Teatterikorkeakoulun rehtori Paula Tuovinen kehottaa harkitsemaan Helsingin taidekorkeakoulujen yhdistämistä yhdeksi yliopistoksi. Tuovinen kirjoittaa Helsingin Sanomien mielipideosastolla, että korkeakoulujen yhdistämiseen on olemassa sekä sisällölliset että hallinnolliset perusteet.
Tuovisen mukaan uudessa yliopistossa olisi muun muassa mahdollista kehittää uusia opintokokonaisuuksia. Yhdistäminen myös mahdollistaisi hallinnon järkevöittämisen ja tekisi siitä vähemmän riippuvaisen yksittäisistä henkilöistä.
Viime syksynä selvitysmies Turo Virtanen ehdotti taidekorkeakoulujen yhdistämistä.