Ilmastopaneelin 26.10. julkaisemassa raportissa linjataan, että kansallinen tieliikenteen päästökauppa tarjoaisi kustannustehokkaan ja luotettavan keinon liikenteen päästötavoitteiden saavuttamiseksi. Raportti ei kuitenkaan ota kantaa, kuinka korkealle polttoaineen hinnan voidaan antaa nousta, miten kustannukset jakautuvat ja kuinka kansallinen päästökauppa sopisi muiden keinojen joukkoon.
Raportissa on tuotu esille Saksa esimerkkinä ainoasta EU-maasta, jossa tieliikenteen kansallinen päästökauppa on käytössä. Saksassa hiilen hinta ei ole sisällä polttoaineen hinnassa, toisin kuin Suomessa. Lisäksi Saksa on ilmoittanut luopuvansa kansallisesta ratkaisusta, kun yhteinen ratkaisu EU-tasolla on valmistunut.
Jos Suomessa päätetään tehdä muista EU-maista poikkeavia kansallisia ratkaisuja päästövähennysten osalta, tulisi niiden vaikutukset Suomen vientiteollisuuden kilpailukykyyn arvioida tarkasti.