Kotimaa

Jättirekat saavat luvan ajella Suomen teillä alle kahden viikon kuluttua – ajo­neu­vo­yh­dis­tel­mät voivat olla jopa 34,5 metriä pitkiä

Tammikuun 21. päivä jättirekat eivät tarvitse enää poikkeuslupaa liikkuakseen Suomen maanteillä, mikäli ne täyttävät asetuksessa esitetyt vaatimukset. KUVA: Jouni Porsanger
Kotimaa 10.1.2019 16:42
Jaana Mattila

Viiden vuoden kokeilu päättyy. Jatkossa Suomen teillä nähdään entistä pidempiä ajoneuvoja ja niiden yhdistelmiä.

Ajoneuvoyhdistelmien suurin sallittu pituus tieliikenteessä nousee 25,25 metristä 34,50 metriin.

– Liikenteessä mitat ovat todennäköisesti niiden väliltä. Aika harva on sitä suurinta sallittua pituutta, toteaa erityisasiantuntija Aino Still liikenne- ja viestintäministeriöstä Lännen Medialle.

Valtioneuvoston asiaa koskeva asetus tulee voimaan 21. tammikuuta. Stillin mukaan on arvioitu, että jopa sata uutta, aiempaa pidempää yhdistelmää voisi liikkua pian Suomen teillä.

Nykyisistä poikkeavan mittaisia ja painoisia niin sanottuja HCT-rekkoja on kokeiltu Suomen maanteillä vuodesta 2013 lähtien.

– Kokeilussa ajoneuvoyhdistelmiä oli vaihtelevasti. Vuosi sitten niitä oli yhteensä 43, Still kertoo.

Asetusmuutoksen jälkeen ajoneuvojen suurin sallittu massa, 76 tonnia, säilyy ennallaan. Kokeilu osoitti, että suurinta sallittua yhdistelmämassaa ei ole mahdollista korottaa kestävästi koko Suomen tieverkolla.

Stillin mukaan painorajoitukseen ei ole toistaiseksi tulossa muutoksia.

Pitkiä yhdistelmäajoneuvoja tullaan käyttämään terminaalien, isojen kauppakeskusten ja tuotantolaitosten välisillä yhteyksillä ja usein yöllä tai muulloin kuin ruuhka-aikoina.

– Lähinnä isommilla teillä, mutta ympäri Suomea, Still sanoo.

Hän arvelee, että alkuvaiheessa jättirekat ovat pääosin kotimaisia. Asetus sallii kuitenkin myös ETA-valtioissa rekisteröidyt tai käyttöönotetut ajoneuvot Suomessa.

Teillä saa käyttää myös uudentyyppisiä, nykyisistä poikkeavia ajoneuvoyhdistelmiä

Muun ajoneuvon kuin linja-auton suurin tiellä sallittu pituus nousee asetusmuutoksen jälkeen 12 metristä 13 metriin. Puoliperävaunun uusi vetopituus on 18 metriä ja varsinaisen perävaunun pituus 16 metriä.

Kuorma-auton ja puoliperävaunun yhdistelmän suurin sallittu pituus nousee 16,50 metristä 23 metriin.

Auton ja keskiakseliperävaunun yhdistelmän suurin tiellä sallittu pituus on jatkossa 20,75 metriä nykyisen 18,75 metrin sijaan.

Asetusmuutoksella pitkiltä yhdistelmiltä vaadittavat kääntyvyys- ja vakausvaatimukset ovat tiukempia kuin mitä kokeiluissa on sallittu poikkeusluvalla.

Yhdistelmiltä vaaditaan myös ajoneuvon sivujen näkemiseksi kamerajärjestelmät, kehittynyt hätäjarrutus- ja kaistavahtijärjestelmä, elektroninen ajonvakautusjärjestelmä sekä sähköohjatut jarrut.

Kääntyvyysvaatimus saattaa vaikuttaa risteysalueiden suunnitteluun ja voi edellyttää nykyisissä risteyksissä rajoitusmerkkejä aivan kuten nykyäänkin.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom voi jatkossakin myöntää yleisesti sallitut raja-arvot ylittäville ajoneuvoyhdistelmille määräaikaisia poikkeuslupia.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (83)

Kyllä päättäjät koittavat saada kaikin keinoin KUNNON RYTINÄÄ teille. Ensin sallittiin nuorisolle kahden ajelu mopedeilla ja moposkoottereilla. Joka oli minun nuoruudessani ankarasti kielletty, vaikka mopedit olivat tanakoita/vakaita ja metallivalmisteisia nykyisiin muovi rihveleihin verrattuna. Tämä ei vielä tuottanut tilastollista tulosta tilastojen pitäjille. Sitten annettii nuorisolle autot mopoautojen nimikkeellä . . . no siten alkoin jo liikenteessä pyörähdellä ja poikia ja tyttöjä VAMMAUTUA! Nyt halutaan 15 vuotiaat auton rattiin ja tilastot sen kun KASVAVAT ja kauhistuvat! Näillä jätirekoilla peli varman putsataan loipullisesti ja hautureilla on kilpailu valtti ja jokeri kortti mustan puvun HIHASSA!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei sen parempia tuloksia tule vaikka olisi 100km, pitkiä rekkoja. Tiet ei kestä. Tulee kallis lasku veronmaksajille. Tämän vertaiset ajot ehditään ajaa pienellä rekalla, kestää tietkin. No, jos rahaa on niin mikä siinä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaulasuonet tiukoilla sekä rekkakuskilla, ohittamaan lähtevällä ja vastaan tulevalla kuljettajalla. Pulssi ja hiki nousee yhtäaikaa, kun kuski arpoo voiko ohitukseen ryhtyä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ai senkö takia kun joutuu nyt ohittamaan vajaa kymmenen metriä pidemmän yhdistelmän?
Sinä et edes huomaa tuota eroa ohittaessasi ja se ohitus kun ei vie aikaa kuin muutaman sekunnin enemmän verrattuna aiempaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No ei varmaan ole, älä nyt viitsi ihan hölmöjä höpistä. Tuon vajaan kymmenen metriä mitä tuo yhdistelmä on pidempi verrattuna 25,25 metriseen, niin siihen vajaaseen kymmeneen metriin ei varmasti mene 40 sekuntia ja 1108 metriä.
Uskomatonta sekoilua taas teidän selityksenne.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tämänkö Berner nyt sai aikaan. Jättirekat pohjoisen teille, jotka "unohdettiin" tärkeiden väylien ulkopuolelle rahojen jaossa.
Pahaa pelättävissä, että jätit eivät voi kauaa toimia, koska tiet ovat pottupeltoja niiden jäljiltä.
Keskusta pettää aina...!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mihin ne tiet siitä murtuu kun pintapaine pienenee koska akseleita enemmän. Pituus kasvaa, mutta kokonaispaino ei, joten annahan nyt oikein järkevä selitys tuolle väitteellesi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kun yksi rengas osuus vesipuoppaan se heittää veden ja sen mukana soraa ja hiekkaa kuopasta. Kuvan pitkän rekan yhden sivun 13 rengasta kertaa kaksi (paripöyrät) läiskäyttää 13 kertaa kaksi (kummassakin päässä akselia) enempi vettä ja muuta ainesta pois kuopasta, ja kuoppa murtuu ja syvenee, ja näin tie rapautuu huomattavasti nopeammin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olet tosiaan niin väärässä kuin olla voi. Ei yksi rengas heitä mitään soraa mihinkään ja hyvä, että heittää veden pois liettämästä pohjaa. Mietihän kuinka monta kertaa henkilöautoilijat ajavat tuohon väittämääsi vesipuoppaan?
Jos yksi yhdistelmä ajaa / tunti tuohon vesipuoppaan, niin tunnissa siihen ajaa helposti 50- 100 henkilöautoa, niin mitä veikkaat kumpi heittää vedet siitä vesipuopasta pois enemmän?
Tiet rapautuu siitä syystä, kun asvaltti on liian karkeaa ja vesi pääsee asvaltin alle alkaen syömään pohjaa epätaisaiseksi ja siksi asvaltti murtuu, kun jää tyhjän päälle.
Yksi pahin tekijä on suolaus, sillä suolaus pitää tien märkänä ja pakkanen jäädyttää asvaltin alle päässeen veden ja murtuma on valmis.
Tässä sinulle itsestään selvyyksiä miksi tiet murenee ja miksi yhdistelmä ei sitä tietä riko.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mikä ongelma tässä ohituksessa on, kaksi tavallista rekkaa peräkkäin on huomattavasti työläämpää ohittaa kuin tuo 34 metrinen "pätkä". Mutta jos se ohittaminen ei suju, niin jättäkää tilaa sille takaa tulevalle autolle joka menee ohi, ilman letkan keräämistä!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Näistä kommenteista saan sen kuvan, että rekoilla saa kyllä ajaa, kunhan ovat korkeintaan henkilöauton mittaisia. Jos todellakin sallittaisiin vain pienkuorma-autoliikenne, niin sitten se kaaos vasta tulisi. Samat määrät tavaraa kun pitäisi saada kulkemaan pienemmissä ajoneuvoissa. Minä ottaisin mieluummin isommat rekat ja tätä kautta vähemmän rekkaliikennettä. Jotenkin ei osata ajatella loppuun asti suu vaahdossa kommentoitaessa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tämmöset jättirekat tuhoavat Suomen tiestön taivaan tuuliin. Toivottavasti näiltä peritään tienkäyttömaksut. Tai yrityksiltä jotka näitä käyttää. Myös päättäjät saisi kustantaa tieverkon omista pusseistaan eikä aina mennä meidän köyhien kukkarolle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eivät tuhoa yhtään enempää kuin nykyisetkään. Päinvastoin, massan mahdollinen jakautuminen useammalle akselille voi vähentää teiden kulumista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Loistavaa. Myös sitä on alettava nyt selvittämään, että rekkojen ja kaikkien autojen 80-rajoitus on poistettava. Mikään ei ole vaarallisempaa kuin rekka tai muu ajoneuvo ajaa 80kmh ja sen taakse muodostuu jono ja alkaa hengenvaaralliset ohituksen. Se ei lisää kenenkään turvallisuutta tuo 80-rajoitus ja se on saatava pois.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kun rajoitus on 80 km/ h ja yhdistelmä ajaa tuon 80 km/ h, niin ei sinun tarvitse silloin ohitella yhtäkään yhdistelmää, vaan ajat rajoitusten mukaan samaa nopeutta yhdistelmän kanssa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

ja ohittaessa ei saa sitten mittari nousta yhtään yli satasen tai sinivuokot sakottaa

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (83)

Uutisvirta

12
Työministeri Timo Harakka tarjoaa lempiveroaan vaihtoehdoksi, jos julkista taloutta tarvitsee vaalikauden lopulla tasapainottaa
10
Lisää kylmää vettä niskaan – valmentajaa vaihtanut AC Oulu maalasi kotikentällä kahdesti, mutta menetti hyppysissä olleen voiton lisäajalla
7
Raksilan uimahallissa on otettu käyttöön lyhennetyt kesäaukioloajat ­– kysyimme, missä asiasta on tiedotettu
5
Ennätysmäärä Ferrareja saapuu Nallikariin – roomalainen Ferrari Club Passione Rossa vierailee Oulussa
4
Tehtaanmyymälät ovat aarreaittoja automatkan varrella – listasimme Pohjois-Suomessa toimivia myymälöitä
4
Hallitus päätti perustaa eläinasiamiehen viran, mutta koska ja millä nimellä? – Eläinten hyvinvointilaki on myös uuden hallituksen työlistalla
4
Nuorella karhulla on ollut etujalassaan kiinni näätärauta jo yli vuoden – nyt viranomaiset pähkäilevät, mitä eläimelle tulisi tehdä Tilaajille

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Juhannusjuhlat 1944

170 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Suomen on aika ottaa markka takaisin

Kansa voisi olla tyytyväinen kunnes ensimmäinen devalvaatio tai muu markan arvon romahdus nostaisi tuontitavaroiden ja p... Lue lisää...
Devalvaatio

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

26.6.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image