Ter­va­ho­vin­tien ra­tasil­lan uu­si­mi­nen Oulun Top­pi­las­sa kat­kai­si ra­ta­lii­ken­teen – kolmen vuo­ro­kau­den tiukka pu­ris­tus

Oulun Tervahovintien ratasillan uusimisessa on meneillään kiihkein työponnistus. Kolmen vuorokauden ajan hommia paiskitaan yötäpäivää Väyläviraston ja Oulun kaupungin tilaamassa urakassa.

Oulun Tervahovintien ratasillan uusimisessa on meneillään kiihkein työponnistus. Kolmen vuorokauden ajan hommia paiskitaan yötäpäivää Väyläviraston ja Oulun kaupungin tilaamassa urakassa. Kuva maanantailta.
Oulun Tervahovintien ratasillan uusimisessa on meneillään kiihkein työponnistus. Kolmen vuorokauden ajan hommia paiskitaan yötäpäivää Väyläviraston ja Oulun kaupungin tilaamassa urakassa. Kuva maanantailta.
Kuva: Pekka Peura

Oulun Tervahovintien ratasillan uusimisessa on meneillään kiihkein työponnistus. Kolmen vuorokauden ajan hommia paiskitaan yötäpäivää Väyläviraston ja Oulun kaupungin tilaamassa urakassa.

Henkilö- ja tavarajunaliikenne Oulun ja Rovaniemen välillä on poikki keskiviikkoon keskiyöhön saakka. VR korvaa tuona aikana kaikki Oulun ja Rovaniemen väliset junat busseilla. 

Rakennuttajakonsultti ja urakan valvoja Janne Paaso CC Control Oy:stä kertoo, että vanhan ratasillan purkutyötä aloitettiin maanantaina heti vuorokauden vaihtuessa.

– Nyt on meneillään suurin työvaihe. Työmaalla on 10-20 työntekijää ja useita yksiköitä työkoneita.

Toppilassa tehtävän työrupeaman pääurakoitsijana toimii Destia.

Vanha ratasillan purkutyöt kestävät Paason mukaan 12-16 tuntia ja aiheuttavat suurimman melun ympäristöön.

Tämän jälkeen siirretään tunkkaamalla uusi silta paikoilleen, mikä vie arviolta 3-4 tuntia.

– Uuden sillan tunkkaus ajoittuu maanantain ja tiistain väliselle yölle. Vielä silloin kuuluu melua. Sitten melu helpottaa, työmaalta kuuluu vain konemelua.

Kun uusi silta on saatu paikoilleen, vuorossa on maanrakennustöitä ja sähköradan palauttaminen. Rataa parannetaan ja tehdään sähkörataan liittyviä muutostöitä.

Rataliikenteen katkos päätettiin jo vuosi sitten

Kolmen vuorokauden rataliikenteen katkos on vaatinut paljon suunnittelutyötä.

– Ajankohta valittiin jo vuosi sitten. Väylävirasto on ollut yhteydessä radan liikennetoimijoihin. Esimerkiksi teollisuuden tavaraa kuljetetaan muilla liikennemuodoilla tai tavaraa on toimitettu etukäteen ennen katkosta.

Paason mukaan Tervahovintien remontissa on tehty ratasillan uusimisen jälkeen massiiviset työt. Tietä jouduttiin etukäteen alentamaan uuden ratasillan vuoksi.

– Kun junaliikenne saadaan kulkemaan, vuorossa on purkumassojen poisajoa ja päällystystöitä.

Tervahovintie ja sen varrella kulkevat kevyen liikenteen väylät ovat suljettuina liikenteeltä ensi viikon loppupuolelle eli myöhään perjantaiyöhön 27. syyskuuta saakka. Ajoneuvoliikenne on ohjattu kiertotielle Emäpuuntien, Mustasuontie ja  Koskelantien kautta.

Myös jalankulkijat ja polkupyöräilijät on ohjattu liikennemerkein käyttämään kiertoreittejä työmaan ohi.

Tervahovintien remontissa valmistuu uusi ylikulkukäytävä jalankulkijoille ja pyöräilijöille. Se otetaan käyttöön lokakuun loppuun mennessä.

– Tarkkaa aikaa ei ole vielä tiedossa. Siihen asti pyöräilijöiden on vähän kierrettävä, Paaso kommentoi.