Kotimaa

Lii­ken­ne­mi­nis­te­ri Berner Suomen Kuvalehdelle: ”Die­se­lau­to­jen myynti tullaan jollain aikavälillä kieltämään”

Alkuvuoden tilaston mukaan vain 25 prosenttia uuden henkilöautoauton ostajista valitsee Suomessa dieselin. Kymmenen vuotta sitten heidän osuutensa oli 50 prosenttia.
Kotimaa 19.11.2018 12:43
Heidi Peltonen

 

Dieselautojen myynti tullaan kieltämään jossain vaiheessa, toteaa liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner Suomen Kuvalehdelle.

Yhä useampi maa on Euroopassa ilmoittanut kieltävänsä dieselautojen myynnin. Tanska aikoo kieltaa dieselit vuodesta 2030 lähtien ja Iso-Britannia ja Ranska kymmenen vuotta myöhemmin. 

Lisäksi monissa maissa dieselien käyttöä kaupunkien keskustoissa on rajoitettu.

Berner toteaa lehdelle, ettei Suomessa ole tarvetta rajoittaa dieselien käyttöä kiireellisesti. Keski-Euroopassa päätettyjen kieltojen syynä ovat olleet paikalliset ilmanlaatuongelmat kaupunkien keskusta-alueilla. 

– Pidemmällä aikavälillä fossiilisesta dieselistä, kuten myös fossiilisesta bensiinistä, täytyy kuitenkin päästä eroon ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi. Näin ollen on oletettavaa, että dieselautojen myynti tullaan jollain aikavälillä kieltämään, Berner toteaa Suomen Kuvalehdelle.

Suomen Kuvalehden mukaan Suomeen tuoduista käytetyistä autoista suuri osa on vanhoja dieseleitä. Tätä menoa vuonna 2018 tuoduista autoista noin 60 prosenttia tulee olemaan dieseleitä.

Vuoden 2018 ensimmäisten kymmenen kuukauden aikana Ruotsista tuotiin Suomeen jo lähes 17 000 autoa. Vuosina 2012–2014 Ruotsista tuotiin Suomeen keskimäärin 2000 käytettyä autoa vuodessa. Määrä lähti kasvuun vuonna 2015.

Aiemmin autoja tuotiin enemmän Saksasta, mutta viime joulukuussa Ruotsista tuotujen autojen määrä ohitti Saksasta tuotujen auton määrän.

 

Suomen Kuvalehden mukaan Suomeen tuodaan keskimäärin 8-9 vuotta vanhoja autoja. Suomen autokanta oli viime vuonna Euroopan viidenneksi iäkkäin. 

Sekä Autoalan Tiedotuskeskuksen erityisasiantuntija Hanna Kalenoja ja Berner toteavat Suomen Kuvalehdelle tilanteen olevan epäterve ja ongelmallinen, sillä Suomi on sitoitunut vähentämään päästöjä vuoteen 2030. 

Vanhojen ja suuripäästöisten dieselautojen käyttäminen vaikeuttaa tavoitteen saavuttamista.

Bernerin mukaan muutoksia tarvitaan mahdollisesti auto-, ajoneuvo- ja polttoaineveroon, jotta verotus kannustaisi ja tukisi uusien sekä erityisesti nollapäästöisten autojen hankintaa.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (331)

Kepun ilmastopaneeliin ei metsänomistajia kelpuutettu. Sen sijaan kaikki muut viherkommarihörhöt olivat hyvin edustettuina.
Onko tämä uutta kepulaista ajattelua?
Onko Bernerillä tosiiaan ketunhäntä kainalossa? Ei turhaan kapitalistit kepussa ja kokkareissa säätäneet hallintarekisterilakia, jottei köyhät pääse näkemään kapitalistien sijoituksia.
Autoilussa paras ratkaisu pitkillä matkoilla on biokaasu. Tuotekehitystä laitteisiin tulisi tehdä nopeasti. Hajautettu energia paikallisilla tuottajilla tehtynä olisi parasta työllisyyden hoitoa ja lisää tasa-arvoa.
Toisaalta koko keskustelu on lillukanvarsia, kun ottaa mm. Saksan, Puolan ja Kiinan kivihiilen käytön. Kiinakin aikoi osallistua taannoisen uutisen mukaan talkoisiin olemalla rakentamatta sataa uutta hiilivoimalaa vuodessa!
Kepun rökäletappio kevään vaaleissa on käsin kosketeltavaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tämä päätös tulee olemaan kepulta niitä viimeisiä niittejä maaseudun saattohoitoon ja asukkaiden keräämiseen suurten pää-omapiirien kerrostalo kolhooseihin, joissa ei pienillä eläkkeillä elävät voi mitenkää asua ilman valtion maksamia asumistukia, joiden varassa esim. pk.seudun grynderit mälläilevät. Kuvaavaahan tässäkin casessa on se että suurimpina omistajina ovat nimenomaan ulkomailla (veroparatiiseissa) konttoreitaan pitävät "pimeät" omistajat joiden joukossa ilman muuta on myös suomalaisia sijoittajia poliitikkojamme myöten, siksi yksimielisesti näyttää tämä "viher aate" jylläävän puolueista riippumatta. Annemmekin on kaukaa viisaasti ottanut sähkönjakelu bisneksen autoihin haltuunsa, ja yllätys yllätys, valtion tuellahan tämäkin infra saadaan rakentaa tulevan, entisen ministerin, lihavaa varallisuus salkkua lihottamaan, ketähän lie vähemmistö-osakkaina tässä valmistuttuaan miljoonilla myytävässä firmassa. Siinähän se perimmäinen syy tähänkin "diesel allergiaan".

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vielä jatkuu järjen jättien nolot esitykset. Kuinka ne kehtaa ja kyllähän ne kehtaa kun ymmärrys puuttuu täysin.
Selityksiä kyllä löytyy ja kykyä itsensä totaaliseen nolaamiseen, mutta veroasiat ovat kyllä täysin toisissa sfääreissä ja autoilun salat muutenkin.
Tänne saitille löytyy nämä järjen jätit esittämään humoristisia esityksiään. Onkohan kadulla suun aukaistessa yhtä nolo meininki.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sieltähän se uutinen tänään putkahti. Autoala ja Berneri ovat tehneet ilmastosopimuksen. Tämä tuo edut uusien autojen ostajille ja todella rankkaa keppiä kaikille vanhemmilla autoilla ajaville. Kansa pakotetaan ostamaan uudempia autoja kun vanhoilla ajaminen tehdään niin kalliiksi. Kärsikää keskimääräisillä 11 vuotta vanhoilla ajavat on pernerin viesti! Mietitkää ketä äänestätte seuraavissa vaaleissa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Et sitten ymmärtänyt uutista. Ilmastosopinmus on kansainvälinen ja tehtiin nyt myös sSuomessa.
Tämä sopimus ei tuo yhtään etuja uusien autojen ostajille, mutta vanhempien autojen omistaja tulevat hyötymään sopimuksesta.
Ja tosiaan ei todellakaan kannata äänestää vihervasureita valtaan, sillä silloin autoilusta tehdään kallista ihan jokaiselle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Käy lukemassa iltasanomissa julkaistun jutun kommentti kentät niin tiedät mitä ihmiset ajattelee tästä sumutuksessa, joka on täysin totta. En ole yhtään kommenttia sinne kirjoittanut. Olet täysin hakoteilla uutisen tuomasta muutoksesta autoilijoille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olen näemmä paljon paremmin perillä mitä sinä kuvittelet olevasi.
Kommenteistako sinä ammennat tietosi, jossa trollit trollaa ja sinä uskot?
Voi luoja miten ulapalla ihmiset voikaan nykyään olla, että ihan kommentti kentistä sitä totuuksia kahmitaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oletko automyyjä vai mikä ahdistaa? Olet täysin yksin eli kaksin Bernerin kanssa ajatuksissasi, joita kukaan ei usko. Normaali kansalaiset ymmärtää mistä tässä vedätyksessä on kysymys ja sinä et.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Se on kyllä sinua jota vedätetään, ei muita. Me tolkun ihmiset ymmärrämme, miten tarpeellisia nämä uudistukset ovat.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei nuo lässyttäjät ymmärrä mitä kommentoivat, ovat jotain teinilapsukaisia jotka antavat itseään viedä sadalla.
Harmittaa vaan kun tulevat aina pilaamaan hyvät keskustelut.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kuukkelistahan sitä totuus käydään etsimässä. Hei ihan oikeasti mene nyt sinne kuukkeliin ja pysy siellä, älä tule tänne näyttämään osaamattomuuttasi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vanhoissakin diesel-autoissa on pienemmät co2-päästöt kuin uusissa bensa-autoissa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

...näköjään käsitä tippaakaan mitä tässä artikkelissa kerrotaan. Pitkiä sepustuksia ja laskuharjoituksia tekevät, mutta eivät kuitenkaan käsitä mikä on käyttövoimavero ja autovero. Eivät myöskään käsitä, että se ei ole Berner joka tulee kieltämään dieselautot, vaan aivan toiset tyypit ja tahot. Säälittää kuitenkin nähdä miten sekaisin ihmiset todellisuudessa ovat ja eivät käsitä lukemaansa, saatikka näkemäänsä.
Täällä kuvitellaan vielä, että ollaan ajassa jolloin hevospelillä kuljetaan ja päreellä valaistaan.
Nyt ymmärrän miksi oulu on hiukan huvittavan maineen saanut ja miksi oululaisia pidetään oululaisina.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kannattaa mennä takaisin koulun penkille ja todellakin opetella mitä nuo termit tarkoittaa ja mikä muuttuu kun joku muuttuu. Et näytä olevan kärryillä missä tässä maassa mennään verotuksen suhteen. Kuvittelet, että valtio vain poistelee miljardien autoilusta tulleita veroja huvikseen, joita ei millään korvata. Saahan sitä tuollaisissa harhakuvitelmissa elellä, mutta älä vaan aukaise julkisesti suuta. Tulee olemaan nolo paikka.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eikö totuuden sana oikein jostain syystä uppoa, vai mikä sinulla on noin vaikeaa ymmärtää veroista ym. jotain?
Koitahan nyt rauhoittua ja lopettaa tuo lapsellinen uhoaminen, kun nolaat vain itsesi täydellisesti.
Kaikenlaisia sitä on nähty ja kuultu, mutta kommenttisi on kyllä vailla vertaa hölmöydessään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eiköhän ajella kaikki bensa/diesel autot loppuun ja katsellaan sitten niitä sähkö-autoja.
Melko paljon ympäristö-ystävällisempää niin.. Ilman ympäristöhaittoja niitä uusia autoja ei kuitenkaan rakenneta. Olipa sähköllä toimiva tai ei.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eikös kierrättäminen oo muotia. Ei tämä maailma pelastu kertakäyttökulutuksella. Miten tämä nyt ei passaakkaan. Olisivat aikoinaan jättäneet autoilusta kerättävät verot tekemättä niin kansa ajaisi uusilla autoilla. Nykyään autoilijat verotetaan hengiltä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

kun bussit, tavaraliikenne ja taksit kulkevat poikkeuksetta dieselillä. niin niiden söähköautoiksi muuttaminen maksaa tuhannen paljon, lisöäksiprelkästään liikenteenhoitamiseen tarvitaan yksi ydinvoimala lisää, tuulesta ei ole apua, auringosta näillä leveysasteilla vielä vähemmän

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei ole mikään ongelma muuttaa taxit, bussit ja tavaraliikenteen autot sähköisiksi, nimittäin nämä ovat jo osittain liikenteessä.
Ydinvoimaa ei tarvita lisää, sillä nyt valmistumassa olevat riittävät erittäin hyvin. Tuulesta on apu, samoin auringosta, kaikki jotka tuottaa sähköä ja varsinkin uusiutuvaa energiaa on suuri apu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (331)

Uutisvirta

22:25
Mielikuvat, populismi ja politiikan ääripäät puhuttivat keskustalaisessa kesäillassa – Sipilä: "Maailmankirjat ovat eri asennossa kuin neljä vuotta sitten"
20:51
Reissusa: Loma Kilpisjärvellä sisälsi paljon ulkoilua hyvin merkityillä poluilla hyvässä säässä ja upeissa maisemissa
20:31
Suomalaisnaisille heikoin suunnistuksen MM-viestisijoitus 34 vuoteen – Marika Teini kritisoi nimeämistään kisaan
20:19
Pääministeri Rinne uskoo, että sivu suun menneet johtopaikat edesauttavat Jutta Urpilaisen pääsyä komissaariksi
19:58
Suomi luuli tekevänsä ystävällistä pandapolitiikkaa Kiinan kanssa, mutta se olikin myytti – "On vaarallista määritellä kansainvälisiä suhteita erinomaisiksi", sanoo professori
19:40
Törkeästä veropetoksesta epäilty mies pakeni nuuskalastin kanssa, oli ajaa tullimiesten päälle Tervolassa – poliisi tutkii asiaa murhan yrityksenä
19:00
Kemin Veritorstai vei kahden ihmisen hengen 70 vuotta sitten – hinta oli liian iso työtaistelulle Tilaajille
26
OAJ huolissaan: Lisääntyneet yo-uusinnat lisäävät opettajien töitä, vaikka rahoitusta on vähennetty
26
Maailmalla yritetään horjuttaa oikeusvaltiota – Korkeimman oikeuden uutta presidenttiä Tatu Leppästä viime aikojen ilmiöt mietityttävät
25
Nelostien onnettomuus Oulun Haarakankaan kohdalla oli nokkakolari – pohjoisen suunnasta tullut henkilöauto ajautui vastaantulevien kaistalle
24
Oulun Radisson-hotellin työmaalta tehtiin mahdollisesti Pohjois-Suomen vanhimpiin kuuluva laivalöytö – Hahtiperän hylyksi nimetty laiva voi olla jopa 1600-luvulta
23
Yli neljä miljoonaa ihmistä on paennut Venezuelasta – Suomeen on tullut tänä vuonna vasta yhdeksän turvapaikkahakemusta
23
Yhdysvallat antoi takavarikkomääräyksen iranilaistankkerista – Gibraltarin kanta asiaan yhä epäselvä
20
Alaikäisten seksikaupasta syytetyn Jeffrey Epsteinin kuolinsyy selvisi – Lakimiehet haluavat tutkia asiaa edelleen

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Tuulivaroitus maa-alueille: Pohjois-Pohjanmaan ja Lapin maakunnissa etelätuuli on voimakasta päivällä, tuulen nopeus puuskissa 15 m/s.

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

No, sossuja äänestäneet, miltä nyt tuntuu

Tunnen itseni petetyksi, rinne jakaa vain puoluetukiin ja ilmastonsuojeluun ja taas unohtuu köyhät ja sairaat, sama kaav... Lue lisää...
Tule Sipilä takaisin

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

17.8.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image