Tutut ren­gas­val­mis­ta­jat ja yksi yl­lät­tä­jä hal­lit­si­vat Tek­nii­kan Maail­man suurta ke­sä­ren­gas­tes­tiä

Testiasetelma poikkesi tällä kertaa totutusta, sillä lehti oli valinnut testattavaksi kooksi selvästi aiempien vuosien testejä sporttisemman eli leveämmän ja matalamman rengaskoon.

Täysin surkeita kesäkumeja ei 16 TM:n testaaman kesärenkaan joukossa ollut, vaan valtaosa saa viisi tai neljä tähteä eli erinomaisen tai hyvän arvosanan. Kuvituskuva.
Täysin surkeita kesäkumeja ei 16 TM:n testaaman kesärenkaan joukossa ollut, vaan valtaosa saa viisi tai neljä tähteä eli erinomaisen tai hyvän arvosanan. Kuvituskuva.
Kuva: ARKISTO

Perinteisesti laaturenkaiden valmistajiksi miellettyjen yhtiöiden tuotteet hallitsivat Tekniikan Maailman tämänvuotista kesärengastestiä.

Täysin surkeita kesäkumeja ei 16 testatun renkaan joukossa ollut, vaan valtaosa saa viisi tai neljä tähteä eli erinomaisen tai hyvän arvosanan.

Testiasetelma poikkesi tällä kertaa totutusta. Lehti oli valinnut testattavaksi kooksi aiempien vuosien testejä sporttisemman eli leveämmän ja matalamman rengaskoon.

Nyt testatut kesärenkaat olivat 17-tuumaisia, kokoluokaltaan 225/45 R17. Testirenkaiden nopeusluokka on peräti Y, eli ne on rakennettu ja luokiteltu kestämään jatkuvaa 300 kilometrin tuntinopeutta.

Aiemmin TM:ssä yleensä testattu rengaskoko on ollut useiden keskikoon perheautojen maltillinen "vakiokoko" 205/55 R16.

TM perustelee kokovalintaa sillä, että tavallisten perheautojenkin ensiasennusrenkaat tuppaavat nykyään olemaan entistä leveämpiä ja matalampia eli markkinointikielellä sporttisia.

Painotus suoriutumisessa märällä tiellä

Suurin painoarvo vertailussa annettiin renkaiden suoriutumiselle märällä tienpinnalla.

Testin parhaaksi nousi viidellä tähdellä ja arvosanalla 9,2 Michelin Pilot Sport 4, joka kuuluu myös hintaluokaltaan testin kalleimpaan ryhmään. Kakkossijan jakoivat Continental Premium Contact 6 ja kotimaisen Nokian Renkaiden Hakka Black.

Yllättäjänä voi pitää testin nelossijan kaapannut Falkenia, jonka Azenis FK 510 -renkaat ovat noin 150 euroa kalleimpia halvemmat. Falkenitkin keräsivät täydet viisi tähteä.

Testin heikoimmaksi jäi ruotsalaismerkki Gislaved Ultra Speed-renkaillaan. Niiden pito ja ajettavuus sekä kuivalla että märällä tiellä arvioitiin huonoksi. Gislaveditkin saivat kuitenkin yhden tähden.

Halvat kiinalaismerkit Nankang ja Triangle jakoivat toiseksi viimeisen tilan kahdella tähdellä ja arvosanalla 7,6. Testin kalleimpiin renkaisiin verrattuna kiinalaismerkkien ostaja säästää TM:n hintaluokka-arvion mukaan noin parisataa euroa.

Suomen nastojen karhentamilla teillä moni hakee autoonsa hiljaisia renkaita.

Testiautona käytetyssä Audi A3:ssa renkaiden meluisuudesta löytyi jonkin verran eroja. Hiljaisimmiksi mitattiin muuten keskitasoiseksi arvioitu Cooper Zeon CS8 sekä Falken. Meluisimmat olivat Nankang Sportnex AS-2+ ja Yokohama Advan Sport V105.

Polttoaineen kulutukseen vaikuttava vierinvastus oli pienin Bridgestone Turanza T005:ssä ja suurin Yokohaman renkaissa.

Renkaista satoja euroja maksavalle kuluttajalle varsin keskeistä ominaisuutta eli renkaiden kulumisnopeutta TM ei testaa.

Testin yhteydessä verrattiin myös 2,5 millin urasyvyyteen kulunutta rengasta uusiin.

Kulunut oli kelvollinen lähinnä kuivalla tiellä. Märissä olosuhteissa kulunut kumi oli kaikessa heikompi kuin testin huonoinkaan rengas ja irtosi esimerkiksi vesiliirtoon jo 75 kilometrin tuntinopeudessa, kun paras uusi lähti liirtoon vasta yli 88 km/h nopeudessa.