Kotimaa

Juna tuo Oulun au­to­liik­keil­le vii­ti­sen­kym­men­tä autoa viikossa – saman verran kuljetetaan maanteitse

VR:ltä kerrotaan, että autojuna-palvelun käyttö on kasvanut samaan tahtiin kuin muukin junamatkustus. KUVA: Jukka Leinonen
Kotimaa 8.4.2019 6:05
Anssi Väisänen

InterCity-juna 273 saapuu Helsingistä Ouluun aikataulun mukaan klo 8.10.

Junan perään ajaa heti ratapihan järjestelyveturi, joka tempaisee mukaansa Ouluun jäävät kolme autokuljetusvaunua ja siirtää ne autolastausraiteelle, ennen kuin juna jatkaa matkaansa yksi autovaunu perässään Rovaniemelle.

SE Mäkisen keltainen autokuljetukseen tarkoitettu täysperävaunuajoneuvo odottelee jo valmiina – kuten aina tiistaisin, keskiviikkoisin ja torstaisin.

Ensin vaunuista ajetaan junamatkustajien autot, sitten autoliikkeisiin menevät.

Tällä kertaa Ouluun jää kuusitoista autoa, jotka jaetaan kuuteen eri liikkeeseen. Juna tuo Oulun asemalle viitisenkymmentä autoa viikossa. Saman verran tulee maanteitse.

Kuormausjärjestys on tärkeä

Alihankkijayrityksen, keminmaalaisen Kuljetusliike O. Johanssonin yhdistelmäajoneuvonkuljettaja Ville Klemettinen odottaa, että vaunut ovat valmiina purettaviksi ja kiinnitykset avattu. Sitten hän ajaa auton kerrallaan alas.

– Autot pitää kuormata siihen järjestykseen, jossa kierrän autoliikkeet. Joskus joudun ajamaan sivuun paljonkin autoja: viimeiseksi purettavat pitää ajaa kuormaan ensin.

Klemettinen ajaa ensimmäisenä junasta punaisen Skodan. Sattumalta se oli sopivasti ensimmäinen kuormattava auto.

Auto tarkasti lavetille, vaihde silmään ja käsijarru päälle. Sitten auto kiinnitetään paikalleen renkaistaan liinoilla.

– Kuormauksessa pitää olla tarkkana, silmät vähän joka suuntaan. Oikein leveä ja matala urheiluauto on hankalin kuormata, tavalliset ovat helppoja.

Klemettisen mukaan olennaista on tietää, mitä tekee.

– Jos alkaa miettiä liikaa ja pelkää joka päivä, mitä kaikkea voi sattua, ei tätä työtä voi tehdä. Vahinkoja sattuu, kuten muissakin töissä. Ei onneksi pahempaa ole kohdalleni osunut, yksi siltaan ajo vuosi sitten.

"Tässä näkee automaailman uutuudet"

Työn hankalin puoli on liukkaus pahimpina talvipäivinä.

– Maantiellä ei ole yleensä hankaluuksia muun liikenteen kanssa. Toisia toki ärsyttää: rekan ohi on päästävä heti. Mutta kyllä täysi lasti uusia autoja aina katseita kerää.

Ennen nykyistä työpaikkaansa Ville Klemettinen ajoi tavallisia kuormia viitisen vuotta.

– Tässä on muutakin tekemistä kuin pelkkä rekan ajaminen, kolmatta vuotta autoja kuljetteleva Klemettinen sanoo.

– Mukavinta on, kun tässä näkee heti automaailman uutuudet ja saa liikutella niitä. Huono puoli on se, että autokuume kasvaa. Ja se tulee yleensä kalliiksi, Klemettinen naurahtaa.

Hiihtokeskuksiin sesonkiaikana

VR-Yhtymä Oy:n matkustajaliikenteen operatiivinen päällikkö Vesa Rauhala ei paljasta lukuja autokuljetusten määrien kehityksestä.

– Autokuljetus on ollut viime vuosina varsin tasaista. Autojuna-palvelun käyttö on kasvanut samaan tahtiin kuin muukin junamatkustus.

 

SE Mäkisen keltainen autorekkaa lastataan Oulun rautatieasemalla. KUVA: Jukka Leinonen

Pohjoisen lastauspaikat ovat Oulu, Rovaniemi, Kemijärvi ja Kolari.

 

– Rovaniemi ja Kolari ovat suosittuja, koska Lapin hiihtokeskukset ovat lähellä. Sesonkiaikoina kuluttaja-asiakkaiden autopaikat ovat usein loppuunmyytyjä, mutta muulloin olisi kyllä tilaa. Perjantai-ilta etelästä pohjoiseen on hyvinkin suosittu, Rauhala sanoo.

Autojen myyntipiikit näkyvät

1980-luvulla autojenkuljetusfirmoja oli kymmeniä. Sittemmin ala on keskittynyt Suomessa muutamille, joista yksi suurimmista on SE Mäkinen.

– Maahantuoja kertoo meille, milloin autot tulevat satamaan ja mihin ne toimitetaan – siitä lähtee meidän logistinen prosessimme käyntiin, myyntijohtaja Aapo Mäkinen kertoo..

– Käytämme sekä rekkoja että junia. Noin puolet Pohjois-Suomeen toimittamistamme autoista lastataan Hangosta suoraan autonkuljetusrekkaan, joka ajaa Ouluun, Kemiin, Rovaniemelle, Kuusamoon tai Tornioon ja purkaa lastin siellä.

Toinen puoli autoista saa runkokuljetuksen junissa, joista ne lastataan rekkoihin Oulussa tai Rovaniemellä.

Kainuun suuntaan rekoilla

Kainuun suuntaan ajetaan rekoilla. Kuormiin saatetaan yhdistellä alunperin useista satamista lähteneitä autoja, ja rekka saattaa purkaa useampaan kaupunkiin.

– Junien kapasiteetti on osittain rajallinen, esimerkiksi hiihtosesonkiviikkona, jolloin junat ovat täynnä Lappiin tulevien autoja. Mutta yleisesti junat ovat täsmällisiä, ja niiden käyttö on fiksusti yhdistettävissä junaa edeltävään ja sen jälkeiseen logistiikkaan.

Kuljetettavien autojen määrä noudattelee suoraan Suomen autokaupan myyntimääriä.

– Autokauppa siirtyy ihmisten lailla maaseudulta suurempiin kaupunkeihin ja etelämmäksi. Tämä on pitkällä aikavälillä näkynyt meilläkin, mutta ei kovin dramaattisesti.

Onnettomuuksia sattuu äärimmäisen vähän.

– Jotain pikkukolhuja sattuu, mutta liikenteessä autokuljetusrekka on osallisena onnettomuudessa äärimmäisen harvoin.

– Koulutamme kuljettajat itse, eikä kaikista ole hakeutumaan meille: tässä ei vain ajeta autoa vaan työ on monipuolista: lastataan, puretaan ja ollaan laajasti tekemisissä asiakkaiden ja kauppiaiden kanssa.

Autorekat ovat 25,25-metrisiä, mutta isompia on tulossa, kun lainsäädäntö muuttui ja mahdollistaa 34-metrisen rekan.

– Uudet rekat ovat jo suunnittelupöydällä. Rekkojen ja lavarakenteiden suunnittelussa on paljon huomioitavia seikkoja. Kuormankantokyvyltään isommat rekat vaikuttavat myös osaltaan koko kuljetusjärjestelmän hienosäätöön Aapo Mäkinen kertoo.

Nettikauppa on lisännyt autokuljetuksia autoliikkeiden välillä poikki Suomen, kun monet liikkeet lupaavat auton kotiovelle vuorokaudessa.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (28)

Jos! haluan auto ostaa etelästä niin autoja ei tarvitse rahdata Ouluun ostettavaksi, kun autojen hintaan laitetaan Oululisä hintaan mukaan.
Muualtakin saa edullisemmin auton ostettua kuin Oulusta.
Oulun autoissa pitää näkyä "OULU" alennus etelän autoihin nähden ! silloin kannattaa lähteä Ouluun autokaupoille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No ei niissä mitään varastorasvoja ollut enää autoliikkeessä. Tuuppariskodat sitäpaitsi tulivat junalla tsekeistä. Aika usein niissä oli kolhuja, kun nuoriso heitteli autoja kivillä rautatiematkan varrella ja niitä sitten oiottiin ja maalattiin Hangossa. Yhtään tuon ajan Skodaa ei tohtinut luovuttaa asiakkaalle ilman perusteellista tarkastusta ja koeajoa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hollannissa näkyy autonkuljetusjunia joissa saattaa olla parikymmentä vaunua täynnä uusia autoja matkalla Saksan tehtaalta satamaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tavaran kuljettaminen rekalla etelärannikolta Ouluun ja sen pohjoispuolelle on edesvastuutonta ilmansaaatuttamista ja kasvihuoneilmiön edistämistä. Junalla kaikki kulkisi päästöttömästi - samoilla perusteilla kun sähköautoilua halutaan edistää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mutta kun junalogistiikka on toivottoman kankeaa ja kallista. Ei sekään ole ympäristölle hyväksi. Ratainfran kustantavat veronmaksajat, eivät logistiikan käyttäjät. Verojen kartuttaminen syö luontoa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olen aivan samaa mieltä! Linkolahan tämän jo totesi: Suomi on tyhjennettävä kehä-kolmosen ulkopuolelta. Erityisen isänmaallista ajattelua meillä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Linkolan mukaan sopiva ihmismäärä Suomenniemellä olisi noin puoli miljoona tai jopa lähempänä sataatuhatta. No toisaalta useampia Linkolan kirjoja lukeneena voin todeta että arkumentointi hänellä on vahvaa ja perusteltua. Koko perusongelmahan ilmastomuutoksessa on se että maapallolla on ihan liikaa ihmisiä. 7 miljardia on tolkuton määrä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaikille parasta, että oulu lahjoitetaan Venäjälle niin ei tarvitse kuljetella etelästä mitään ja taas maailma pelastuu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Huomaatko nyt miten paljon ongelmia syntyy kun pohjoiseen pitää suotta kaikki kuljettaa.
Pohjoinen kun olisi asumatonta erämaata niin ei tulisi kasvihuoneilmiöitä kuljetuksista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ympäristön ja muun liikenteen kannalta olisi optimaalista että autot matkustaisivat junassa. Valitettavasti valtion raidemonopoli on hinnoittelulla ampunut itseään jalkaan jonka johdosta autot kulkevat kumipyörien päällä.

Samaan tapaan valtion omistaman Finavian lentokenttämonopoli on nostanut laskeutumismaksut niin kovaksi että lentäjäkoulutus siirretään Tampereelta Espanjaan.

Kummassakaan ei ole kansantalouden kannalta mitään järkeä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Monet firmat lisäävät toimituskuluina jopa 150 € vaikka auton noutaisi itse. Sama juttu on uuden auton toimituskuluissa Se on nyt järkiään 600 € mikä on EU sallima maksimi . Ennen se oli paikkakunta- ja liikekohtainen ja sisälsi kuljetuksen ja kumimatot .Nyt se on rahastuskeino.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Itse asiassa se säästää autonostajan rahoja. Toimituskuluilla katetaan se työ ja materiaalit mikä menee auton ajokunton saattamiseen. Tuskinpa alkaisit itse poistamaan kuljetussuojauksia ja varastorasvoja vaikka itse Hangossa kävisitkin.

Jos kuluja ei peritä erikseen, ne lisätään auton verottomaan hintaan. Ja silloin saat maksaa niistäkin autoveroa. Harvemmin suomalaiset sitä hinkuavat....

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (28)

Uutisvirta

7:14
Urkujen soittaminen ei katso ikää – oululainen Emilia Soranta vetää pilottiprojektia, jossa hän opettaa urkujen soittoa lapsille
7:00
Juha Itkonen tapaa artisteja uudessa ohjelmassa: "Omalta osaltani rocktähteys jäi haaveeksi, mutta niin oli hyvä"
7:00
Teknologia-ala kaipaa naisia, mutta tyttöjen kiinnostus lopahtaa jo yläkoulussa – teknologiateollisuus kertoo, miten naisten osuus alalla saadaan nousuun
7:00
Päivän leffapoiminnat: Tohtori Douglasin elämä järkkyy, kun tytär kidnapataan
7:00
Kuka vain voi ostaa yksityishenkilöiden tuottamia elämyksiä Airbnb-sivuston kautta – kenelle kuuluu vastuu, jos matkailijalle sattuu jotain? Tilaajille
6:34
Ruoka-avun jakajien käytännöt taustojen kyselemisestä vaihtelevat Oulussa: "Jos hakee seitsemänä päivänä viikossa kassillisen, voimme kysyä, onko tarve todellinen"
6:00
Oulu muuttuu ja kaupunkiin tulee uusia maamerkkejä – Pikisaaressa katseen vangitsee entinen konepajan konttorirakennus: "Tuo tarvitsisi maalia pintaansa, vaikka on se kyllä hieno" Tilaajille

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on aluksi paikoin huono Uudenmaan, Päijät-Hämeen, Kymenlaakson ja Etelä-Karjalan maakunnissa tienpintojen jäätymisen vuoksi.
Ajokeli muuttuu huonoksi yöllä Kainuun maakunnassa sekä Pudasjärven, Taivalkoskosken ja Kuusamon kunnissa lumi- tai räntäsateen vuoksi.

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

takuueläke

Takuueläke on heille joita ei työnteko ole huvittanut.Vapaa matkustajia kyllä riittää. Lue lisää...
Löpö

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

15.10.

Fingerpori

15.10.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan kokonaistavoittavuus on 86 % Oulun markkina-alueen kuluttajista viikossa.

Kaleva Media Yrityspalvelut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityspalvelut/


stats-image