Palkansaajien työeläkemaksuihin ei tule ensi vuonna merkittäviä korotuksia. Eläkekulujen nousupaineista huolimatta työntekijöiltä ja työnantajilta perittävät maksut nousevat nyt 0,2 prosenttiyksiköllä.
Palkansaajalta kuukausittain otettava maksu on alle 53-vuotiailta 4,5 prosenttia. Sitä vanhemmilla maksu nousee kuitenkin 0,3 prosenttia eli 5,7 prosenttiin.
Esimerkiksi 3 500 euron kuukausipalkalla nousu on suunnilleen noin 150 eurosta 157 euroon.
Seuraavan neljän vuoden ajalle korotukset on jo sovittu. Vuoteen 2014 mennessä maksua nostetaan yhteensä 1,6 prosenttiyksikköä eli 0,4 prosenttiyksikköä vuodessa. Ensi vuoden maksuihin vaikutti työeläkemaksun työkyvyttömyysosasta kertynyt ylijäämä.
Maksujen tasaisesta nostosta päätettiin työmarkkinajärjestöjen ja hallituksen kesken niin sanotun sosiaalitupon yhteydessä. Työmarkkinajärjestöjen torstaisen päätöksen mukaan yksityisalojen keskimääräinen työeläkevakuutusmaksu pysyy ennallaan 22 prosentissa. Vuonna 2007 tehdyn laskelman perusteella maksua nostetaan vuoteen 2030 mennessä tasaisesti yli 25 prosenttiin.
Myös tänä vuonna palkansaajien työeläkemaksut nousivat 0,2 prosenttiyksiköllä. Työnantajien maksut säilyivät ennallaan, vaikka muutoin muutokset jaetaan puoliksi.