Kotimaa

Oi­keus­mi­nis­te­ri Häkkänen haluaa tiukentaa rikosten rangaistuksia entisestään – "Pa­hoin­pi­te­ly­kult­tuu­ri elää meillä sitkeässä"

Oikeusministeri Antti Häkkänen (kok.) haluaa kääntää kriminaalipoliittisen keskustelun näkökulman rikoksentekijästä uhriin ja teon sovittamiseen. KUVA: Ella Kiviniemi
Kotimaa 20.10.2018 5:00
Rebekka Härkönen

Vireillä oleva kiristysten paketti rikosrangaistuksiin tuo arviolta 17,4 miljoonan euron vuosittaiset lisäkustannukset.

Oikeusministeri Antti Häkkäsen mukaan rangaistuksen pitää tuntua oikeudenmukaiselta myös uhrin näkökulmasta.

Oikeusministeri Antti Häkkänen (kok.) tahtoo jatkaa rikosten rangaistuskäytäntöjen tiukentamista. Esittämäänsä kuuden kohdan kiristyspakettia Häkkänen pitää hyvänä alkuna, mutta väkivaltarikosten ja muun vakavan rikollisuuden osalta seuraamusruuvi on yhä liian löyhässä.

– Enempää lakiesityksiä en ehdi viemään läpi ennen eduskuntavaaleja, joten paljon jää korjattavaa, Häkkänen toteaa Lännen Medialle ja listaa muutaman esimerkin epäkohdista.

– Nykyisellään vankilasta vapautuu, kun tuomiosta on suoritettu puolet tai kaksi kolmasosaa. Määräaikaisen vankeuden enimmäispituus on 15 vuotta, vaikka rikoksia olisi tehty kuinka paljon tahansa. Rikoksista saa paljousalennusta.

Ensi hallituskauden suurin kysymys on Häkkäsen mielestä se, miten Suomessa ryhdytään määrätietoisesti vähentämään väkivaltaa, eli henkeen ja terveyteen kohdistuvia rikoksia.

Työlistalle hän laittaisi henkirikosten, pahoinpitelyjen, lapsiin kohdistuva väkivallan, seksuaalisen väkivallan ja koulukiusaamisen torjumisen ja ennaltaehkäisyn. Luupin alle joutuisi myös se, ovatko väkivaltarikosten rangaistukset kohdallaan.

"Rangaistuksen on oltava riittävän kova, jotta uhri kokee sen oikeudenmukaisena sovituksena."

Oikeusministeri Antti Häkkänen (kok.)

Suomen rangaistusjärjestelmä on hyvin kevyt kansainvälisesti vertailtuna, sanoo Häkkänen. Yhtenä syynä hän näkee sen, että kriminaalipolitiikkaa on tehty liian pitkään rikoksentekijän näkökulmasta uhrin ja yhteiskunnan kustannuksella.

– Mikä on riittävä pelotevaikutus ja miten vankeus tehoaa rikolliseen.

– Suomessa on vuosikymmeniä puhuttu, ettei vankila paranna ketään ja etteivät rangaistukset ennalta ehkäise rikoksia. Eivät niin, mutta eihän se ole peruste keventää seuraamuksia.

Häkkänen muistuttaa, että jo nyt oheisseuraamusten kiristyksiin lisättiin esimerkiksi päihdekuntoutusta.

– Haluan kääntää näkökulman uhriin. Rangaistuksen on oltava riittävän kova, jotta uhri kokee sen oikeudenmukaisena sovituksena, Häkkänen painottaa.

Häkkänen on esittänyt uusia kiristyksiä rikosten rangaistuksiin tiuhaan tahtiin viime keväästä lähtien. Paketin viimeinen osa, lapsiin kohdistuvien seksuaalirikosten rangaistusten koventamista koskeva esitys, annetaan eduskunnalle ensi torstaina.

Tätä ennen Häkkänen on esittänyt valvonnan lisäämistä uudeksi oheisrangaistukseksi aikuisille ehdollisen vankeuden kylkeen. Myös yhdyskuntapalvelun enimmäistuntimäärää on tarkoitus kasvattaa 90 tunnista 120 tuntiin.

Kiristyksiä on tulossa rikoksenuusijoiden vapautumiseen sekä vapautuvien vankien valvontaan ja väkivaltariskin arviointiin. Lisäksi Häkkänen on esittänyt sakon muuntorangaistuksen palauttamista.

– Siirtymävaiheen jälkeen, kun kaikki uudistukset ovat voimassa vuonna 2021, niiden aiheuttamat lisäkustannukset ovat vuositasolla arviolta noin 17,4 miljoonaa euroa, Häkkänen laskee.

Rikosseuraamuslaitoksen reilun 200 miljoonan euron vuosibudjettia kiristykset kasvattavat noin 8,3 prosenttia.

– Vihreät ovat ihmetelleet, että miksi pitää rangaista, jos se kerran maksaa. Oma viestini on, että eihän siksi voi jättää rankaisemattakaan. Lain kunnioitus edellyttää, että rikoksesta seuraa rangaistus. Oikeusjärjestelmän rangaistusosio maksaa, se on vain hyväksyttävä.

Häkkänen ottaa esimerkiksi sarjanäpistelijät, jotka selviävät nykyisellään käytännössä rangaistuksetta jättämällä sakot maksamatta.

– Siksi sakon muunto vankeudeksi pitää palauttaa. Ei oikeusjärjestelmässä voi olla aukkoa, jonka takia rikoksesta voisi selvitä rangaistuksetta.

Häkkäsen mielestä suomalaisessa keskustelussa tiede ja politiikka on sotkettu keskenään. Hän perää poliitikoilta selkärankaa ja vastuuta.

– Rangaistusten ankaruus on arvokysymys. Ei sopivaa rangaistusta voi pelkästään tieteen avulla ratkaista, eiväthän tutkijat muutoin olisi eri linjoilla asiasta, Häkkänen sanoo.

– On eduskunnan tehtävä päättää, pitääkö lakeja noudattaa ja minkälaisia rangaistuksia niiden rikkomisesta lain tasolla seuraa

Kansalaisille tehtävät gallupit mittaavat Häkkäsen mukaan suuntaa antavasti sitä, miten tavalliset ihmiset kokevat esimerkiksi oikeusjärjestelmän toimivuuden. Hän ei kuitenkaan tekisi pitkälle meneviä johtopäätöksiä kyselyiden perusteella.

– Gallupeissa on vaarana se, että asian käsittely menee huutoäänestykseksi, enkä näe vaahtosuista kriminaalipolitiikkaa hyödyllisenä. Tärkeämpää olisi nostaa näitä teemoja esiin eduskuntavaaleissa, mitä Suomessa ei ole juuri näkynyt.

Seuraavat eduskuntavaalit ovat ensi huhtikuussa. Häkkäsen esitykset rangaistusten kiristämiseksi ovat tältä hallituskaudelta nyt paketissa. Väkivaltarikokset huolettavat ja mietityttävät yhä häntä.

– Pahoinpitelykulttuuri elää meillä sitkeässä, ja fyysisten loukkausten kynnys on saatava nousemaan. Miksi me puhumme esimerkiksi edelleen koulukiusaamisesta fyysisten loukkausten yhteydessä. Ei se ole kiusaamista vaan pahoinpitelyä, Häkkänen toteaa.

Kuuden kohdan paketti

  • Oikeusministeri Antti Häkkänen (kok.) on esittänyt kuuden kohdan kiristyspakettia rikosten rangaistuksiin.
  • Ensimmäisten tiukennusten on tarkoitus tulla voimaan kesällä 2019 ja viimeistenkin vuoden 2021 aikana.
  • Paketti tulee lisäämään Rikosseuraamuslaitoksen kustannuksia noin 17,4 miljoonan eurolla vuosittain.

Näitä on esitetty

  • Aikuinen voidaan määrätä ehdollisen vankeuden lisäksi valvontaan. Nykyisin tämä on mahdollista vain alle 21-vuotiaiden kohdalla.
  • Yhdyskuntapalvelun enimmäismäärää lisätään 90 tunnista 120 tuntiin.
  • Henki-, väkivalta- tai seksuaalirikolliset vangit riskiarvioidaan ennen vapautumista. Valvontaa ehdonalaisen vapauden aikana lisätään.
  • Poliisin määräämät sakot voidaan muuntaa vankeudeksi, jos henkilö syyllistyy useisiin sakkorikoksiin.
  • Rikoksenuusija voi vapautua ehdonalaiseen vapauteen rangaistuksen puolessa välissä, jos hän ei ole saanut uusia tuomioita viiden vuoden aikana. Nyt raja on kolme vuotta.
  • Lapsiin kohdistuvien seksuaalirikosten rangaistukset ankaroituvat merkittävästi. Uusi rikosnimike törkeä lapsenraiskaus.
MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (56)

Suomessa kolmoismurhan tehnyt saa vapauduttuaan vankeudesta aivan vapaasti tilata puhelinliittymän, vuokrata asunnon ja ottaa siihen kotivakuutuksen koska synnit on sovitettu vankilassa. Mutta jos olet jostakin syystä ylivelkaantunut joskus ja joutunut ulosottoon et saa sitä anteeksi ikinä. Et myöskään saa maksettua koska valtio huolehtii siitäkin, eli perii ulosottopalkkiot+provisiot ulosotetusta palkasta jolloin vleka ei juuri pienene. Maksamalla kahdessa vuodessa 50000 euroa on velka pienenetynyt 8000 euroa. Eli sadan tuhannen velkaan menee 13 vuotta aikaa maksaa, ja olet maksanut 600 000 euroa. Lisäksi et saa vuokra-asuntoa, puhelinliittymää tai kotivakuutusta. Et myöskään enää ikinä saa lainaa koska pankit pitävät salaisia rekistereitään myöskin sen jälkeen kun velat on joskus maksettu. Linnatuomiota kärsivältä ei veloiteta asumista tai ruokakuluja vaan veronmaksajat maksavat ne. Ylivelkaisen ulosottomiehen palkkiot pitäisi kuulua myös yhteikunnan maksettavaksi koska kyseessä ei ole edes rikos vaan velka

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Suomen vankilat on liian viihtyisiä kun verrataan moniin valtioihin. Tämä on yksi syy ja rangaistukset liian pieniä ja häpeä tunnustaa edes oikeusvaltioksi. Lapsiin kohdistuneet hyväksi käytöt 3 eri ryhmään, tuomio rangaistus aina. Selvät lakipykälät eri paikkakunnille samoiksi. Suuria alueellisia heittoja on tuomioissa ilmennyt vaikka samankaltainen rikos kyseessä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Suomen Laki on aivan liian löyhä! Jos saa elinkautinen, niin sen kuuluisikin olla elinkautinen, niinkuin Amerikassa. Ei valitusoikeutta, eikä armahdusta.
Ollaan Tasavallan Presidentin kannalla. Ei nuo rikollisetkaan anna armoa! Tehdään pari vankilaa lisää, kyllä siihenkin varmaan rahaa löytyy ja kaikki etuudet vangeilta pois!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

On puolensa ja puolensa. Kannattaisi myös järjestää vapautuville vangeille asunnot, jos kadulle vapautuu, on heikoilla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tärkeä asia että nakkivarkaat saadaan ruotuun. MC Koppakuoriaisten edessä nostetaan kädet ylös.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Käytännössä hallitus on leikannut kaikista niistä alueista, jotka ehkäisevät rikollisuutta. Rahaa ei riitä koululaisille, opiskelijoille, eläkeläisille, sairaille, köyhille, työttömille, mutta sen sijaan niitä riittää vankiloiden kasvattamiseen.

Vankilapäivä maksaa valtiolle 218 euroa, vuodessa yksi vanki kustantaa yli 78 000 euroa. Kun Suomen vankiloissa on tavallisesti noin reilu 3000 vankia, niin kuluja heistä koituu ainakin 234 miljoonaa. Kun tuomioita kovennetaan, vankiloissa istuu enemmän ihmisiä yhtäaikaa. Kulut nousevat vastaavasti. Suomesta tulee tämän hallituksen ansiosta vankienylläpitotalous.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kannattaisi ynnätä myös ne kulut ja vahingot, joita vankilassa istuvat ovat aiheuttaneet rikoksillaan. Pitää myös huomioida monenko miljoonan edestä jää vahinkomenoja syntymättä kun rikolliset ovat kaltereiden takana.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kovat rangaistukset eivät vähennä väkivaltarikollisuutta tai mitään muutakaan rikollisuutta. Mitä merkitystä tuleeko taposta 10 vai 15 vuotta vankeutta.

Paras ja halvin tapa vähentää rikollisuutta on hyvin toimiva sosiaaliturva ja terveydenhoito. Työllisyydellä on luonnollisesti suurin merkitys koska monia rikoksia tehdään rahan takia. Sosiaaliturvaan liittyy oleellisesti asuminen joka luo perusturvaa joten poliitikoiden pitäisi tehdä enemmän töitä perustuslain 19 § eteen. Erityisesti kiinnittäisin huomiota lauseeseen. "Julkisen vallan tehtävänä on edistää jokaisen oikeutta asuntoon ja tukea asumisen omatoimista järjestämistä." Nykyistä asumistukea parempi malli olisi että kaikilla olisi mahdollisuus asua omassa kodissa. Uskoisin että tulevaisuudessa ihmisille annetaan ilmainen asunto kuin että koko elämän ajan tuetaan asumista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eivät ne vähennä. Tavallinen ihminen, jolla on jotain menetettävää, ei tee yleensä rikoksia. Rangaistus on tavalliselle ihmiselle koko omaisuuden menetys korvauksina ja oikeudenkäyntikuluina. Taparikollisella ei ole kirjoissa näkyvää omaisuutta, vaan korvaukset uhrille maksaa Valtiokonttori. Valtio maksaa oikeudenkäyntikulut. Ainoa rangaistus on tuomio, joka yleensä on ehdonalainen.

Kuinka lyhyiksi/mitättömiksi rangaistukset voisi alentaa, kun ne kerran eivät vähennä rikollisuutta? Voisiko ne kokonaan poistaa? Mitä tehdään ihmiselle, jolla on jo asunto, mutta silti rötöstelee?

Eikö uhrinäkökulmaa ole lainkaan? Ei sentään silmää silmästä ja hammasta hampaasta, mutta on kohtuutonta, että tuomittu nauraa tuomiolleen ja jatkaa elämäntapaansa

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"Tieteen näkökulma" tarkoittanee ettei tutkimukset tue väkivaltarikollisuuden vähenemistä rangaistuksia koventamalla. Osa väkivallasta on ihmisten kokemaa yleistä ahdistuneisuutta omassa elämäntilanteessa kuten perheväkivalta. Siinä saaataisi auttaa mm. sosiaaliturvan palauttaminen entiselle tasolle Kokoomuksen ja Keskustan politiikan jälkeen. Myös työttömien syyllistäminen saisi jo loppua. Rangaisitusten koventaminen on populismia jossa Häkkänen haluaa sivuuttaa asiantuntijat ja väkivallan syyt. Rangaistusten koventaminen on samalla tavalla kulttuuria missä valtaa käytetään syitä ja seurauksia pohtimatta. Haluaisin kuulla sen tutkijoiden mielipiteen eri väkivallan muotojen suhteen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vaalilupausten rikkominen pitäisi saattaa rikolliseksi. Minimituomioksi vaikkapa kaksi vuotta. Voitaisiin pikkuhiljaa saada kansan tahto toteutumaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Voi hyvinkin olla mutta pelkäänpä, että vaalituuli liikuttaa poliitikon huulia... käytännön teot puuttuvat, kuten uutisestakin lukee "Seuraavat eduskuntavaalit ovat ensi huhtikuussa. Häkkäsen esitykset rangaistusten kiristämiseksi ovat tältä hallituskaudelta nyt paketissa.".

Mihinkään konkreettisiin toimenpiteisiin ministeri ei ryhdykään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tavallinen rahvas tekee erilaisia rikoksia kuin yhteiskunnan hyväosaiset eliitistä puhumattakaan. Heikko yhteiskunnallinen asema ja syrjäytyminen "suosivat" tietyntyyppisiä rikoksia, joihin rangaistusmentaliteetti kohdistuu raskaimmin.

Hyvä tai korkea sosiaalis-taloudellinen asema taas tarkoittaa, ettei tarvitse tapella nakkijonossa tai juoda lohdutuksekseen halpaa viinaa seurauksineen. Köyhä ei pysty tekemään talousrikoksia eikä kiertämään veroja. Näitä rikoksia ymmärretään jo huomattavasti paremmin.

Kuten tunnettu lakiproffa totesi, oikeutta, politiikkaa ja moraalia ei voi irrottaa toisistaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kerrotko vielä kummasta Suomessa saa kovemmat tuomiot, talous- vai väkivaltarikoksista?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Harvoinpa väkivaltaa kokenut voi mieltää mitään vakeusrangaistusta liian kovana tekijälle. Perustelut tältä osin ovat heppoisia. Plussaa ennaltaehkäisevästä työstä. Se on se tärkein ja siihen palettiin kuuluu myös riittävä pelote. Nykyinen järjestelmä paljousalennuksineen ja kaikkine myönnytyksineen ym. on tietysti omiaan romuttamaan pelotteen uskottavuutta. Kuitenkin raha tässäkin ratkaisee paljonko tästä pelotteesta ollaan valmiita maksamaan ja mikä on erilaisten ennaltaehkäsevien toimien kansantaloudellinen hyötyluku kuten vaikkapa infra rakentamisessa. Paljonko mikäkin toimenpidet tuo kansantaloudellista hyötyä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vaikea nähdä tätä kokoomusministeri Häkkäsen avausta muuna kuin vaalityönä, koska kyllähän kansalla on aina tapana tykätä vankeusrangaistusten pidentämispuheista, ilman että asioita pohdittaisiin hieman syvällisemmin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Myös tuomioiden paljousalennuksiin pitäisi puuttua. Lisäksi esimerkiksi voimassa ehdonalainen tuomio luetaan oikeudessa _lieventävänä_ seikkana, jos joutuu käräjille sen aikana. Nämä seikat ei todellakaan käy yksiin normaalin oikeustajun kanssa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (56)

Uutisvirta

8:06
Sammaltie muutettiin yleiskaavassa työpaikka-alueeksi, tonttien arvo ja rakennuslupien saanti huolestuttavat asukkaita – "Uusia rakennuslupia voi nykytilanteessa saada, mutta hakijaa informoidaan yleiskaavasta, ympäröivästä alueesta ja siihen liittyvistä riskeistä"
8:05
Äärioikeistolaiset ja fasismin vastustajat kahakoivat mielenosoituksissa Portlandissa – Kuusi loukkaantui, yksi sairaalaan
8:00
Puheenaihe: Tarvitaanko Suomeen kaivosvero?
7:12
MM-mestaruuden vuonna 1995 tuonut vauhti puuttuu Jutin ja Antsan muisteluista
7:03
Torniolainen Ilmari Majuri, 40, osti ensimmäiset lehmänsä asuessaan Helsingissä – nyt onnellinen paluumuuttaja omistaa elämänsä kyyttöjen suojelulle Tilaajille
7:00
Päivän leffapoiminnat: Mainiot teinitytöt ovat punk – Mira Barkhammar, Mira Grosin ja Liv LeMoyne tekevät hienot roolit
7:00
Luonnonnurmikenttä on ympäristöystävällisin vaihtoehto Lukijalta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Tuulivaroitus maa-alueille: Pohjois-Pohjanmaan ja Lapin maakunnissa etelätuuli on voimakasta päivällä, tuulen nopeus puuskissa 15 m/s.

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

No, sossuja äänestäneet, miltä nyt tuntuu

Hävytöntä. Puoluetukeen, joka pitäisi kokonaan poistaa ehdotetaan SDP:n toimesta korotusta 20%. Erilaisia avustajia pa... Lue lisää...
seppä

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

17.8.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image