Tilaajille

Tuu­lo­man tie­sa­vot­ta oli poik­keuk­sel­li­nen työmaa, jossa lap­pi­lais­au­toi­li­jat jou­tui­vat jän­nit­tä­mään jopa sitä, syt­tyy­kö kolmas maail­man­so­ta

Jorma Nykäsen ratinvääntö oli päättyä Luttojoen Lounakoskella kesäkuisena aamuyönä 1962. 24-vuotias rovaniemeläinen ajoi rahtia lähes 90 suomalaisen kuorma-auton savotassa, jossa rakennettiin tie kuolanvenäläiseen korpeen.

Suomalaiset rakensivat 1961–1962 167 kilometriä tietä kuolanvenäläiseen korpeen, valtakunnanrajalta Ylä-Tuuloman voimalaitostyömaalle. Tuuloman voimalaitosta rakennettaessa hakattiin valtavasti metsää, pelkästään altaan tieltä 4000 hehtaaria. Pauli Bies ja Kalle Saari tukkikuormansa kanssa Ylä-Tuuloman tiellä. Työmaan lääkäri Åke Hastrup ja terveydenhoitaja Eila Vasala poistamassa hammasta. Voimalaitoksen yläpuolelle rakennettiin 50 metriä korkea maapato. Yhdyspankki perusti työmaakonttorin Ylä-Tuulomalle.
Suomalaiset rakensivat 1961–1962 167 kilometriä tietä kuolanvenäläiseen korpeen, valtakunnanrajalta Ylä-Tuuloman voimalaitostyömaalle.
Suomalaiset rakensivat 1961–1962 167 kilometriä tietä kuolanvenäläiseen korpeen, valtakunnanrajalta Ylä-Tuuloman voimalaitostyömaalle.
Kuva: Suuntana Ylä-Tuuloma –kirjan kuvitusta

Juttu on julkaistu ensimmäisen kerran 29. elokuuta 2013.

Jorma Nykäsen ratinvääntö oli päättyä Luttojoen Lounakoskella kesäkuisena aamuyönä 1962.