Kouluruoka: Oulun kou­luis­sa tar­jot­tu oudon ha­jui­nen jau­he­li­ha­keit­to tut­ki­taan la­bo­ra­to­rios­sa

ADHD: Oulussa ke­hi­tet­tiin peli, joka voi jopa pal­jas­taa lapsen ADHD:n

Sirkus: Kahden lapsen äiti sai syk­syl­lä puhelun ja päätti karata sir­kuk­sen matkaan

Mainos: Tilaa tästä Kaleva Digi 13,90 €/kk

Pääkirjoitus
Tilaajille

Urheilu on yhä spon­so­rien yk­kös­koh­de, mutta tu­ki­ra­hoil­la ha­lu­taan yhä laa­jem­min tukea yh­teis­tä hyvää

Yritykset ja yhteisöt tukevat Suomessa laajasti liikuntaa ja kulttuuria. Nousussa on yhteiskuntavastuun korostuminen. Tukea pyytävienkin voi olla työlästä päättää, minkä tahojen logoja haluavat rinnuksissaan kantaa.

Suomalaisen liikunnan ja huippu-urheilun mutta myös kulttuurin maailmat näyttäisivät kovin toisenlaisilta kuin nyt, jos ne eivät saisi ulkopuolisten tukijoiden apua. Todennäköisesti selvästi köyhemmiltä.

Pienistä summista ei sponsorituissa nimittäin ole kysymys. Uusimman sponsorointibarometrin mukaan yritykset jakoivat vuonna 2020 sponsorirahaa hiukan yli 200 miljoonaa euroa. Urheilun osuus oli 130 miljoonaa, loput menivät kulttuurille ja tapahtumille.

Vuonna 2019, siis ennen koronapandemian ravistelua, kokonaissumma oli peräti 260 miljoonaa. Tänä vuonna sponsoroinnin määrän oletetaan taas kasvavan.

Yritysten ohella tukijajoukkoon kuuluvat tätä nykyä myös julkisyhteisöt, esimerkiksi oppilaitokset, jotka kisaavat opiskelijoista, samoin kunnat tai niiden liikelaitokset ja yhtiöt. Esimerkiksi Oulun Kärppien sponsorigalleriasta löytää Oulun kaupungin ja Oulun sataman logot.

Lue Digiä 1 kk _vain 1 €_

Tutustu, voit peruuttaa tilauksen koska tahansa.