Uusia Vect­ron-säh­kö­ve­tu­rei­ta tes­ta­taan kolmen viikon ajan Oulun ja Ro­va­nie­men välillä

Uusia sähkövetureita testataan matkustajaliikenteessä aluksi kolmen viikon kokeilujaksolla Oulun ja Rovaniemen yhteysvälillä.

Oulusta pohjoiseen suuntasi kaksi Vectron-veturia. Toinen siirrettiin Rovaniemelle tavaraliikennettä varten.
Oulusta pohjoiseen suuntasi kaksi Vectron-veturia. Toinen siirrettiin Rovaniemelle tavaraliikennettä varten.
Kuva: Jarmo Kontiainen

Uusia sähkövetureita testataan matkustajaliikenteessä aluksi kolmen viikon kokeilujaksolla Oulun ja Rovaniemen yhteysvälillä.

Oulu

Maanantaina iltapäivällä lähti Oulusta kohti Rovaniemeä historiallinen juna: Vectron-sähköveturin ensimmäinen vuoro säännöllisessä matkustajaliikenteessä. Vectronit ovat olleet tähän asti täydessä käytössä tavaraliikenteessä yhtä vuonna 2017 tehtyä Helsinki–Oulu–Helsinki-vuoroparia lukuun ottamatta.

Vetureita ajetaan liikenne- ja viestintävirasto Traficomin luvalla matkustajaliikenteessä aluksi kolmen viikon kokeilujakso Oulun ja Rovaniemen välillä.

– Trafin kanssa on sovittu, että kokemuksia analysoidaan jokaisen matkan jälkeen, VR Groupin liikennejohtaja Nina Mähönen kertoo.

Mähösen mukaan tavoite on, että Vectronien käyttöä matkustajaliikenteessä laajennettaisiin heti kokeilun jälkeen.

– Kokeilujakson jälkeen arvioidaan, mille yhteysväleille ja millä aikataululla laajeneminen etenee, hän lisää.

Pitkällä aikavälillä Vectronien käyttö on Mähösen mukaan tarkoitus ulottaa kaikille pitkille ja nopeille yhteysväleille.

VR Group on tilannut Siemens Mobilityltä kaikkiaan 80 uutta Vectron-veturia toimitettavaksi vaiheittain vuoteen 2026 mennessä.

– 22 veturia on nyt käytössä, Mähönen laskee. Lisäksi VR:llä on optio 97 lisäveturista.

– Option käyttö arvioidaan hankintajakson lopussa ja sen hetkisellä tietämyksellä liikennerakenteen kehityksestä ja veturien tarpeesta, Mähönen toteaa.

VR:llä on Mähösen mukaan tällä hetkellä noin 350 veturia, joten Vectronien tilaus uudistaa veturikalustoa huomattavasti. VR korvaa uusilla vetureilla vaiheittain 1970-luvulla hankitut neuvostovalmisteiset Sr1-sähköveturit.

Vectron-vetureilla on tehty paljon koeajoja, joissa aiemmin herkäksi todetun kulunvalvontajärjestelmän on todettu toimivan myös matkustajaliikenteessä.

Vectronien turvalaitteistoon kuuluu nykyisen lainsäädännön mukaisesti eurooppalainen ETCS-kulunvalvontajärjestelmä, joka on reagoinut suunniteltua herkemmin kaikkiin signaaleihin. Tämän järjestelmän herkkyyden vuoksi veturit ovat tehneet satunnaisesti myös aiheettomia hätäjarrutuksia.

Aiheettomiin hälytyksiin johtavia signaaleja on nyt saatu Mähösen mukaan karsittua järjestelmäkehityksen myötä.

– Kulunvalvontajärjestelmä on turvallisuutta varmistava laite, jonka kuuluukin puuttua havaitsemiinsa virheisiin, Mähönen huomauttaa.

Vectronia voi ajaa myös dieselillä, mutta Kemin ja Haaparannan välisen sähköistämättömän rataosuuden matkustajaliikenteen avaajaksi uudesta veturista ei kuitenkaan ole. Mähösen mukaan Vectronin teho ei dieselillä ajettaessa riitä matkustajaliikenteeseen.

– Dieselillä ajetaan ensisijaisesti lyhyitä osuuksia tavaraliikenteessä, Mähönen lisää.

Uuden sukupolven veturina Vectron on myös edeltäjiään ympäristöystävällisempi.

Energiankulutus seisontatilassa on alhainen, ja uuden tekniikan ansiosta hukkalämpöä syntyy aiempaa vähemmän. Jarrutuksessa syntyvä sähköenergia syötetään takaisin verkkoon. Energiaa säästävät myös led-ajovalot.

Vectronin materiaaleista 98 prosenttia on kierrätettäviä.

Uusilla vetureilla aiempaa suurempi osa tavaraliikenteestä voidaan hoitaa ympäristöystävällisellä ja energiatehokkaalla sähkövedolla

8 700 hevosvoimaa

Vectron-veturi voi vetää reilut 2 000 tonnia painavaa raskasta tavarajunaa.

Huippunopeus on 200 km/h ja teho 6 700 kW (8 700 hv).

Veturin paino on lähes 90 tonnia ja pituus noin 19 metriä.

Veturissa on kaksi dieselmoottoria, minkä vuoksi erillisten dieselveturien käyttöä voidaan korvata esimerkiksi sähköistämättömillä ratapihoilla ja kuormausalueilla.

Vectronit valmistetaan pääosin Münchenissa, Saksassa. Telit tulevat Siemensin tehtaalta Grazista, Itävallasta.

Lähde: VR Group