Sy­ke­mit­ta­rei­den suosio kasvaa

Sykemittarit eivät enää ole pelkkien huippu-urheilijoiden apuvälineitä, vaan niitä on yhä useamman kuntourheilijan ranteessa. Lisääntynyt kiinnostus kuntoiluun ja terveyteen näkyy sykemittarimarkkinoilla. Polar Electron arvion mukaan suomalaisista noin 5-7 prosenttia käyttää sykemittaria. Tämä on huomattavasti enemmän kuin esimerkiksi Ruotsissa.

Sykemittari kertoo harjoittelun todellisesta vaikutuksesta ja kunnon kehityksestä.
Sykemittari kertoo harjoittelun todellisesta vaikutuksesta ja kunnon kehityksestä.
Kuva: Sarviaho Heikki

Sykemittarit eivät enää ole pelkkien huippu-urheilijoiden apuvälineitä, vaan niitä on yhä useamman kuntourheilijan ranteessa. Lisääntynyt kiinnostus kuntoiluun ja terveyteen näkyy sykemittarimarkkinoilla.

Polar Electron arvion mukaan suomalaisista noin 5-7 prosenttia käyttää sykemittaria. Tämä on huomattavasti enemmän kuin esimerkiksi Ruotsissa.

Polar on kasvattanut myyntiään viime vuosina tasaista 10-15 prosentin vuosivauhtia. Yhtiön liikuntatieteellisen johtajan Raija Laukkasen mukaan erityisesti kalliimmat tuotteet myyvät erittäin hyvin. Osa asiakaskunnasta omistaa useitakin mittareita ja vaihtaa niitä säännöllisesti uusiin malleihin.

Kilpailu
kiristynyt

Kilpailu sykemittarimarkkinoilla on kiristynyt. Myös urheilulaitevalmistaja Suunto on lähtenyt hakemaan kasvua laajenevilta ja kuluttajavetoisilta sykemittarimarkkinoilta. Yhtiö lanseerasi viime syksynä aktiiviliikkujille uuden tuotevalikoiman ja heitti näin haasteen Polarille.

- Kyseessä ovat kasvavat markkinat, ja tilaa riittää useammille brändeille, sanoo Suunnon toimitusjohtaja Juha Pinomaa.

Pinomaan mukaan uusien kuntovaikutuksia mittaavien laitteiden kysyntä on ollut hyvä. Yhtiön kaikkien niin sanottujen rannetietokoneiden myynti lisääntyi alkuvuonna.

- Trendihän on se, että ihmiset ovat tiedostaneet kunnon ylläpidon merkityksen ja myös hakevat apuvälineitä, jotta näkisivät harjoittelun vaikutukset tarkemmin.

Polarin Laukkasen sanoin Suunto on omalta osaltaan vienyt sykemittarisanomaa eteenpäin.

- Kun alalla on useampia toimijoita, saadaan useampi ihminen kiinnostumaan sykemittauksesta. Kilpailu on meille myös hyvä sparraaja.

Haastetta
tuotekehitykselle

Onko sykkeen mittaaminen loppujen lopuksi kuitenkin turhaa touhua? Valmistajat vakuuttavat, että sykemittarista on hyötyä. Se voi kertoa harjoittelun todellisesta vaikutuksesta sekä kunnon kehityksestä. Sykemittari ei oikeastaan ole enää pelkkä sykemittari.

- Laite on kuin omavalmentaja, joka sopivasti piiskaa tai varoittaa treenaamasta liikaa, Pinomaa tiivistää.

Pinomaan mukaan markkinoilla on kysyntää erityisesti eri lajeille räätälöidyille valmentajatoiminnoille. Myös painonhallinnassa auttavat kalorilaskurit ovat tulleet sykemittareihin.

Kuntoiluteknologian suunnittelussa on oma haasteensa - fysiologian ja teknologian yhdistäminen ei ole helppo temppu. Yritykset laittavatkin tuotekehittelyyn huomattavat prosenttiosuudet liikevaihdosta. Esimerkiksi laitteen yksinkertaisuus ja virrankulutuksen riittävyys ovat tärkeitä muutenkin yhä vaativimmille kuluttajille.