Tak­si­toi­min­taan tar­vi­taan jat­kos­sa­kin lupa, määrä- ja hin­ta­sään­te­ly va­pau­tuu

Taksiliikenne sisältyy liikennekaareen, kertoo liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) tiedotustilaisuudessaan hallituksen ratkaisusta.

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.).
Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.).
Kuva: Valtioneuvoston kanslia

Taksiliikenne sisältyy liikennekaareen, kertoo liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) tiedotustilaisuudessaan hallituksen ratkaisusta.

Hallitus on päässyt sopuun siitä, että taksitoimintaan tarvitaan jatkossakin lupa, mutta määrä- ja hintasääntelystä luovutaan. Bernerin mukaan taksien enimmäishinnan vahvistaa Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi, jos se on välttämätöntä.

Sen sijaan liikennekaaressa luovutaan ehdotuksesta, jonka mukaan taksia olisi voinut ajaa ilman taksilupaa 10 000 euron liikevaihtoon saakka.

Berner korostaa, että liikennekaareen kuuluu keskeisesti ajatus avoimesta tietorajapinnasta. Jatkossa alan toimijoilla on mahdollisuus päättää omista hinnoistaan, mutta hinnat tulee ilmoittaa avoimessa rajapinnassa.

Bernerin mukaan arvio on, että hintasääntelyn vapauttaminen tulee laskemaan taksien hintoja.

– Jos jossain hinnat nousevat kohtuuttomasti, Trafilla on mahdollisuus puuttua asiaan. Trafi seuraa, miten markkinat kehittyvät, Berner sanoo.

Bernerin mukaan kaikki kyytiä välittävät operaattorit, kuten Uber, toimivat samoilla pelisäännöillä avoimessa tietorajapinnassa ja luvanvaraisilla lähtökohdilla.

Liikennekaari tulee kokonaisuudessaan voimaan heinäkuun alussa 2018.

Puolustusministeri Jussi Niinistön (ps.) mukaan liikennekaareen tulleet muutokset ovat perussuomalaisten kannalta hyviä. Niinistön mukaan siirtymäajan ansiosta suomalaisilla takseilla on riittävästi aikaa sopeutua muutokseen.

Myös kokoomuksen eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kalle Jokinen pitää liikennekaarta onnistuneena. Hänen mukaansa 10 000 euron rajan poistuminen oli kokoomukselle tärkeää.