Kesähelmi: Pe­rä­me­ren saa­ris­toon pääsee ke­sä­ret­kel­le ve­neel­lä

Onnettomuudet : Metsä Fibren Kemin bio­tuo­te­teh­taan työ­maal­la kuo­le­maan joh­ta­nut ta­pa­tur­ma

Tiistai 19.6. - Su­kel­lus­ve­ne vie­hees­sä

Nyt ei voi paljon puhua purjemanöövereista koskapa met ajamma nyt ja olemme ajaneet melkein koko vuorokauden koneella. Tälläkään kertaa Pohjanmeri ei näytä voimaansa, tuuli pysyttelee itsepintaisesti pois, purjeet vain lepattaa kun yritämme edetä purjein.

Tiistai 19.06.07, klo 09.00 UTC

53 ast 50 min N 07 ast 22 min E

maileja Karibialta 4388nm maileja Wightin saarelta 405 nm ilmanpaine 1016 mb maileja/vrk 115 tuuli 0-2m/s W

Moottoriajoa Pohjanmerellä

Nyt ei voi paljon puhua purjemanöövereista koskapa met ajamma nyt ja olemme ajaneet melkein koko vuorokauden koneella. Tälläkään kertaa Pohjanmeri ei näytä voimaansa, tuuli pysyttelee itsepintaisesti pois, purjeet vain lepattaa kun yritämme edetä purjein.

Meille sattui mielenkiintoinen tapaus, kun virittelimme rapalaa kalanpyyntiin: heti kun saimme rapalan veteen, nousi takaamme sukellusvene ja lähti seuraamaan meitä ja tietysti myös rapalaa. Jännäsimme hetken aikaa saisimmeko saaliiksi tällä kertaa tosi ison vonkaleen. Näin ei onneksi kuitenkaan käynyt vaan sukellusvene, hetken meitä seurattuaan, ohitti meidät paarpuurin puolelta ja jatkoi kohti meille tuntematonta päämääräänsä.

Nyt tiistaina aamu valkeni erittäin kauniina ja aurinkoisena, ilmanpaine on tällä hetkellä hurjat 1017 mb. Miehistö on kekkuloinut uikkareissaan ulkona aamusta lähtien. Meillä on vielä parikymmentä mailia Helgolandin veroparatiisiin, saa nähdä mitä elektroniikkaa sieltä löytyy korvaamaan nykyistä jo hieman vanhentunutta kalustoa Tracker MyWayssamme. Olemme kuitenkin pystyneet navigoimaan TrackerMyWayn merinavigointiohjelmalla koko Pohjanmeren poikki ja ihan hienosti on mennyt, joten en nyt tiedä mitä me sieltä tarvitaan.

Edessä yö Helgolandissa ja sen jälkeen lähdemme aamulla myötävirrassa kohti Kielin kanavan suuta ja sulutusta.