Tilaajille

”Suru on myös kaunis tunne” – Ty­tär-tans­si­teok­ses­sa Kaisa Run­de­lin ja Taina Ala-Ke­to­la kä­sit­te­le­vät suh­det­taan isään, joka oli läsnä, mutta poissa

Isä voi olla tuki ja voimavara. Tai isä voi tuottaa surua ja ääretöntä rakkauden kaipuuta.

Tytär-teos käsittelee kokemuksia siitä, millaista oli elää perheessä, jossa oli psyykkisesti sairas isä. Ja minkälaista elämä on ollut isän kuoleman jälkeen. Teoksessa tanssivat Taina Ala-Ketola (vas.) ja Kaisa Rundelin. Lavastuksesta ja puvuista vastaa Jones Maxwell. Hanna Brotherus pyydettiin Tytär-teoksen koreografiksi, koska tanssijat kokivat, että hän on herkkä elämälle. Herkkyyttä tarvitaan, sillä tanssiteos kumpuaa kaksikon omista kokemuksista. Taina Ala-Ketolan kuollut isä oli pianisti. Hänen flyygelinsä tuoleineen myytiin Oulun kaupunginteatterille. –Kun näin pianotuolin Vinttikamarissa, katsoin, että ei hitto, onko tämä se sama! Isä on minulle konkreettisesti läsnä teoksessa, Taina Ala-Ketola kertoo.
Tytär-teos käsittelee kokemuksia siitä, millaista oli elää perheessä, jossa oli psyykkisesti sairas isä. Ja minkälaista elämä on ollut isän kuoleman jälkeen. Teoksessa tanssivat Taina Ala-Ketola (vas.) ja Kaisa Rundelin. Lavastuksesta ja puvuista vastaa Jones Maxwell.
Tytär-teos käsittelee kokemuksia siitä, millaista oli elää perheessä, jossa oli psyykkisesti sairas isä. Ja minkälaista elämä on ollut isän kuoleman jälkeen. Teoksessa tanssivat Taina Ala-Ketola (vas.) ja Kaisa Rundelin. Lavastuksesta ja puvuista vastaa Jones Maxwell.
Kuva: Jukka-Pekka Moilanen

Isä voi olla tuki ja voimavara. Tai isä voi tuottaa surua ja ääretöntä rakkauden kaipuuta. Tytär-teoksessa tanssijat Kaisa Rundelin ja Taina Ala-Ketola kertovat, millainen nainen kasvaa tyttärestä, jonka isä on ollut läsnä fyysisesti, muttei psyykkisesti.

– Taina oli ikätovereissa ensimmäinen, kenelle uskalsin sanoa, että isäni on psyykkisesti sairas, eikä elämäni ole sitä, miltä se ulos päin näyttää, Kaisa Rundelin kertoo.

JoJo – Oulun Tanssin Keskuksen syysohjelmiston avaa tanssiteos Tytär. Teoksen koreografi Hanna Brotherus tunnetaan herkkiä omakohtaisia aiheita käsitelleistä teoksista. Soolo Hanna B. syntyi sisaren kuoleman jälkeen, oman avioeron keskellä. Lähiomaisen huumekokeilujen jälkeen Brotherus pyysi toipuvia addikteja mukaan tanssiteokseen Himo.

Miksi juuri Hanna Brotherus haluttiin Tytär-teoksen koreografiksi?