Kotimaa

Hallitus esittää määrärahaa Oulun ratapihan pe­rus­kor­jauk­seen ja tur­va­lait­tei­siin – pohjoisen, idän ja lännen nopeista ra­ta­hank­keis­ta päätetään myöhemmin

Oulun ratapihan peruskorjaukseen ehdotetaan määrärahaa. KUVA: Teija Soini
Kotimaa 18.6.2019 10:09 | Päivitetty 18.6.2019 10:11
Aki Taponen

Varsinaiset nopeat ratahankkeet itään, pohjoiseen ja länteen tulevat päätettäväksi myöhemmin.

Hallitus esittää lisämäärärahaa perusväylänpitoon ja liikennehankkeisiin tämän vuoden toisessa lisätalousarvioesityksessä.

Hankkeilla haetaan keinoja elinkeinoelämän toimintaedellytysten parantamiseen ja viennin edistämiseen koko maassa sekä parannetaan raide- ja tieliikenteen sujuvuutta.

Perusväylänpidon määrärahatasoon ehdotetaan 40 miljoonan euron korotusta tälle vuodelle korjausvelan kasvun hillitsemiseksi.

Määräraha ehdotetaan käytettäväksi seuraaviin hankkeisiin: Tampere–Seinäjoki-rataosalla turvalaitteiden uusiminen, Helsinki–Turku-radan peruskorjaus, Kokkola–Pietarsaari-rataosalla turvalaitteiden uusiminen, Oulun ratapihan peruskorjaus ja turvalaitteet, Akaan raakapuunkuormauspaikan rakentaminen, E18 Turun kehätien 2. vaihe Kausela–Kirismäki ja Helsinki–Pietari-radan sekä Saarijärvi–Haapajärvi-radan korjaaminen.

Perusväylänpidossa mainittujen hankkeiden kokonaiskustannus koko toteutusajalta on yhteensä 259 miljoona euroa.

Valtiovarainministeri Mika Lintilä sanoi, että lisäbudjetin määrärahoilla edistetään viennin edellytyksiä ja poistetaan logistisia pullonkauloja. KUVA: Compic/Pekka Sipola

Uusia hankkeita

Lisätalousarvioesityksessä ehdotetaan rahoitusta liikenteen kehittämishankkeille yhteensä 352 miljoonan euron valtuutta ja 71 miljoonan euron määrärahaa.

Ehdotettavat hankkeet ovat Kouvola-Kotka/Hamina-radan parantaminen, Iisalmi-Ylivieska-rataosan sähköistys ja Iisalmen kolmioraide, Joensuun ratapihan parantaminen, vt 3 Hämeenkyrön ohitustie ja vt 8 Turku-Pori (Mynämäen ja Luvian ohituskaistat). Lisäksi Oulun meriväylän rakentamisvaltuutta korotetaan.

Helsinki–Tampere-pääradan kehittämisen suunnitteluun ehdotetaan 11 miljoonan euron määrärahaa.

Nyt päätettyihin hankkeisiin ei sisälly nopeita ratahankkeita itään, pohjoiseen ja länteen. Nämä laitetaan liikkeelle erillisellä päätöksellä ottaen huomioon kunkin hankkeen tämänhetkisen suunnittelutilanteen.

Lisää opettajia

Osana osaamisen, sivistyksen ja innovaatioiden Suomi -kokonaisuuden kertaluonteisia tulevaisuusinvestointeja ehdotetaan ammatillisen koulutuksen opettajien palkkaamiseen lisäystä 20 miljoonaa euroa. Paimion parantolan hallinnoinnin ja hoidon järjestämiseen ehdotetaan myönnettäväksi 3 miljoonaa euroa.

Kansaneläkelaitoksen sosiaaliturvarahastojen toimintakuluihin ehdotetaan yhteensä 15 miljoonan euron määrärahalisäystä perustoimeentulohakemusten käsittelyyn ja vuosilomasijaisten palkkaukseen.

Liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin kertoi uusista liikennehankkeista.

Väestöä menettävillä alueilla sijaitsevan ARA-kannan kehittämiseksi Valtion asuntorahastosta myönnettävien purkuavustusten enimmäisvaltuutta ehdotetaan nostettavaksi 2 miljoonalla eurolla.

Lisäksi purku- ja rajoitusakordien enimmäisvaltuutta ehdotetaan lisättävän 3 miljoonalla eurolla. Vastaavasti erityisryhmien investointiavustuksista vähennettäisiin 5 miljoonalla eurolla.

Rauenneen maakunta- ja sote-uudistuksen valmisteluun ja toimeenpanoon varatun rahoituksen käyttötarkoitusta ehdotetaan muutettavaksi. Määrärahaa käytetään tietojärjestelmien yhteensovittamiseen, valtakunnalliseen ICT-valmisteluun ja muuhun sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen kehittämistyön rahoitukseen. Lisäksi määrärahaa käytetään julkisen hallinnon tuottavuuden edistämiseen liittyviin kehittämishankkeisiin.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (55)

"nopeat ratahankkeet" ... Missä viipyy pohjoisen pääradan peruskorjauksen loppuun saattaminen sekä kaksoisraide välille Ylivieska-Oulu. Näitä on jo mm. Tuppurainen lupaillut. Taitaapa tässä käydä taas niin, että pohjoiseen jää vain luu kouraan, kun etelän kaupungit pääsevät taas ohituskaistaa ohi. Päärataa on kunnostettu Seinäjoki-Oulu -välillä jo yli 10 vuotta, eikä valmista näytä tulevan. Kaksoisraidettakin lyhennettiin säästösyistä 130 km. Ja sitten etelässä vingutaan jotain 20 minuutin matka-ajan lyhennystä vaatimalla ihan kokonaa uusi rata. Samaa vinkumista kuuluu tuolta ns. itäradalta Helsingistä Porvoon kautta Joensuuhun. Päärata on koko valtakunnan junaliikenteen valtasuoni, ja jos siinä virta alkaa tökkiä, on koko muun Suomen liikenne ongelmissa. Se on siis myös sen vuoksi ehdottomasti pidettävä ensimmäisenä ratainvestointien listalla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Näin on. Siksi meidän onkin jatkuvasti muistutettava kansanedustajiamme, ministereitämme, eduskuntaa ja hallitusta asiasta.

Pohjanmaan rata on saatava kaksoisradaksi koko matkalta ja siihen kuntoon, että junat voivat käyttää maksiminopeuttaan eikä niiden tarvitse kohtaamistilanteissa jarruttaa, pysähtyä sivuraiteelle ja uudelleen vauhtiin kiihdyttää ( tämä on varsinkin syksyllä ja talven raideliukkailla haastavaa ).

Junat kulkevat pääosin sähköllä. Viime vuonna Suomessa 79 % sähköstä tuotettiin hiilidioksidineutraalisti ( Energiateollisuus ry ). Saksassa, aurinko- ja tuulisähkön ihmemaassa, 45 % sähköstä tuotettiin fossiilisilla ( kivihiili, ruskohiili ja maakaasu , Fraunhofer ISE ) ja maakaasun osuus tulee jatkossa lisääntymään.

Pääradan kunnostamisen loppuun saattamien mahdollistaa Helsinki - Oulu välin matkustusajan lyhentämisen 4 - 4½ tuntiin. Tämä vähentäisi paineita lentomatkustamiseen, joka poliittisessa keskustelussa nähdään eräänä suurena saastuttajana.

Koko matkan kaksoisrata mahdollistaa myös osan pohjoisen ja etelän välisen rekkaliikenteen siirtämisen junien päälle, kuten tehtiin vielä 90-luvulla ja 2000-luvun alussa. Oritkarin sataman ja rekkaterminaalien yhteyteen valmistui 2000-luvun alussa juna-rekka -terminaali, jossa rekat lastattiin juniin ja purettiin junista. Silloinen liikenneministeri Leena Luhtanen vihki juhlallisesti tuon terminaalin käyttöön. Nyt rekkojen kuljetus on loppunut, jo reilut kymmenen vuotta sitten, koska puutteellisen ratainfran vuoksi junat eivät pysyneet aikatauluissaan. Logistiikka on nykyjään minuuttipeliä. Oritkarin juna-rekkaterminaali kasvaa ruohoa kesällä ja talvella se on lumen peitossa. Sen portissa komeilee vielä kyltti, jossa kerrotaan että rakentamiseen on saatu EU-rahaa.

Nykyjään kaikki rekat jauhavat etelän ja pohjoisen välillä kesät-talvet huonossa kunnossa olevaa 4 -tietä 600 hevosvoiman dieselmoottoreiden pakoputket punaisina. Puhuiko joku päästöjen vähentämisestä ?

Merkillistä on, että meillä poliittisissa puheissa ja skenaarioissa hehkutetaan erilaisia uusia täysin keskeneräisiä ja osittain utopistisia teknisiä ratkaisuja ajoneuvojen käyttövoimaksi ja samalla unohdetaan jo nyt käytännössä toimivat ratkaisut, joilla voidaan niitä päästöjä konkreettisesti vähentää 5 - 10 vuoden ajanjaksolla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Matkailua ja mahdollisia tulevia kaivoksia silmälläpitäen olisi kyllä järkeenkäypää rakentaa rata Oulu-Pudasjärvi-Syöte-Taivalkoski-Kuusamo välille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Itäradallahan oli jo suora yhteys Taivalkoskelle asti, mutta hölmöläisten pikaälyllä ne jo purkaa hurrautettiin nikkelin hinnan äkkilaskun seurauksien tuoksinassa samoin kuin lyötiin koko Mustavaaran kaivosen portit kiinni!

Oltiin kyllä jo silloin tietoisia Transtekin tulostakin ja nyt valtavia laivapotkureita rahdataan ylileveillä reilulla pitkin maanteitä ja junan vaunuja tehdään Otamäessä.
Helppoa olisi ollut järjestää Taivalkoskelta yhteysliikenne tarvittaessa niin Rukalle ( Kuusamoon ) kuin Pudasjärven Isolle-Syötteellekin. Purettiinpas raiteet varmuuden vuoksi, ettei vain kukaan keksisi jo valmiille ivestoinnille uutta käyttöä! Hölmöläisten hommaa!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos tuo todella toteutuu ja maamme päärata saataisiin vihdoinkin laitetuksi kuntoon - tämän vuosituhannen tasolle. Yhteydet Ruotsiin - ei raideleveydestä huolimatta - ja tietenkin Jäämerenrata on syytä tehdä sitten seuraavaksi. Mitään nykyistäkin nopeampaa yhteyttä lyhyille matkoille itään saati länteen ei tarvita - ainakaan ennen kuin tärkeämmät on tehty.

Hallitus näyttää ryhtyvät kehittämään isänmaata tuleville vuosikymmenille - kun vielä pitäisi ja hankkisi strategisilta toiminnoista valtiolle pysyviä omistuksia turvaamaan kansakuntamme edut kaikissa olosuhteissa. Nyt olemme markkinoiden raaka-ainetta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Harmi, että Porvarihallitus laski metsien jalostusasteen pelkän sellun tasolle, joka sitten jalostetaan esim. Kiinassa.
Kiinalaiset sijoittajat haluaa omia Suomen vihreän kullan.
Toivotaan Oulun kartonkitehtaan kaltaisia investointeja esim.kartonkiin ja kahdella koneella.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hyvä hallitus on nyt, olisipa ollut jo viime hallituskaudella samat puolueet.
Kaikkien aikojen nousukausi, olisi puolittanut työttömuuden oikealla politiikalla, velkaa ei olisi tarvittu ottaa, jopa olisi ollut mahdollista lyhentää porvarihallituksien Aho-Viinasen 50 Miljardin ja Katainen Stub akselin 20 miljardin velkaa, Sipilä otti taas 10 miljardia lisää, joka meni yritystukiin kokonaisuudessaan, lisäksi 8 miljardia nousukauden ylijäämästä meni suoraan rikkaille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jospa se lopulta myös Oulunkin asemarakennus saataisiin tehtyä, Etelästähän sekin on ollut kiinni.
Ratapihan laittethan on pitkäli viime vuosituhannelta, sellaisia ei ole enää missään.
Kiitos tästäkin SDP:lle ja Antti Rinteen hallitukselle.
Porvarihallitus laittoi miljardit Etelän teollisuudelle ja rata ja tiehankkeisiin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oikea meininki ! Infraan kannattaa aina investoida, ne maksaa itsensä takaisin toisin kuin moni muu hanke !

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Radat ovat aivan hyvässä kunnossa, mutta katsokaapa maanteitä. On uraa, reikää ja kuoppaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Näissä ratahankkeissa on kyse juuri siitä, että liikennettä saataisiin siirrettyä maanteiltä raiteille, jolloin hiilidioksidipäästöt vähenisivät. Raideliikenteen investointien pitääkin olla etusijalla. Saadaan sitä halvatun rekkarallia vähemmäksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Rekkaralli ei pienene vaan kasvaa koko ajan, koska rekkojen pituutta ja painoa on annettu kasvattaa. Pitäisi saada joku yksityinen hoitamaan yhdistettyjä kuljetuksia Helsingistä Ouluun, kun monopoli VR ei osannut tehdä sitä kunnolla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tavaraliikenne yhdistetyt kuljetukset mukaan lukien on ollut vapaana kilpailulle jo muutaman vuoden, mutta siltikään ei uusia operaattoreita ole näkynyt. Mistä lie johtuukaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nykyinen päärata ei mahdollista rahtijunien ja matkustajajunien pysymistä aikatauluissaan. Rahdinkuljettajien on pysyttävä aikatauluissaan.
Tarvitaan tuplaraiteet koko matkalle, ml. Ylivieska - Oulu osuus.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No sitten saatte vetää radan meidänkin kylälle, että päästäisiin edes kaupassa käymään. Ei olis kuin 15 km pistoraiteen tarve.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei ne radat ole kunnossa, kun matkustajajunat eivät voi käyttää suurinta nopeuttaan ( 220/200 km/h ) kuin muutamilla pätkillä. Ja vähän väliä junat joutuvat pysähtymään sivuraiteille odottelemaan vastaantulevia junia.

Totta on, että tiestökin on huonossa kunnossa. Laittamalla rataverkko kuntoon voidaan vähentää tiestön kulumista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kukahan möis Putasjärven Kouvalta jollekin ministerille kesämökin, niin saatas Ruuhensuontie ajettavaan kuntoon. Siinä ei kohta pääse muulla kuin rattorilla. Pääsis ministeri käymään sitte elokuussa mökkireissun ohessa vattumarkkinoilla puhetta pitämään. Voitas sitte porukalla taputtaa ministerille ja kiittää tien kunnostuksesta. Ja känttykahvit tarjottas puoleen hintaan. Terveisiä vain sinne etelään herroille ja muille vallasväelle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos näin tapahtuisi niin työstähän tämä käy ministerille eli matkat mökille maksaa valtio tai kunta, tästä olisi ministeri mielissään, tulisi leveä hymy.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Junayhteys Ruotsiin? Aiheuttaako liikaa kateutta Helsingissä tai liikenneministerin kotikaupungissa Tampereella? Käsittämätöntä, ettei tätä pientä, mutta merkittävää investointia ei voida tehdä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (55)

Uutisvirta

7:56
Ympäristötoimi keskeytti veden poispumppauksen louhoksella Kiimingissä – lähiojissa havaittu savista vettä ja leväkasvustoa
7:00
Yksityisyyden suoja vaatii tilannetajua Lukijalta
7:00
Louhokseen kirkasvetinen kalliojärvi – Kempeleeseen Zeniitin tulevalle matkailualueelle valmistuu kalliojärvi näillä näkymin vuonna 2024 Tilaajille
6:53
Merikoskenkadun asfalttiin Tuirassa ilmestyi yllättäen suuri monttu – "Ajoneuvolle olisi voinut käydä huonosti"
6:34
Mies kaahasi Kuusamontiellä Oulussa yli 170 kilometrin nopeudella
6:33
Moottoripyörä ja auto kolaroivat Oulun Peltolassa – nainen kaatui törmäyksessä moottoripyörällä ja loukkaantui
6:19
Huumeissa autolla ajanut mies otettiin kiinni Haukiputaalla – amfetamiinia käyttänyt nainen jäi kiinni ratista Tuirassa

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Metsäpalovaroitus on voimassa Uudenmaan, Päijät-Hämeen, Kymenlaakson, Etelä-Karjalan, Keski-Suomen, Etelä-Savon, Pohjois-Savon, Etelä-Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan maakunnissa, Pohjois-Pohjanmaan maakunnassa lukuun ottamatta Taivalkosken ja Kuusamon kuntia sekä seuraavissa Lapin kunnissa: Simo, Ranua, Kemi, Keminmaa, Tornio, Ylitornio, Tervola, Pello, Rovaniemi, Kolari, Sodankylä, Enontekiö ja Inari.

Hellevaroitus: Lähivuorokauden aikana on odotettavissa tukalaa hellettä koko maassa lukuun ottamatta Pohjois-Karjalan ja Etelä-Karjalan maakuntia sekä Enontekiön kuntaa.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Naton kannatus hurjassa nousussa

181 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Demokratia on tuhon tiellä somen takia

Äänioikeus olisikin korkea aika muuttaa maksulliseksi ja kaupallisesti oikeudeksi. Tulisi harkintaa äänestyskäyttäytymis... Lue lisää...
Dick Nordic

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

24.7.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image