Harrastukset: Hiih­to­rat­sas­tus on hauska laji, jossa ei tyy­li­pis­tei­tä jaeta

Vanhat kuvat: Nuo­ri­so­muo­ti innosti 2010-lu­vun Oulussa

Yrittäjän tarina: Ou­lu­lai­nen Risto Hoik­ka­nie­mi vastasi pu­he­luun, joka johti kon­kurs­siin ja mil­joo­na­vel­koi­hin

Mainos: Tilaa Kaleva tästä

Pääkirjoitus
Tilaajille

Urheilu on yhä spon­so­rien yk­kös­koh­de, mutta tu­ki­ra­hoil­la ha­lu­taan yhä laa­jem­min tukea yh­teis­tä hyvää

Yritykset ja yhteisöt tukevat Suomessa laajasti liikuntaa ja kulttuuria. Nousussa on yhteiskuntavastuun korostuminen. Tukea pyytävienkin voi olla työlästä päättää, minkä tahojen logoja haluavat rinnuksissaan kantaa.

Suomalaisen liikunnan ja huippu-urheilun mutta myös kulttuurin maailmat näyttäisivät kovin toisenlaisilta kuin nyt, jos ne eivät saisi ulkopuolisten tukijoiden apua. Todennäköisesti selvästi köyhemmiltä.

Pienistä summista ei sponsorituissa nimittäin ole kysymys. Uusimman sponsorointibarometrin mukaan yritykset jakoivat vuonna 2020 sponsorirahaa hiukan yli 200 miljoonaa euroa. Urheilun osuus oli 130 miljoonaa, loput menivät kulttuurille ja tapahtumille.

Vuonna 2019, siis ennen koronapandemian ravistelua, kokonaissumma oli peräti 260 miljoonaa. Tänä vuonna sponsoroinnin määrän oletetaan taas kasvavan.

Yritysten ohella tukijajoukkoon kuuluvat tätä nykyä myös julkisyhteisöt, esimerkiksi oppilaitokset, jotka kisaavat opiskelijoista, samoin kunnat tai niiden liikelaitokset ja yhtiöt. Esimerkiksi Oulun Kärppien sponsorigalleriasta löytää Oulun kaupungin ja Oulun sataman logot.

Lue Digiä _0,25 € / viikko_

Tutustu, voit peruuttaa tilauksen koska tahansa.