Työt­tö­myys­tur­van ko­ro­tuk­set edus­kun­nan kä­sit­te­lyyn

Eduskunta saa perjantaina hallitukselta luvatun esityksen työttömyysturvan korotuksesta.

Eduskunta saa perjantaina hallitukselta luvatun esityksen työttömyysturvan korotuksesta. Peruspäivärahaa korotetaan 0,84 eurolla (5 mk) päivältä ensi vuoden maaliskuun alusta.

Yhdessä vuoden alussa tehtävän indeksitarkistuksen kanssa päivärahan määrä olisi 22,75 euroa (135,27 mk) päivältä. Peruspäiväraha olisi siten 1,39 euroa (8,27 mk) nykyistä suurempi. Tämä merkitsee vastaavaa korotusta myös työmarkkinatukeen.

Ansioon suhteutetun työttömyyspäivärahan ansio-osaa nostetaan 42 prosentista 45 prosenttiin päiväpalkan ja perusosan erotuksesta. Korotus merkitsee vastaavaa korotusta myös niiden perusteella määräytyviin muihin etuuksiin.

Näitä muita etuuksia ovat aikuiskoulutuksen koulutustuki, työttömien omaehtoisen opiskelun tuki ja vuorotteluvapaakokeilusta annetun lain mukainen vuorottelukorvaus.

Työttömyysturvalain työssäoloehtoa koskevaa määräystä tarkistetaan siten, että työnantajalle maksettavan työmarkkinatuen enimmäisaika pidentyy12 kuukaudesta 24 kuukauteen.

Ilmoita asiavirheestä