Julkaisemattoman tutkimuksen mukaan arviolta 29 prosenttia vuoden 2011 yleisurheilun MM-kisoihin Daegussa osallistuneista kilpailijoista myönsi nimettömässä kyselyssä käyttäneensä dopingia, uutisoi tutkimukseen tutustunut New York Times. Saman vuoden Pan-Arab -kisojen yleisurheilijoista 45 prosenttia myönsi dopingin.
Lehden mukaan tutkimuksen tilannut Maailman antidopingtoimisto Wada on pysäyttänyt tutkimuksen julkaisemisen.
Jos tulokset ovat oikeansuuntaisia, tutkimus osoittaa, miten pieni osa dopingin käyttäjistä jää kiinni. Vuonna 2010 Wadan akkreditoimissa laboratorioissa tutkituista testinäytteistä alle kaksi prosenttia oli positiivisia.
New York Timesin haastattelema antidopingtutkija Don Catlin sanoi, ettei hän ole varma Wadan voimavarojen riittävän dopingin hallitsemiseen.
- Nämä ovat syvällisiä lukuja. Se on järkyttävää. Mutta en ole yllättynyt, Catlin sanoi.