Karavaanarielämä: Asun­to­vau­nu on ou­lu­lais­pa­ris­kun­nan toinen koti

Juhannuksen lehti: Lue ju­han­nuk­sen nä­köis­leh­ti täältä

Trans­tech työl­lis­tää Oulussa ja Otan­mäes­sä – joko tila uhkaa loppua?

Helsingin kaupungin liikelaitos (HKL) ja Tampereen kaupunki ovat molemmat hankkimassa kajaanilaiselta Transtechilta lähes 30 raitiovaunua.

Transtechilla on tehdas Otamäellä.
Transtechilla on tehdas Otamäellä.
Kuva: Petri Hakkarainen

Helsingin kaupungin liikelaitos (HKL) ja Tampereen kaupunki ovat molemmat hankkimassa kajaanilaiselta Transtechilta lähes 30 raitiovaunua. Kaupan lopullisesti vahvistavat neuvottelut HKL:n kanssa ovat alkamassa, Tampere päättänee hankinnasta ensi maanantaina. Kummankin tilauksen arvo on noin 100 miljoonaa euroa.

Parhaillaan Otanmäessä rakennetaan Helsingin aikaisemmin tilaamia 40 raitiovaunua ja VR:n kaksikerroksisia junanvaunuja.

Joko viiden hehtaarin laajuista tehdashallia on tarve laajentaa, Transtechin toimitusjohtaja Lasse Orre?

– Tilaukset ovat menossa hieman päällekkäin, mutta vielä on tilaa rakentaa ensi vuonna toinen raitiovaunujen kokoamislinja. Omistajamme Skodan kautta olemme mukana myös ulkomaisissa kiskokalustokilpailutuksissa. Esimerkiksi Oslon raitiovaunuhanke on kiinnostava. Jos seinät tulevat tehtaalla vastaan, laajennuskin voidaan tehdä. Se ei ole kynnyskysymys.

Millainen on Transtechin työvoimatilanne nyt ja lähivuosina?

– Meillä on töissä nyt yli 600 ihmistä. Oulussa työskentelee nelisenkymmentä, mutta siellä määrä nousee, kunhan uusien raitiovaunujen suunnittelu alkaa. Jos Tampereen ja Helsingin tilaukset toteutuvat, meillä on täystyöllisyys kesään 2021 saakka. Tietysti toivomme saavamme yhä lisää tilauksia.