Työt­tö­myys­va­kuu­tus­mak­sut nou­se­vat ensi vuonna

Helsinki Työttömyysvakuutusmaksut nousevat ensi vuonna.

Helsinki Työttömyysvakuutusmaksut nousevat ensi vuonna. Työttömyysvakuutusrahaston hallintoneuvosto päätti keskiviikkona esittää sosiaali- ja terveysministeriölle uudet maksuosuudet.

Esityksen mukaan palkansaajien osalta maksu nousee ensi vuonna 0,05 prosenttiyksikköä, jolloin työttömyysvakuutusmaksuksi tulee 0,25 prosenttia. Työnantajan työttömyysvakuutusmaksu pysyy 0,60 prosentissa palkasta palkkasumman ensimmäiseen 840 940 euroon saakka. Sen ylittävältä osalta osuus nousee 0,05 prosenttiyksikköä eli 2,50 prosenttiin palkasta. Työnantajan maksu nousee keskimärin 0,03 prosenttiyksikköä keskimäärin 1,96 prosenttiin.

Vuoden 2003 työttömyysvakuutusmaksu on palkansaajilla 0,2 prosenttia ja työnantajilla 0,6 / 2,45 prosenttia.

Maksujen perusteina on käytetty valtiovarainministeriön ennusteita työttömyyden kehityksestä ja palkkasumman kasvusta vuosina 2004-2007. Kuitenkin työttömyyskassamenojen osalta rahasto on ottanut huomioon työttömyyskassojen omat alakohtaiset työttömyysarviot. Kassat ovat arvioineet työttömyysmenojen kasvavan hivenen ensi vuonna.

VM on ennustanut työttömyysasteen laskevan tämän vuoden 9,4 prosentista 9,1 prosenttiin.

Työttömyyskassat hakivat Työttömyysvakuutusrahastolta ennakkorahoitusta vuodelle 2003 yhteensä 766 miljoonaa euroa. Vuoden 2003 todellinen työttömyyskassameno tullee olemaan TVR:n osalta noin 800 miljoonaa euroa. Ensi vuodelle ennakkorahoitusta haetaan yli 810 miljoonaa euroa.

Vuoden 2004 alusta työntekijän eikä työnantajan tarvitse enää maksaa työttömyysvakuutusmaksua, jos ao. työntekijä on alle 17-vuotias tai täyttänyt 65 vuotta. Maksuvelvollisuuden poistuminen perustuu lainmuutoksen, jonka perusteella tämänikäiset henkilöt eivät ole oikeutettuja työttömyysturvaetuuksiin.

Ilmoita asiavirheestä