaja tai huononäköinen, ehkä hämäränäössä ongelmia, niin kai sitä sitten pitää olla ylenpalttisesti valoa. Ei siinä sitten mitään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Täällä on taas kaikki pöntöt antamassa typeriä mielipiteitä tässä on oikeasta asiasta kyse vaan eihän se mene jakeluun.Heti ruvetaan uhoon ja haukkuun poliisia tassä asiassa poliisi on täysin oikeassa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tehokkaat valot kuuluvat metsään ja maastoon, ei kaupunkiin ja eikä yleisille teille...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Autojen Ksenonvaloista lähtee tuoreena se 3500+3500 lumenea ja joistain Led-lisäpitkistä jopa 10000 lumenea. Saako niillä häikäisyä jalankulkijoita ja pyöräilijöitä?
Sipilän hallitus salli otsavalijen käytyämisen pyörävaloina.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Viesti poistettu

Lisävalot häikäisee kun niitä käytetään sellaisellakin kelillä kun niitä ei tarvitse. Lisäksi poikkeuksetta suunnattu liika ylös.
Jälkikatsastus pitäisi asennuksen jälkeen määrätä pakolliseksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vaihdoin tavallisen pyöränlampun leveäkeilaiseen 1500 lumenin lamppuun, koska koen etteivät autoilijat minua keskustassa aiemmin risteyksissä huomanneet. Ajan siis liikennesääntöjen mukaan ja nopeusrajoitusten mukaisesti.
Muita kelvia käyttäviä en pyri häikäisemään mutta autoilijoiden läheisyydessä huudatan lamppua täydellä teholla.
En halua tulla tapetuksi, kuten se nuori pyöräilijä keskustassa vastikään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Okei, mutta mitäs sitten kun autoilija häikäistyy kun sen silmiin iskee tuollainen 1500 lumenen valokeila, suoraan tai vaikka peilin kautta. Onko koskaan edes käynyt mielessä, mitähän sinun, autoilijan tai jonkun kolmannen osapuolen onnettomuusriskille tapahtuu silloin?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Saksasta mallia! Siellä on standardit valmiina pyöränvaloihin, niiden keilan muotoon ja suuntaukseen.

Suunnatkaan ne tehokkaat valot edes asfalttiin eikä vastaantulijoiden naamalle. Kiitos.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei tule tapahtumaan! Sitten vasta kun koirankusettajat ja muut taapertajat löytävät valonsa tai edes sen heijastimen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pöyräilijöillä on muitakin valoja mukana, esim kypärävalo, jota ei pysty saamaan mihinkään standardiin, koska pää liikkuu ajaessa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nämä vaakasuuntaiset led valot pitäisi kieltää täyson turhat valot egoa vain nostamassa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuolla asialla ei liikenneministerimme vielä ole lähtenyt sähläämään ja tekemään porvaripolitiikkaa.
Se kun ei ole jollekin sopivalle taholle erittäin hyvä bisnes, niin ongelma saa pysyä muuttumattomana.
Mutta miksi sitä ei voisi korjata ihan turvallisuutta parantavana asiana?
Onko kaiken oltava poliittisten irtopisteiden kalastelua ja bisnesten suhmurointia?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (237)

Uutisvirta

23
Puheenaihe: Pitääkö dieselvero poistaa?
23
Trump puhui keskustelustaan Suomen presidentin kanssa ja kertoi, miksi Suomessa maastopalot eivät ole suuri ongelma – "Suomessa käytetään aikaa haravointiin ja siivoamiseen"
11
SDP:n Rinne tarjosi maksutonta varhaiskasvatusta lääkkeeksi lapsipulaan – naurahti vanhalle lipsahdukselleen
7
Tutkimusrahoituksen kohtalo huolestuttaa Oulun yliopistollisen sairaalan johtoa ja tutkijoita
6
Ely-keskus odottaa uutta maakuntaa, tuoreen ylijohtajan mukaan lykkääntymisestä olisi haittaa – "Parempi, että mentäisiin suunnitelman mukaan"
6
Koira asuntopalon sytyttäjänä sekä Haukiputaalla että Keravalla – käänsivät liedet päälle
6
Uuden Club Teatrian avajaisia vietettiin lauantaina Limingantullissa – "Hyvä, että tämä tuli takaisin"

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Osittainen varhennettu vanhuuseläke

Eilen Eläketurvakeskuksen johtaja Mikko Kautto kommentoi eläkejärjestelmämme kestävyyttä osana laajempaa, alati heikkene... Lue lisää...
y

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

17.11.

Fingerpori

17.11.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image