Kotimaa

Merivoimien uusien alusten rakentaminen Suomessa varmistui – neljä korvettia valmistuvat Rauman telakalla ja tuovat tuhansia työpaikkoja

Merivoimien tulevat Pohjanmaa-luokan korvetit rakennetaan Rauman telakalla.
Kotimaa 19.9.2019 13:51 | Päivitetty 20.9.2019 9:56
Joonas Kuikka

Puolustusministeri Antti Kaikkosen (kesk.) mukaan kotimainen ratkaisu on huoltovarmuuden kannalta paras mahdollinen. Hinta nousi hieman aiotusta eri osapuolten sopimusneuvotteluiden venyttyä.

Valtioneuvosto päätti torstaina rakentaa Puolustusvoimille neljä korvettia eli merivoimien sotalaivaa. Laivanrakentamissopimus tehdään Rauma Marine Constructionsin (RMC) kanssa. Aluksen taistelujärjestelmät toimittaa ruotsalainen Saab.

Puolustusministeri Antti Kaikkonen (kesk.) kertoi torstaina tiedotustilaisuudessa, että valtioneuvosto valtuutti puolustushallinnon solmimaan sopimukset Rauman RMC:n telakan ja Saabin kanssa. Sopimukset allekirjoitetaan Kaikkosen mukaan ensi viikolla.

Alukset rakennetaan Raumalla 2022–2025, ja ne ovat palveluskäytössä 2028. Hankkeen kustannusarvioksi oli suunniteltu 1,2 miljardia euroa. Kaikkonen kertoi tiedotustilaisuudessa, että hinnaksi tulee 1,3 miljardia. Lisärahoitusta tarvitaan 94 miljoonaa euroa, mikä rahoitetaan tulevien vuosien budjetista. Lisäkustannus jaetaan yhdeksän vuoden ajalle.

Työllistää 1 500-2 000 henkilöä suoraan

Elinkeinoministeri Katri Kulmuni (kesk.) kertoi, että korvettien rakentaminen työllistää 1 500–2 000 työntekijää vuoteen 2026 asti. Lisäksi työllistävät kerrannaisvaikutukset koskevat jopa 6 000 henkilöä.

– On keskeistä, että pystymme kilpailemaan ja säilyttämään kotimaista laivantuotantoa. Rauma Marine Constructions on ainoa, joka on kokonaan suomalaisessa omistuksessa, Kulmuni totesi.

Lounais-Suomen hyvä työllisyystilanne on kuitenkin johtanut työvoimapulaan. Vielä on auki, mistä RMC löytää tarvittavat työntekijät korvettien rakentamiseen.

Keskustalaiset puolustusministeri Antti Kaikkonen ja elinkeinoministeri Katri Kulmuni kävelivät torstaina tiedotustilaisuuteen kertomaan korvettihankinnasta. KUVA: Joel Maisalmi

Alusten budjetoitu hinta perustui vuoden 2016 tietopyyntövastauksiin. Neuvotteluiden edetessä kävi ilmi, ettei budjetoitu rahamäärä riitä.

Puolustushallinto käytti paljon vaivaa tarkistaakseen, että RMC kykenee selviytymään velvoitteistaan rakentamisessa. Tätä varten on varauduttu myös allekirjoitettavissa sopimuksissa.

– RMC on nuori yritys. Puolustushallinto on halunnut varmistaa, että se kykenee rakentamaan korvetit. Tämä on varmistettu ulkopuolisilla tilintarkastajilla, kertoi Puolustusvoimien logistiikkalaitoksen apulaisjohtaja Kari Renko.

RMC:n osuus alusten kustannuksista on noin 650 miljoonaa euroa. Taistelujärjestelmät toimittavan Saabin osuus on noin 410 miljoonaa euroa.

Alusten operointi maksaa arviolta 1,7 miljardia euroa vuoteen 2060 mennessä. Rakentamisen kanssa yhteenlaskettuna elinkaarikustannus on kolmen miljardin euron luokkaa.

Neljä korvettia vastaa yli puolta merivoimien iskukyvystä

Tällä hetkellä merivoimilla on kalusto, johon kuuluu muun muassa kaksi miinalaivaa ja ohjusveneitä. Korvetit korvaavat näiden suorituskyvyn ja tuovat uusia taisteluominaisuuksia, kuten kehittyneemmän sukellusvenepuolustuksen kevyellä torpedolla.

– Neljä korvettia korvaa seitsemän alusta, mutta pystyvät toimimaan merivoimien nykyisellä miehistöllä, sanoo puolustusministeriön ohjelmajohtaja Lauri Puranen.

Korvetit ovat merisodankäynnin alusluokka. Ne ovat hävittäjiä pienempiä mutta esimerkiksi ohjusveneitä tai miinalaivoja suurempia.

Korvettien on laskettu pystyvän kaikkiin merivoimien tärkeimpiin tehtäviin, kuten miinoitukseen, sukellusvenetorjuntaan sekä maa- ja ilmavoimien tukemiseen. Korvetit vastaavat noin kuuttakymmentä prosenttia tulevasta merivoimien suorituskyvystä.

Tulevat Pohjanmaa-luokan korvetit ovat 115 metriä pitkiä ja 16 metriä leveitä. Ne ovat hieman suurempia kuin ruotsalaiset Visby-luokan korvetit.

– Kahden alusluokan toimintaero on selkeä. Näiden pitää pystyä joka kelissä miinoitustehtäviin. Visby-luokan ei tarvitse, kertoi merivoimien komentaja, lippueamiraali Jori Harju.

Ne pystyisivät Itämeren kriisitilanteessa turvaamaan myös Suomen kauppalaivaston liikkeitä. Suomen tuonti, vienti ja huoltovarmuus ovat riippuvaisia kauppamerenkulusta.

Hankinta venyi hieman odotetusta

Korvettien hankintapäätös viivästyi edelliseltä hallitukselta nykyiselle, koska pääministeri Juha Sipilän (kesk.) hallitus erosi maaliskuussa, eikä oikeuskansleri Tuomas Pöysti antanut toimitusministeristön tehdä hankintapäätöstä.

Silloinen puolustusministeri Jussi Niinistö (sin.) kuitenkin kertoi, että hankintapäätös olisi muutenkin voinut venyä, koska päätöstä taistelujärjestelmistä ei ollut tehty ja sopimusneuvottelut Rauman telakan kanssa olivat viivästyneet.

Niinistö päätti silti huhtikuussa eduskuntavaalien alla ratkaista korvettien taistelujärjestelmätilauksen ruotsalaisen Saabin hyväksi, vaikka puolustusministeriöllä ei ollut oikeutta viimeistellä laivanrakennussopimusta. Pois pudotettiin amerikkalaisen Lockheed Martinin ja saksalaisen Atlas Elektronikin taistelujärjestelmät.

Niinistö vetosi silloin siihen, että tuleva eli nykyinen hallitus viimeistelee sopimukset, mutta tarjouskilpailun venyttäminen olisi aiheuttanut lisäkustannuksia kaikille osapuolille, myös puolustushallinnolle. Oikeuskansleri hyväksyi Niinistön menettelyn.

Viivästys ei ole merkittävä, sillä korvettien odotetaan olevan taistelukykyisiä ja palveluskäytössä vuonna 2028, kuten alun perin suunniteltiin.

Juttua on päivitetty kello 14.53. Lisätty kommentteja tiedotustilaisuudesta.

Oikaisu 20.9. kello 9.55: Uudet korvetit ovat 16 metriä leveitä, eivät 6 metriä kuten jutussa aiemmin virheellisesti kerrottiin.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (22)

..Venäjällä on kymmeniätuhansia ohjuksia joilla nämä muutamat korvetit voidaan upottaa muutamassa minuutissa!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Onko totta, että päädyttiin ostamaan Suomalaisilta? Italiasta tai Ranskasta olis voinut saada edullisemmin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mikä tekee Raumasta jotenkin muuta maata arvokkaamma. Itsenäisyysjulistuksemme laatijan koti on tietääkseni Luumäellä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

taas persuja ja kokoomusta ottaa päähän kun työtä tulee ihmisille! EIvät pääse leikkaan työntekijöiden palkkoja enään kuten viime hallitus!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Lisää veronmaksajien rahaa suuryrityksen taskuun. Joko on päätetty miten paljon menee veronmaksajien rahaa Kemin uuteen tehtaaseen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

kyllä persuja ja kokoomuslaisia ahistaa kun hallitus luo työpaikkoja ihmisille..Eivät pääse leikkaamaan enään työntekijöitten palkkoja ja etuuksia!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mittava ja vuosikausia kestänyt ja vielä kestävä maamme meripuolustuksen kannalta ensiarvoisen tärkeä korvettinen uusiminen siis alkaa.

Hinta 1.2 miljardia euroa.

Suomen VUOSITTAISET lahjoitukset "kehitysmaille" yli miljardi euroa, siis tämä kaikki mennyt ja menee joka vuosi tähän pohjattomaan kaivoon.

Eihän tässä rahan syytämisellä ulkomaille ole siis yhtään mitään järkeä, tästä huolimatta nykyhallituksen kaiken maailman noviisiministerityttöset vaan lisäävät veroeurojen kaatamista, jotta diktaattorit yms saavat jatkaa sikailujaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kerrankin todella hyviä uutisia.
Vielä jossain isänmaan etu toteutuu eikä suomalaisilta veroilla kerättyjä varoja korruptoida vääriin taskuihin, koti- ja ulkomaisiin.

Maanpetturit myyvät jopa luonnollisia monopolejakin kuten sähkönsiirtoverkot ulkomaille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei ole.

Kriippenien valmistus loppuu ja Saab alkaa tehdä yhteistyötä engelsmannien kanssa uuden 5. sukupolven hävittäjän parissa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tempest-hankkeella ei ole mitään merkitystä ja vaikutusta Gripen NG:n kohtaloon, valmistukseen ja Suomen valintaan, koska se on vuosikymmenien päästä. Gripen NG putoaa loppupeleistä pois, koska se ei saa vaadittua, täysin valmista tuotantohävittäjää testeihin. Jos se yllättäen ehtii ja testeissä pärjää, se voidaan jopa valita. Merivoimien alushankinnan kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.
"Saabeja" Suomi saattaa joka tapauksessa ostaa, Hawk -> Red Hawk.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miksi Suomi JASseja ostaisi, kun niitä ei osta muutkaan?

Outoa spekulointia näillä turhakkeilla! Myös Ruotsissa näitä kritisoidaan. Ruotsin ilmavoimat jää jälkeen muusta maailmasta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Merivoimille leikkikaluja.Tositilanteen tullen nämä paatit ovat yhtä hyödyllisiä kuin kumiankka lintupaistin tekemisessä. Monitoimialus, eli ei millään osa-alueella hyvä. Kokoa tarvitaan merivoimienvoimien mukaan miinoja varten, ja seilaamiseen kaikilla seitsemällä merellä. Paatin malli on kotoisin USA: sta, Littoral combat ship on jenkkien malli johon tämä perustuu.
Wikipedia kertoo lisää...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oletko uskotellut itsellesi olevasi jonkin tason asiantuntija tässä asiassa? Hankkeessa on mukana varmasti paras asiantuntemus, jota maasta löytyy. Olisiko suunnittelun tavoite pitänyt olla jokin muu kuin nykyinen monitoimialus? Mitä ongelmaa seuraa siitä, että laivat muistuttavat jotain jenkkien alustyyppiä? Olisikohan jollain taholla ongelma siitä, että aluksista tulee liian suorituskykyisiä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (22)

Uutisvirta

8:03
Turkki suostui Yhdysvaltojen tulitaukoehdotukseen, tauko kestää viisi päivää
8:00
Finnveran toimitusjohtaja: Vanha klisee pätee yhä suomalaisissa yrityksissä – vientikauppaa ei osata Suomessa Tilaajille
7:00
Rakentamisen isot hankkeet pitävät Oulussa työmaat kiireisinä, Kempeleessä vauhtia tuo yksityinen rakentaminen Kaupallinen yhteistyö
7:00
Elektro-poppari James Blake on elävänä elementissään Suvilahdessa
7:00
Päivän elokuvapoiminnat: Auschwitzin rannaton painajainen heijastuu Saulin kasvoilta
7:00
Rion paralympiajoukkueesta tippuminen ei lannistanut oululaista Jussi Lotvosta – nyt tähtäimessä on ensi kesä ja Tokion paratriathlonmatka Tilaajille
7:00
Näkökulma: Liha on saanut liian suuren roolin ilmastotaistelussa – mustavalkoinen päätös nostatti mustavalkoisen keskustelun

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on huono aluksi Pohjois-Savon ja Keski-Pohjanmaan maakunnissa sekä Pohjois-Pohjanmaan maakunnassa lukuun ottamatta Pudasjärven, Taivalkosken ja Kuusamon kuntia lumi- tai räntäsateen vuoksi.
Ajokeli muuttuu huonoksi aamupäivästä alkaen Keski-Lapissa ja Pohjois-Lapissa lumi- tai räntäsateen vuoksi.

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Köyhän ihmisen elämä ei ole ihmisarvoista elämää

aloittaja on sorrettu? 99% syyllinen omaan köyhyyteen ja kurjuuteen katsoo peilistä takaisini. Muita on aina helppo syy... Lue lisää...
ja miten....

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

18.10.

Fingerpori

18.10.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan kokonaistavoittavuus on 86 % Oulun markkina-alueen kuluttajista viikossa.

Kaleva Media Yrityspalvelut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityspalvelut/


stats-image