Pääkirjoitus

Suomi kelpaa taas ve­nä­läi­sil­le

Venäläisten matkailijoiden virta on muutaman vuoden takaisen notkahduksen jälkeen kääntynyt ilahduttavaan nousuun.

Venäläisten matkailijoiden virta on muutaman vuoden takaisen notkahduksen jälkeen kääntynyt ilahduttavaan nousuun. Myös Oulun seutu hamuaa osaansa kasvavasta venäläisvirrasta.

Suomi pitää pintansa venäläisten suosittuna matkakohteena, vaikka Krimin miehitystä seuranneet talouspakotteet, Venäjän onnahteleva talous ja ruplan kurssi ovat viime vuosina heijastuneet matkailijamääriin. Suomi on venäläisten mielestä hyvämaineinen lomakohde, jonne halutaan tulla uudestaan.

Visit Finlandin tilastojen mukaan venäläisten matkailijoiden virta kääntyi pari vuotta sitten takaisin nousuun, vaikka huippuvuosiin on vielä matkaa.

Kun venäläiset matkustavat lomalle, ylivoimaisesti suosituin kohde on Turkki. Toisena tulee Abhasia ja kolmantena Suomi. Vuonna 2017 venäläiset tekivät Suomeen 3,1 miljoonaa matkaa kun vuonna 2013 Suomeen suuntautui peräti 4,6 miljoonaa matkaa.

Venäläiset tulevat Suomeen ostoksille ja lomailemaan. Venäläiset ovatkin monipuolisia matkailijoita, sillä heille kelpaavat niin lyhyet kaupunki- ja kylpylälomat, mökkeily kuin luontoon ja liikuntaan keskittyvät hiihtokeskuslomat. Vaikka näin vuodenvaihteessa Helsingin ja Pietarin välisiä junavuoroja on lisätty, 60 prosenttia venäläisistä tulee Suomeen yleensä omalla autolla.

Suosikkikohteita ovat pääkaupunkiseutu, Järvi-Suomi, saaristoalueet, Lappi ja Kuusamo. Venäläismatkailijoiden virtaa toivotaan myös Oulun seudulle. Oulun seutua markkinoidaan erityisesti Luoteis-Venäjällä. Panostukset näkyvät, sillä venäläisturistien määrä kasvoi Oulun seudulla viime vuonna 23,6 prosenttia edellisvuoteen nähden (Kaleva 4.1.).

Tavalliset matkailijat kertovat arvostavansa turvallisuutta, puhdasta luontoa ja hyviä palveluja. Suomeen tullaan mieluusti rauhoittumaan perheen kanssa tai viettämään aikaa ystävien kanssa.

Venäläisissä matkailijoissa piilee suuri potentiaali. Toistaiseksi 80 prosenttia venäläisistä matkailijoista tulee Pietarin alueelta. Pietarilaiset saattavat käydä lomalla ja ostoksilla Suomessa jopa 4–5 kertaa vuodessa. Kyse on pitkälti keski- ja hyvätuloisten pietarilaisten lähimatkailusta ja shoppailusta naapurimaassa.

Venäjällä on kuitenkin 143 miljoonaa asukasta, runsaasti miljoonakaupunkeja ja niissä kasvava keskiluokka. Matkailumarkkinoinnilla riittää mahdollisuuksia räätälöidä lomia erilaisten kohderyhmien tarpeisiin. Aktiviteetteja voivat olla kulttuuri- ja urheilutapahtumat, shoppailu, hyvinvointipalvelut ja seikkailut.

Matkailun edistämiseksi on monia keinoja kuten rajamuodollisuuksien sekä viisumin saannin helpottaminen ja rajoitusten vähentäminen. Vuodenvaihteen ostosmatkailussa tosin tuntuvat Venäjän tullimääräykset, jotka rajoittavat tullivapaat ostokset 500 euroon.

Venäläismatkailijoiden majoitukseen, ravintolapalveluihin ja ostoksiin Suomessa käyttämä summa nousi toissa vuonna noin 734 miljoonaan euroon. Ostovoiman kasvu merkitsee lisääntyvää matkailua. Suomalaisten ja venäläisten lomanvietossa on paljon yhteistä, joten matkailupalveluiden kehittäminen palvelee myös kotimaan matkailijoita.