Kotimaa

Aivotutkija: Välitunnit voivat selittää suo­ma­lais­las­ten kou­lu­me­nes­tys­tä

Liikunnan lisääminen edistää oppimista erityisesti niillä koululaisilla, jotka entuudestaan liikkuvat vain vähän ja joilla on keskittymisvaikeuksia. KUVA: Matti Hautalahti
Kotimaa 15.8.2017 7:00
Elina Pajunen

Jos pikkukoululaisten meno käy kesken tunnin turhan rauhattomaksi, luokanopettaja Hannele Rintatalo komentaa porukkansa ylös.

- Hetken leikitään Kapteeni käskee -leikkiä tai jotakin muuta ja sen jälkeen jatketaan taas koulutyötä. Kun lapset liikkuvat välillä, he jaksavat keskittyä tunnilla paremmin.

Pian kaksikymmentä vuotta Isossakyrössä luokanopettajana työskennellyt Rintatalo on huomannut liikunnan vaikutuksen koululaisten arkeen selvästi. Opettaja on havainnut myös vapaa-ajan liikuntaharrastusten näkyvän koulunkäynnissä.

- Myös ne lapset, jotka eivät ole niin sanotusti kympin oppilaita mutta harrastavat vapaa-ajallaan liikuntaa, jaksavat keskittyä koulussa ja yrittää parhaansa.


Aivotutkija
Minna Huotilainen uskoo, että suomalaisella välitunnilla on omat ansionsa kansainvälisten vertailujen hyvissä oppimistuloksissa.

- Suomalainen välitunti on kansainvälisen kiinnostuksen kohteena. Monissa maissa ihaillaan myös suomalaisten kykyä ulkoilla joka säässä. En yhtään ihmettele, jos nämä ovat osatekijöinä suomalaisen koulun hyvissä oppimistuloksissa.

Aivotutkimusten mukaan nopea liikuntatuokio aktivoi aivot otollisiksi oppimiselle juuri noin 45 minuutin eli perinteisen oppitunnin ajaksi.

- Sen jälkeen taas happihyppely ja liiketauko ovat tarpeen, lasten fysiologian ja liikuntalääketieteen tutkija Eero Haapala sanoo.

Tutkimusten mukaan liikunnalla voidaan kiistatta vaikuttaa lasten koulumenestykseen. Eniten tuloksia nähdään niillä lapsilla, jotka alkujaan liikkuvat vain vähän.

- Kun liikkuminen palautetaan niin sanottuun normaalin liikunnan tasoon, aivojen prosessointikyky, työmuisti, tarkkaavaisuus ja keskittymiskyky paranevat, Haapala toteaa.

Alle kouluikäisille suositellaan Suomessa vähintään kolme tuntia ja kouluikäisille 1-2 tuntia liikuntaa päivässä.

- Tämä suositus perustuu kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin, Haapala huomauttaa.

- Hollannissa tehdyn kaksivuotisen tutkimuksen mukaan jo 20 minuutin liikuntatuokio kolmesti viikossa yhdistettynä oppitunteihin paransi lasten lukutaitoa ja matematiikan osaamista. Tokikaan tällaisella määrällä ei ole vielä vaikutusta fyysiseen kuntoon.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (22)

Varmasti välitunti piristää oloa. Mutta Suomenkin PISA-tulokset ovat voimakkaassa laskussa. Tullaan joitakin vuosia Ruotsin perässä. Syitä voi vain arvailla.. En lähde niitä tässä sen kummemmin avaamaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Useat opettajat ovat havainneet liikunnan positiivisen vaikutuksen koulutyöskentelyyn. Viime vuosikymmenellä nykyisen taidekoulun tiloissa toimineessa alakoulussa paneuduttiin liikunnan neurologisiin ja fysiologisiin yhteisvaikutuksiin kehittämällä Multisensetraining-metodi. Tulokset vaikuttivat lupaavilta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nuottasaaren koululla toimittiin, kun taas nyt nuorempien koululla puhutaan tukemisesta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Totta kaikki tämä: välitunnit ja kesken tunnin pidetyt leikki- tai liikuntahetket parantavat takuulla lasten oloa, motivaatiota ja suorituskykyä. Entäpä jos pitkät lomatkin vaikuttavat myönteisesti?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä Suomalaisten koulumenestys romahtaa tulavisuudessa,kun näiden moduulikoulujen vaikutus alkaa näkymään!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Näin aikuisena olen unohtanut lisäkoulutukset tai alan vaihdon kun en pysty istumaan paikallaan ja keskittymään diaesitykseen kolmea tuntia putkeen. Sinun pitää istua ryhdikkäästi ja esittää kiinnostunutta ulkoisesti mutta minun energia mentiin siihen enkä voi sisäistää oppimaani. Liikkeelle/asennon muutokset auttaisi...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Aikuiset tarvivat myös välitunnin.
Se ei ole tehokkuutta että nuokataan työpaikalla vaan se mitä saadaan aikaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

HIntan koululla on menty päinvastaiseen suuntaan. On otettu käyttöön kaksoistunnit. Välitunteja vähemmän, mutta yhden välitunnin kesto on pidempi. Saa opettajat juoda kahvia rauhassa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ja lapset saavat viidentoista minuutin happihyppelyn sijaan olla puoli tuntia ulkona. Välitunnille siirtymiseen ja luokkaan palaamiseen kuluu paljon aikaa. Kaksoistunnilla ja puolen tunnin välitunnilla saadaa ulkoiluun lisää aikaa. Vartin välitunnissa on varsinaista ulkoilua vain 10 min. Siinä ehtii vain aloittaa ja lopettaa pelin. Lapset jaksavat ihan hyvin 2*45 min yhtäsoittoa kun sen aikana on vaihtelevia opetusmenetlmiä (luentotyyppistä, ryhmätyö, parityö, hiljaista työskentelyä jne). Ei tuplatunteja ole suunniteltu opettajien kahvitteluhetket mielessä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Siellä ope kahvitunnilta somettaa. 15 minuuttia on ihan tarpeeksi. Ei siellä ole tarkoitus mitään täysiä eriä pelata jalkapalloa ja jääkiekkoa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Taitaa mennä välitunnit täyttäessä kaiken maailman seurantaraportteja, joita lasten edistymisestä täytyy tehdä. Lähes joka päivältä pitä kirjata joka oppilaasta joku kommentti. Tuskin ope ehtii somettamaan. Ne on toimistoissa töissäolevat, jotka roikkuu facessa ja twittereissä. Opettajan ammatissa ei ehdi somettaa kavereiden kanssa työaikana.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mielenkiintoista. Onko niin, että Suomessa kun on siirrytty enemmän näihin 60 ja 75 minuutin oppitunteihin, niin oppi ei menekään enää tunnin loppuminuuteille päähän?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pedagogisten opintojeni aikana kerrottiin, että pojat jaksavat keskittyä opetukseen noin 10 minuuttia ja tytöt 15 minuuttia oppitunnin alusta. Kaksoistunnit ovat aivan liian pitkiä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Meillä pedagogiikassa oli samoin. Olen opettanut aikuisia. Hekään eivät jaksa olla tuplatuntia virkeänä. Sen näkee hyvin opettajan näkökulmasta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei pientä lasta ole luotu istumaan persiillään tuntikausia päivässä. Johan sen kertoo maalaisjärkikin. Antakaa lasten liikkua ja siinä sivussa vähän opetusta niin hyvä tulee.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei ne enää istukaan. On siirrytty ilmiöoppimiseen eikä luokassa ole pulpetteja. PISA-tulokset tulevat puhumaan puolestaan. Odotellaan vain muutama vuosi :-)

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Buahaaa. Odotellaanpa tosiaan. Mitä sitten tehdään jos ja kun ne pisatulokset romahtavat? Samat asiantuntijat jatkavat hommissa ja pilaavat koko sukupolven.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sitten keksitään meriselityksiä. Syytä ei löydetä uudesta uljaasta opetussuunnitelmasta, jossa digi digi ilmiömäiset opetusmenetelmät ovat tärkeämpiä kuin opetettavat asioiden sisältö ja se, että oppivatko lapset mitään. Kivaa on kuitenkin kaikilla kun hillutaan digilaitteiden kanssa. PISA-koe ei mittaa sitä onko ollut kliffaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (22)

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Tuntematon sotilas 3.0

230 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Tuliko katsottua MOT työnvälityksestä

Mauno Koivisto siteerasi aikoinaan jotain henkilöä sanoin: "Tärkeintä ei ole päämäärä, vaan liike." Tässäkin asiassa tun... Lue lisää...
Rivien välistä

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

23.1.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image