Kotimaa

Poliisi muistuttaa pyö­räi­li­jöi­tä: risteyksessä etuajo-oikeus vain kahdessa tapauksessa

Jos suojatie on ajoratamerkinnöin merkitty pyörätien jatkeeksi, saa pyörällä ylittää ajoradan sitä pitkin. Näissä tilanteissa on pyöräilijä kuitenkin väistämisvelvollinen ellei muuta väistämisjärjestystä osoiteta kolmiolla tai stop-merkillä. KUVA: Jukka Leinonen
Kotimaa 9.10.2016 11:07 | Päivitetty 13.6.2017 9:57
Kaleva

Lapin poliisi muistuttaa pyöräilijöitä risteysten väistämissäännöistä. Poliisin mukaan kaikille pyöräilijöille ei ole lainkaan selvää, että pyörätieltä ajoradalle tullessaan polkupyöräilijä on väistämisvelvollinen vain kahta poikkeusta lukuunottamatta.

1. Ajoneuvon kuljettajan tulee väistää pyöräilijää, jos ajoneuvon tulosuunnassa on kärkikolmio tai stop-merkki.

2. Risteyksessä kääntyvän ajoneuvon kuljettajan on väistettävä risteävää tietä ylittävää pyöräilijää.

Pyöräilijän ajaessa ajoradalla noudatetaan normaaleja väistämissääntöjä, eli esimerkiksi tasa-arvoisessa risteyksessä oikealta tulevaa pyöräilijää on väistettävä.

Yleensä pyöräilijä ei saa käyttää suojatietä ajoradan ylittämiseen. Jos suojatie on pyörätien jatkeena tai suojatie on ajoratamerkinnöin merkitty pyörätien jatkeeksi, saa pyörällä ylittää ajoradan sitä pitkin. Näissä tilanteissa on pyöräilijä kuitenkin väistämisvelvollinen ellei muuta väistämisjärjestystä esitetä liikennemerkeillä (kolmio tai stop-merkki).

Poliisi muistuttaa julkaisemassaan tiedotteessa, että polkupyöräilijä ja jalankulkija ovat eri asemassa suojatiellä. Muun liikenteen on annettava esteetön kulku jalankulkijoille, mutta vastaavassa tilanteessa on pyöräilijän väistettävä muuta liikennettä.

Alle 12-vuotias lapsi saa pyöräillä jalkakäytävällä. Pyörätie on liikennemerkein merkitty pyörätieksi. Pyörää taluttava pyöräilijä muuttuu suojatiellä jalankulkijaksi, jolloin autoilijan on väistettävä häntä.

Katso myös vinkkejä pyörän lukitukseen ja miten erilaiset pyöränlukot pärjäsivät Kalevan murtotestissä.

Piditkö jutusta? Seuraa Kalevaa myös Facebookissa ja Twitterissä!

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (1048)

Kuvateksissä lukee seuraavaa: "...suojatie on ajoratamerkinnöin merkitty pyörätien jatkeeksi,...". Suojatie ei ole koskaan muuta kuin suojatie. Samassa kohtaa pitää suojatien kanssa olla MYÖS pyörätien jakte jotta saa pyöräillä yli. Suojatie ja pyörätien jatke ovat kaksi eri asiaa. Voivat olla olemassa ilman toista tai sijaita molemmat samassa kohtaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miksi ei oteta Norjan mallia? Suojatielta tulevaa on väistettävä aina tai tulee sakot.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Aika ikävää se on autolla ajaa, jos metsästä pyrähtää suojatielle pyöräilijä vauhdilla.
Pyöröilijöille paljon parempi on, jos pyöröilijän aina pitää väistää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kuvassa olevassa kohdassa ei ole suojatietä enää,kaupungilla unohtunut kyltit ottaa pois,raksilasta päin ei ole suojatie kylttiä enää,ja silloin se ei ole laillinen,keskelle myös laitettava aita ettei autot aja tuosta väärään suuntaan,kun tulevat tuolta koulukadulta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos torniossa ajaa liikennesääntöjen mukaan niin viikossa jäisi monta pyöräilijää auton alle. Poliisi voisi hieman valvoa ja kertoa pyöräijöille hieman liikennesääntöjä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Yks pyöräilijä on jääny mun auton alle kun ylitti ajamalla suojatietä. Tuli oikealta sivulta mun auton takaa ja koukkasi ajamalla siihen auton eteen ajaen suojatiellä. Alko mua syyttään niin soitin poliisit. Poliisit totesi, että nyt on pyöräilijä tehny virheen, mutta eipä se menny pyöräilijälle jakeluun. Lopulta poliisit sano, että voidaan tässä kyllä sakkoakin kirjoitella jos niin halutaan. Chevy van on kovempi kuin pyörä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Henkensä kaupalla saavat autoilijatkin olla nykyään Oulun Isokadulla, kun katu muuttui kaksisuuntaiseksi ja risteykset tasa-arvoisiksi.
Isokatua ovat autot tottuneet ajamaan hurjaa vauhtia kun katu oli ennen etuajo-oikeutettu.
Hurja ajo jatkuu, eikä oikealta tulevaa liikennetä osata kunnioittaa. Kyllä vaarallisia tapauksia on ollut jatkuvasti, ja kyllä vielä rytisee.
Olisi nyt Isokadulle asetettava Puistokadulta kaupunkiin ja päinvastoin se kaupunkiajoa rajoittava 30km/h ajonopeus!
= Turvallista matkaa!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Siinä oli ne kaksi kohtaa jossa auton pitää väistää pyöräilijää, autolla väistämiseen pakottava liikennemerkki, kolmio tai Stop, risteyksessä kääntyessään autoilijan on väistettävä.
Pyörällä ajetaan auton eteen suojatiellä ja pyöräteiden jatkeella vaikka auton ei tarvitse väistää pyöräilijää, kuin kahdessa mainitussa tapauksessa.
Kolaritapauksessa pyöräilijä maksaa näissä tapauksissa, pahimmillaan hengellään, valitettavasti jotkut autoilijat opettaa pyöräilijät ajamaan hengevaarallisesti, lisäksi peräänajovaara, kun jono yllättäin pysähtyy vaikkei tarvitsisi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nyt kyllä nimimerkki "eteen vain pyörällä tullaan" yllyttää autoilijoita vaaratilanteisiin,
ja jopa pyöräilijöiden vaaralliseen kohtaamiseen. Varovaisuutta peliin, ei uhkailua!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miten tuo "eteen vain tullaan" muka yllyttää vaaratilanteisiin? Parhaimiillaan nuo pyöräilijät vetää just eteen, vaikka on väistämisvelvollisia lisäksi näytetään keskaria. Joku on lähteny ajaan peräänki tai yrittäny ottaa kuvaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Toistamiseen Poliisille haluan sanoa ehdotuksenani, että tekisi kamppanian, jossa takaa jalakulkijaa lähestyvä pyörailijä ymmärtäisi soittaa kelloa.
Joku viisastelija antoi vastineen, kun ensimmäisen kerran tästä kirjotin, että jalankulkija vain "sekoaa" moisesta ja tilanne vaarantuu entisestään.
Minun neuvoni on, että jalankulkija yksinkertaisesti pysähtyy paikalleen, kun kellp soi ja odottaa, että pyöräilijä menee ohi.
Saman teen kävellessä, kun vastaan tulee äiti/isä, tai molemmat monen lapsen kanssa, sinänsä yksikin lapsi riittää.
Pysähdyn ja odotan, että taapero(t) suunistaa ohitseni.
Pikkulapsi liikenteessä on kuin käärme, jos näin rajua vertausta saa käyttää.
Se menee kaikkin suuntiin yhtä nopeasti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jalankulkijan pysähtyessä äkisti aiheuttaa just vaaratilanteen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Osa autoilijoista ajelee miten sattuu liikenteessä. Moottoritiellä väistävät kolmion takaa tulevaa, jolloin koko liikenne menee sekaisin. Tai sitten jarruttavat suojatiellä pyöräilijää, joka on jo ennakoidut auton. Joten autoilijat, opetelkaa liikennesäännöt ja noudattakaa niitä, niin liikenteestä tulee huomattavasti sujuvampi kaikille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mä noudatan autoilijanan sääntöjä ja saldona yksi alle jäänyt pyöräilijä. Kerroppa miten voit luotettavsti sanoa, milloin pyöräilijä on ennakoinut auton 100 prosentin varmuudella? Pyöräilijä ajaa hiljaa ja katsoo autoilijaa, Istuu satulassa ja toinen jalka maassa, jos seisoo pyörän sivulla on tietääkseni jalankulkija, jolle pitää antaa esteetön kulku suojatiellä...Paras olisi jos pyöräilijä olisi aina väistämisvelvollinen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Samaa mieltä, tahtoo olla silloin joillain autoilijoille ongelmia kun talutin summeri soi ja tuijotettiin, teki mieli soittaa poliisi paikalle, Aleksanterinkatu on vaarallista ylittää muutenkin siinä paikassa näkyvyys huono joten talutan vaikka autoja ei näkyisi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ihmetyttää joidenkin autoilijoiden käyttäytyminen.He antavat tietä pyöräilijöille, jotka ylittävät suojatien. Näin annetaan väärä kuva liikenne säännöistä pyöräilijöille. Tästä voi aiheutua onnettomuuksia, jossa autoilijaa rangaistaan myös, vaikka syyllinen on polkupyöräilijä. mennään lain mukaan, niin ei tule tulkinta ongelmia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaikki jotka pyöräilee kaupunki alueella niin liikenne koulu pakolliseksi niin oppisivat liikenne käytäytymisen ,nyt ajetaan miten halutaan ja ei osata liikenne sääntöjä noudattaa ,eli liikennekoulu pakolliseksi pyöräilijöille .

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

mutta kun se liikennekoulu ei tunnu auttavan autoilijoidenkaan liikennekäytökseen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Minä osaan säännöt,Kun ajan Hallitus-kadun pyöräkaistaa ja ylitän Rautatien-kadun silloin väistän autoja jotka tulevat oikealta ja autoilija väistää joka tulee asemalta-päin.Näin mennään oikein sääntöjen mukaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (1048)

Uutisvirta

7:14
Urkujen soittaminen ei katso ikää – oululainen Emilia Soranta vetää pilottiprojektia, jossa hän opettaa urkujen soittoa lapsille
7:00
Juha Itkonen tapaa artisteja uudessa ohjelmassa: "Omalta osaltani rocktähteys jäi haaveeksi, mutta niin oli hyvä"
7:00
Teknologia-ala kaipaa naisia, mutta tyttöjen kiinnostus lopahtaa jo yläkoulussa – teknologiateollisuus kertoo, miten naisten osuus alalla saadaan nousuun
7:00
Päivän leffapoiminnat: Tohtori Douglasin elämä järkkyy, kun tytär kidnapataan
7:00
Kuka vain voi ostaa yksityishenkilöiden tuottamia elämyksiä Airbnb-sivuston kautta – kenelle kuuluu vastuu, jos matkailijalle sattuu jotain? Tilaajille
6:34
Ruoka-avun jakajien käytännöt taustojen kyselemisestä vaihtelevat Oulussa: "Jos hakee seitsemänä päivänä viikossa kassillisen, voimme kysyä, onko tarve todellinen"
6:00
Oulu muuttuu ja kaupunkiin tulee uusia maamerkkejä – Pikisaaressa katseen vangitsee entinen konepajan konttorirakennus: "Tuo tarvitsisi maalia pintaansa, vaikka on se kyllä hieno" Tilaajille

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on aluksi paikoin huono Uudenmaan, Päijät-Hämeen, Kymenlaakson ja Etelä-Karjalan maakunnissa tienpintojen jäätymisen vuoksi.
Ajokeli muuttuu huonoksi yöllä Kainuun maakunnassa sekä Pudasjärven, Taivalkoskosken ja Kuusamon kunnissa lumi- tai räntäsateen vuoksi.

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

takuueläke

Takuueläke on heille joita ei työnteko ole huvittanut.Vapaa matkustajia kyllä riittää. Lue lisää...
Löpö

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

15.10.

Fingerpori

15.10.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan kokonaistavoittavuus on 86 % Oulun markkina-alueen kuluttajista viikossa.

Kaleva Media Yrityspalvelut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityspalvelut/


stats-image