Tänä talvena 130 ki­lo­met­riä Oulun seudun pyö­rä­tei­tä on "te­ho­hoi­dos­sa" - väylien kuntoa valvoo 70 kun­nos­sa­pi­to­agent­tia

Kunnossapitoagentit valvovat Oulun seudulla tärkeimpiä väyliä ja raportoivat tilanteesta urakoitsijoille. Raportointi kattaa laatuvaatimuksiltaan tärkeimmät reitit.

Oululainen Pekka Tahkola pyöräilee kesät talvet työmatkansa ja kaikki mahdolliset muutkin reissut. Tahkola on yksi kunnossapitoagenteista.
Oululainen Pekka Tahkola pyöräilee kesät talvet työmatkansa ja kaikki mahdolliset muutkin reissut. Tahkola on yksi kunnossapitoagenteista.
Kuva: Jukka-Pekka Moilanen

Oululainen suunnittelija Pekka Tahkola on yksi reilusta 70 vapaaehtoisesta kunnossapitoagentista, jotka raportoivat talven aikana pyöräteiden liukkaudesta, sohjosta, lumesta tai muista hankaluuksista urakoitsijoille.

Raportointi koskee noin 130 kilometriä Oulun seudun kävely- ja pyöräteitä. Näillä reiteillä laatuvaatimukset ovat muita väyliä korkeammat.

Lokakuun alussa alkanut Oulun kaupungin, ely-keskuksen ja Kempeleen kunnan yhteinen projekti on ensimmäinen laatuaan Suomessa.

Ainutlaatuista on, että samassa urakassa on mukana kuntien ja valtion väyliä, ja siinä keskitytään yhtäjaksoiseen talvikunnossapitoon.

Tahkolan mukaan tavoite on, että muuttuviin keliolosuhteisiin reagoitaisiin nopeammin.

Hänen mielestään systeemi on jo nyt purrut: varsinkin iltaisin ja öisin ainakin urakassa mukana olevat pyörätiet ovat olleet paremmassa kunnossa.

Urakan laatua seuraavat Tahkolan kaltaiset aktiivipyöräilijät antavat sovelluksella viikoittain arvosanoja talvikunnossapidon tasosta. Väylien päivittäistä kuntoa valvovat kunnossapitoagenttien lisäksi myös viranomaiset. Urakoitsijakin on velvoitettu seuraamaan olosuhteita pyöräilemällä.

Urakkamallista on ollut kiinnostusta myös muilla kaupunkiseuduilla Suomessa ja ulkomailla, kertoo kunnossapitopäällikkö Kai Mäenpää.

Tarkoitus on, että käyttäjätkin voisivat seurata netistä reaaliaikaisesti Oulunliikenne.fi-sivustolla, milloin mikin väylä on aurattu, tasattu tai hiekoitettu.

Kunnossapitoagentit ”värvänneen” projektipäällikkö Timo Perälän mukaan tavoite on, että tärkeimmät pyörätiet eri kaupunginosien välillä olisivat aina kunnossa.

– Pitäisi pystyä luottamaan siihen, että pyörällä pääsee 24/7, kertoo Perälä.

Uudella systeemillä pyritään palauttamaan Oulun hiukan jo menetetty maine hyvänä talvipyöräilykaupunkina.

Talvien lauhtuminen ja hankalien kelien lisääntyminen ovat tehneet tehtävänsä. Pyöräilijät ovat tuskastuneet, ja esimerkiksi Oulun Nuorten Edustajisto vetosi syksyllä edellistalvia paremman kunnossapidon puolesta.

– Takavuosina kunnossapito oli huomattavasti helpompaa, kun lumi ja pakkaset tulivat marraskuussa ja polanne pysyi ydintalven yli. Kun siihen saatiin liukkaudenesto päälle, kitkat pysyivät hyvinä. Kun keväällä lauhtui, polanne otettiin pois. Se oli aika selkeäpiirteistä hommaa. Nyt on jopa tammi–helmikuussa välillä plussaa ja välillä miinusta. Olosuhteet ovat aika hankalia.

Yhtenä epäkohtana pyöräilijät ovat nostaneet esiin sen, ettei pyöräteitä ole vielä aurattu aamuisin töihin tai kouluun mennessä.

On epäilty, että autotiet on katsottu tärkeimmiksi. Nyt pitäisi olla toisin.

– Talvipyöräilyn helpottamiseksi pyörätiet aurataan nykyään ensimmäiseksi ennen autoteitä, toteaa Kai Mäenpää.

Pelkästään Oulun alueella pyöräteitä on noin 730 kilometriä, reilut neljä metriä jokaista asukasta kohti.