Kotimaa

Oulu saa kau­pun­ki­pyö­rät jo ensi kesäksi: 600 polkupyörää ja 60 asemaa eri puolille kaupunkia, pyörät eivät käytössä talvella – "Selkeä panostus pyöräilyn ke­hit­tä­mi­seen"

Oulun kaupunkipyörät toimittavan NextBike-yhtiön kuva pyöräasemasta. Oulun pyöriin tulee erilainen väritys ja myös mallin yksityiskohdissa voi olla eroa. KUVA: NextBike Polska SA
Kotimaa 13.12.2018 10:42 | Päivitetty 15.12.2018 12:47
Antti Pasanen

Oulun yhdyskuntalautakunta on päättänyt äänin 9–4, että Ouluun hankitaan kattava kaupunkipyöräjärjestelmä.

Pyöriä tulee yhteensä 600 kappaletta ja niille rakennetaan 60 asemaa eri puolille kaupunkia.

Oulun pyörämalli on kolmivaihteinen ja siinä on sekä jalkajarru että käsijarru.

Lautakunta teki hankintapäätöksen tiistaina. Ennen kokousta esityslistan kohta pyöristä oli määritetty ei-julkiseksi.

Hankintaa vastaan äänestivät lautakunnan keskustalaiset kolme jäsentä ja sinisten yksi jäsen.

Lautakunnan puheenjohtaja Martti Korhonen (vas.) kertoo, että kokouksessa keskustalaiset tekivät vastaesityksen, jossa muun muassa pyörien määrä olisi ollut pienempi ja sopimusaika lyhyempi. Vastaesitys ei kuitenkaan menestynyt.

Pyöräjärjestelmä hankitaan 10 vuoden sopimuksella, ja sopimuskauden hinta on 6,7 miljoonaa euroa, kertoo yhdyskuntajohtaja Matti Matinheikki.

Sopimuskumppani on puolalainen NextBike Polska SA-niminen yhtiö, joka on toimittanut esimerkiksi Turun kaupungin pyörät. Matinheikin mukaan yhtiön kokemuksella vastaavista hankkeista oli painoarvoa.

– Yhtiö ylläpitää palvelua ja kaupunki maksaa siitä, Matinheikki kertoo.

Pyöriin tulee tiettyihin paikkoihin mainoksia, joiden myynti on kilpailutuksessa annettu NextBiken hoidettavaksi.

– NextBike kerää mainonnasta saatavat tulot ja he ovat tämän jo ”hinnoitelleet” tarjoukseen mukaan, eli kaupunki saa palvelun halvemmalla, koska palveluntuottaja saa pitää mainosmyynnin tuotot, kertoo hankkeen parissa työskentelevä kaupungin liikenneinsinööri Harri Vaarala.

Matti Matinheikin mukaan pyörien hankinnassa on kyse merkittävästä ja selkeästä panostuksesta pyöräkaupungin mainetta nauttivalle Oululle.

– Summa ei ole mikään vaatimaton. Asemien määrä on iso, ja niiden sijoittelussa korostuvat keskeinen kaupunkialue sekä Linnanmaan seutu.

NextBike-yhtiön tuotekuva kaupunkipyörästä. Oulun pyöriin tulee erilainen väritys ja myös mallin yksityiskohdissa voi olla eroa. KUVA: NextBike Polska SA

Kaupunkipyöriä on määrä päästä polkemaan jo tulevana keväänä, jolloin aloitetaan koekäyttöjakso.

Koko järjestelmän on tarkoitus olla käytössä tulevana kesänä, kun pyöräilykausi ja ajosäät ovat parhaimmillaan.

– Suurin haaste varmaankin alussa on, ettei kaupunkipyörien käyttäjien pyöräilykäyttäytymistä voi täysin ennustaa, eli miten niillä aletaan liikkua ja mihin pyörät kertyvät, Matinheikki sanoo.

Hänen mukaansa muiden kaupunkien esimerkeistä on nähty, että tietyt paikat muodostuvat suosituiksi jättö- ja ottopaikoiksi pyörille.

Oulun pyöräjärjestelmän yksityiskohtien hiominen Nextbiken kanssa on meneillään, ja asemien sijoitteluun tehdään vielä hienosäätöä, Matinheikki kertoo.

(Juttu jatkuu kartan jälkeen.)

Oulun kaupunkipyörien asemien alustava sijaintikartta. Asemien sijainti voi vielä muuttua hankkeen edetessä kartassa esitetystä. KUVA: Oulun kaupunki/Ramboll

Pyörien käyttötapa on pääpiirteissään suunniteltu. Se noudattaa paljolti Helsingissä käytettyä mallia.

Pyörän käyttäjäksi pääsee maksamalla käyttäjämaksun, jonka vuosituotoksi kaupungille on arvioitu 100 000–300 000 euroa vuodessa, niin, että summa kasvaa kohti 300 000:a euroa parin vuoden kuluessa käytön vakiintuessa, Vaarala kertoo.

Käyttöoikeuden voi ostaa päiväksi, viikoksi tai koko kaudeksi, joka on toukokuun alusta lokakuun loppuun. Vaaralan mukaan hintaluokat menevät arviolta niin, että yksi päivä on 5 euroa, viikko 10 euroa ja koko kausi 25–30 euroa. Tarkkoja hintoja ei vielä ole päätetty.

– Hinnoittelu ohjaa siihen, että jos ajat vähänkään useammin, kannattaa ostaa koko kausi, Harri Vaarala sanoo.

Kun pyörän ottaa käyttöön, sillä voi ajella 30 minuuttia ilmaiseksi. Sen jälkeen seuraava puolituntinen maksaa aina euron. Tämän voi välttää käyttämällä pyörää asemassa ennen puolen tunnin täyttymistä, jolloin sen voi taas heti ottaa ilmaiseksi puolen tunnin ajoon.

Tällä halutaan ohjata siihen, että pyörät pysyvät asemaverkon piirissä.

Siten pyörällä voi halutessaan polkaista vaikka parin tunnin reissun Kempeleeseen, mutta se maksaa kolme euroa lisää.

Maksukorttitiedot vaaditaan

Pyörien käyttäjäksi pääsee rekisteröitymällä, joka vaatii pankki- tai luottokorttitiedot.
Waltti-kortin haltijat voivat yhdistää samaan korttiin myös pyörän käyttöoikeuden.

– Jos ei ole Waltti-korttia, käyttäjä saa tunnuksen, joka näppäillään pyörän ajotietokoneeseen ja pyörän saa käyttöönsä.

Jos pyörää ei tietyn ajan kuluttua palauta tai se jää kadoksiin, kortilta peritään sanktiomaksu. Vaaralan mukaan sen suuruutta ei ole lyöty lukkoon, mutta summa tulee olemaan tuntuva, esimerkiksi 500–1 000 euroa.

– Tällä varmistetaan, että pyöriä ei ala löytyä Laanaojasta tai vastaavista paikoista. Esimerkiksi Helsingissä on toimittu tällä systeemillä kolme vuotta eikä käsittääkseni yhtään pyörää ole menetetty, Vaarala kertoo.

Sitä ei vielä Oulussa ole päätetty, minkä ajan kuluttua pyörä katsotaan kadonneeksi ja maksu lankeaa.

Ei talvipyöräilyä

Vaikka Oulu tunnetaan talvipyöräilystä, kaupunkipyörät eivät ole käytössä talvikaudella.

– Talvikäyttö olisi Turun saamien kokemusten perusteella noin tuplannut kustannukset.

Pyörissä on yhdistetty ajotietokone-kortinlukijalaite, joka saa virtansa akusta. Sitä taas lataa dynamo, joka antaa virtaa myös menopelin valoille.  

– Elektroniikkaa ei voi kaupunkipyörissä kunnolla pakkasilla käyttää, koska akku hyytyy eikä pyörää voi ottaa käyttöön, Harri Vaarala kertoo.

Kaupunkipyöriä on puuhattu Ouluun jo useiden vuosien ajan.

Kaupunkipyörien hankkimisesta Ouluun teki aloitteen ryhmänsä tukemana jo vuonna 2012 vihreiden valtuutettu Ari Matila.

Keskustan 17-päinen valtuutettujen ryhmä puolestaan jätti seuraavana vuonna eli 2013 asiasta valtuustoaloitteen.

Keskustan johdolla tehtiin tänä vuonna myös erikoisempi valtuustoaloite, jossa esitettiin että kaupunkipyöriksi kunnostettaisiin vanhoja, heikkokuntoisia sekalaisia pyöriä, mutta tämä idea ei menestynyt.

 

13.12. kello 12.51: Uutista korjattu yhdyskuntajohtaja Matti Matinheikin kommenttien osalta: Kaupunki ei myy mainospaikkoja pyöriin eikä saa mainostuloja, vaan tätä toimintaa tekee NextBike-yhtiö. Kaupunki saa sen sijaan käyttäjämaksuista kertyvät tulot, arviolta 100 000 -300 000 euroa vuodessa

Kello 13.30 Uutista täydennetty kauttaaltaan tiedoilla pyöräjärjestelmän yksityiskohdista.

15.12 kello 12.45: Uutiseen täydennetty kaupunkipyöriin liittyvien poliittisten aloitteiden historiaa.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (325)

30 minuutissa polkee Oulussa vaikka keskustasta Linnanmalke ja Nallikariin ja muuallekin. Ikävä kyllä päättäjät eivät ole tajunneet koko asiaa
Vai onko tahallista oululaisten sumuttamista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vihdoinkin Oulukin saa kaupunkipyörät.
Hesassa käyneenä olen pyörää käyttänyt. Levilläkin on pyörät ja siellä kesällä lomailleena oli kiva jättää auto parkkiin viikoksi ja ajaa koko viikko pyörällä koko perhe. Luontokin kiittää, rahaa säästyy ja kunto nousee.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oulun yhdyskuntalautakunta on päättänyt, että kaupunki maksaa 6,7 miljoonaa kaupunkipyöristä. Ja tämä tietenkin tehdään 10 vuoden sopimuksella, eli jos ekana vuonna huomataan, että homma ei toimi, jumissa ollaan niiden pyörien kanssa kumminkin.

Ja keskustan seutua tunteva voisi ihmetellä, minne pyöräasemat oikein laitetaan. Oulu kun on pyöräilykaupunki valmiiksi, ja joka paikka on täynnä ihmisten omia pyöriä. No, kaupunki ratkaisi asian niin, että siirretään syrjään ne ihmisten omien pyörien telineet, jotta saadaan kämäisille vuokrapyörille tilaa!

Ja kaikki tämä kaupungissa, jossa lakkautetaan kouluja ja terveysasemia huomattavasti pienempien summien kuin tuon 6,7 miljoonan takia. Huh huh. Verenpaine nousee näiden toheloiden kanssa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ja koulujen ja päiväkotien ruuistako tuo raha revitään? Vai vanhusten ja vammasten palveluista?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miksi se mistään vähennettäisiin? Tuo summa on sijoitus joukkoliikenteeseen. Oulu sijoittaa suuria summia joukkoliikenteeseen joka vuosi, silti käyttäjät joutuvat maksamaan bussimatkustamisesta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mitäs sitten tehdään, kun teline on täynnä pyöriä, pitääkö ajaa turhaan kilometrien päähän? Entä kun teline on tyhjä, siitä vain kävelemään turhaan taas muutama kilometri! Omalla pyörällä ei näitä ongelmia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nakkaat vaan kauniiseen kalliisti laitettuun kaupunkiojaamme sen. Kävely ei sen sijaan koskaan ole turhaa. Ei ainakaan niin turhaa kuin nämä kaupunkipyörät ovat.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Juuri tämän takia järjestelmä maksaa. Yritys näkee reaaliaikaisesti, mihin pitää viedä pyöriä ja mistä telakka-asemasta tulee vapauttaa tilaa. Tarkistaa, että pyörä on kunnossa etc. Se tässä maksaa, eikä itse pyörä

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Täysi teline: Kiinnitä kaupunkipyörä sen omalla vaijerilukolla telineessä olevaan pyörään ja kuittaa näytöstä pyörä palautetuksi. Yllpitäjä saa tiedon ylitäydestä telineestä ja ajaa autolla hakemaan liiat pyörät pois ja kuljettaa ne vajaille telineille (tämä palvelu kuuluu kaupunkipyörien hintaan, samalla tarkistetaan muiden telineessä olevien pyörien huollon tarve).
Tyhjä teline: Kannattaa netistä tarkistaa alueen telineiden pyöräsaldo etukäteen, niin ei tarvi kävellä turhia matkoja.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

6,7 miljoonaa koko setti ja tuloja kaupungille luokkaa 2,7 miljoonaa jos tavoitteet täyttyy. Eli nettotappio tavoitteessa 4 miljoonaa. Yhden pyörän hinnaksi 6666,667 euroa. Tähän pitää huomioida että 60 asemaa sisältyy hintaa sekä järjestelmä. Äkkiä ajattelis että ompa kallis pyörä mutta kait nyt tuo sopimus takaa ja pitää sisällään myös sen että kymmenen vuoden päästä on edelleen 600 toimivaa pyörää?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tietenkin on kymmenen vuoden päästäkin käytössä 600 kaupunkipyörää, jos sopimuksessa niin lukee. Palveluntarjoaja on silloin sitoutunut pyörämäärään, joten pyöriä hankitaan lisää, jos niitä katoaa. Kaupungin maksama summa ei siitä kasva.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Polkupyörä on erinomaisen vaaraton kulkupeli. Siksipä ne on syytä pitää myös erinomaisessa kunnossa. On erinomaisen hienoa että tätä ajatusta tuodaan esille hienoilla pumpuilla. Pumput kuntoon!

On myös erinomaisen hienoa että pumpuista saa kirjoittaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hyvä, seuraavaksi varmaan rakennetaan ratikka, metro ja paikallisjunarata joka lähiöön, kun kuvitellaan että Oulu on iso kaupunki. Näyttää menevän joka asiassa överiksi tämän kaupungin päätökset ainakin tämmöisissä asioissa. Pitää kuitenkin muistaa että Oulu on melko pieni kylä ja keskustaa ei ole oikeastaan ollenkaan, muuten kuin tyhjinä liikekiinteistöinä

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mietin vain sitä että kun katsoo noita kartan pyöräily pääreittejä, niin miksei linjalla Toppila, Taskila, Rajakylä, Pateniemi, Herukka ole yhtää pyöräparkkia? Samoin etelässä Nokela, Kaukovaino, Mäntylä...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tämähän on aivan mahtava homma! Maksan kannatuksen vuoksi kausimaksun, vaikken tulisi välttämättä ajamaan pyörällä metriäkään.
Isot pyöräparkit jokaisen autoparkin läheisyyteen, niin eikun auto sinne ja pyörällä asioille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Autolla samantien pääsee perille asti. Keskusta on muutenkin tyhjä tarpeellisista liikkeistä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sinun elämäntapa ei ole se Ainoa Oikea, jotan muidenkin kuuluu orjallisesti noudattaa. Sama kuin minä sanelisin sinulle, että luovu autosta ja muuta tänne Helsingin keskustaan ja liiku julkisilla. Keskusta on täynnä tarpeellisia liikkeitä, mutta kaikissa ei ole pakko käydä. Jokaiselle jotakin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei oululaiset osaa edes pyöräillä, kohelletaan miten sattuu. Suojatielle rynnitään ihan älyttömällä vauhdilla, kuvitellaan, että auto se on joka väistää. Pienet lapset osaavat kulkea sievästi ja on suorastaan ilo päästää heidät suojatien yli.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (325)

Uutisvirta

23.8.
Tältä näytti ilmakitaransoiton MM-kisoissa vuonna 2019, voittaja tuli tällä kertaa Yhdysvalloista
23.8.
Tihkusade ei vienyt virettä ilmakitaroista Oulussa – vuoden 2019 voittaja on yhdysvaltalainen The Marquis
23.8.
Lumijokinen Elian Web hurjassa vauhdissa Ruotsissa – murskasi sekä oman ennätyksensä että Bergsåkerin rataennätyksen
23.8.
Lapin kesästä on vaikea kehittää talven veroista sesonkia, joten Markku Inkilä antoi Revontulikylälleen myös oman kesänimen
23.8.
Haikarat Lukijalta
23.8.
Suomi yrittää vaikuttaa Brasiliaan naudanlihan kautta – S-ryhmässä ja Lidlissä brasilialaislihaa myydään vain nimeksi
23.8.
Mika Nurmela oli Kaleva Cupin tähtijuniori 1983 – Video näyttää, kuinka tuleva ammattilainen ampui ratkaisevan rankkarin ylänurkkaan Tilaajille

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Työvoimapula?

Jos olisit tuossa edessäni vetäisin turpaan. Todellakin...nuorilla on eri arvot. Heitä ei haittaa vaikka vanhukset makaa... Lue lisää...
Vai ei ole pula

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

24.8.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image