Tut­ki­mus: At­kin­sin dieetti paras pai­noaan pu­dot­ta­vil­le nai­sil­le

Painoaan pudottavien naisten kannattaa tukeutua vähähiilihydraattiseen Atkinsin dieettiin, väittää tuore yhdysvaltalainen tutkimus.

Atkinsin dietti suosii muun muassa vihanneksia ja kalaa.
Atkinsin dietti suosii muun muassa vihanneksia ja kalaa.
Kuva: PEKKA AHO

Painoaan pudottavien naisten kannattaa tukeutua vähähiilihydraattiseen Atkinsin dieettiin, väittää tuore yhdysvaltalainen tutkimus.

Neljää suosituinta laihdutuskuuria vertailtaessa kävi ilmi, että Atkinsin dieettiä noudattavat naiset pudottivat painoaan vähintään kaksi kertaa enemmän kuin muita laihdutuskuureja noudattavat. Tutkimukseen osallistui reilut 300 ylipainoista naista, joiden painonpudotusta seurattiin vuoden ajan. Tutkimuksen kerrotaan olevan tähän asti tehdyistä laihdutuskuurien vertailuista laajin ja pitkäkestoisin.

Atkinsin dieettiä noudattaneilla myös verensokeriarvot ja verenpaine olivat vähintään yhtä hyviä ellei parempia kuin muita laihdutuskuureja noudattaneilla. Tutkijoiden mukaan Atkinsin dieetillä laihduttavilla ei esiintynyt aineenvaihduntaan liittyviä haittavaikutuksia.

Vertailussa mukana oli Atkinsin dieetin lisäksi Zone-, LEARN- ja Ornish-dieetit. Jokaisessa laihdutuskuurissa on omat suosituksensa sille, miten ja missä suhteessa painoaan pudottavan tulisi syödä hiilihydraatteja, rasvaa ja proteiineja.

Stanfordin yliopistossa tehdyn tutkimuksen tulokset julkaistiin Journal of the American Medical Association -lehdessä.

Suomalaistutkija ei vakuutu

Atkinsin dieettiä noudattaneiden naisten paino putosi keskimäärin 4,7 kiloa vuodessa. Muiden dieettien tulokset vaihtelivat 1,6 ja 2,6 kilon välillä. Professori Aila Rissanen Hyksin lihavuustutkimusyksiköstä ei pidä laihdutustuloksia kovin vakuuttavina.

"Kaikki tulokset ovat äärimmäisen vaatimattomia verrattuna siihen, mitä saamme aikaan asianmukaisella elämäntapaohjauksella", Rissanen sanoo.

Rissasen mukaan Atkinsin dieetti toteutettiin tutkimuksessa muodossa, joka on varsin lähellä normaaleita laihduttajien ravitsemussuosituksia.

"Olisin varovainen vetämään tästä johtopäätöksiä Atkinsin dieetin ylivoimaisuudesta."

Alkuperäisessä Atkinsin dieetissä rasvaa sai syödä mielin määrin, ja tämä aiheutti valtimotukosten ja sydäninfarktin riskin. Atkins kuitenkin uudisti dieettiään siten, että proteiinin määrä lisääntyi ja mukaan tuli enemmän vihanneksia. Nykyisin Atkinsin dieetiksi saatetaankin nimetä melko erilaisia ruokavalioita.

Rissasen mukaan tutkimuksessa käytetty versio Atkinsin dieetistä ei vaikuta terveydelle haitalliselta.

"Tällä lailla toteutettuna se on aika lailla turvallinen."

Erilaisia Atkinsin dieetin versioita noudattavilla on aiemmin havaittu jonkin verran kihtiä ja munuaiskiviä, joillakin myös maksan toimintahäiriöitä.