Jääkiekko: Kärpät hävisi vii­mei­sen lii­ga­kamp­pai­lun­sa Ha­ka­met­säs­sä jat­ko­ajal­la

Pääkirjoitus: Köy­hil­le pu­toi­lee nyt vain muruja rik­kai­den ro­ko­te­pöy­dil­tä, eikä se ole edes jäl­kim­mäi­sen joukon etu

Suomen junissa juodaan 1,6 mil­joo­naa kuppia kahvia vuo­des­sa – VR in­ves­toi 24 mil­joo­naa euroa uusiin ra­vin­to­la­vau­nui­hin, jotka tehdään Ka­jaa­nis­sa

Uudistetun ravintolakonseptin mukaiset vaunut valmistetaan Kajaanissa Škoda Transtech Oy:n tehtaalla.

Uudistetun ravintolakonseptin mukaiset vaunut valmistetaan Kajaanissa Škoda Transtech Oy:n tehtaalla. Arkistokuva.
Uudistetun ravintolakonseptin mukaiset vaunut valmistetaan Kajaanissa Škoda Transtech Oy:n tehtaalla. Arkistokuva.

Tietyt hittituotteet ovat junien ravintolavaunuissa suosikkeja vuodesta toiseen. Kyse on varsin perinteisistä tuotteista: kahvista, lihapullista ja lohikeitosta.

VR:n ravintolavaunuissa myydään nimittäin peräti 1,6 miljoonaa kupillista kahvia vuodessa. Lihapulla-annoksia menee 80 000 kappaletta.

VR panostaa ravintolapalveluihinsa investoimalla 24 miljoonaa euroa uusiin ravintolavaunuihin. Seitsemän uutta vaunua tulevat liikenteeseen vuosien 2021 ja 2022 aikana.

Uudistetun ravintolakonseptin mukaiset vaunut valmistetaan Kajaanissa Škoda Transtech Oy:n tehtaalla.

Nyt tilatut vaunut tulevat liikenteeseen 2021–2022 aikana erityisesti niihin vuoroihin, joissa ravintolavaunua ei vielä ole – esimerkiksi Helsingin ja Turun sekä Helsingin ja Tampereen välille.

Uusien vaunujen myötä ravintolavaunuja on VR:llä yhteensä 68 kappaletta. Osassa kaukoliikenteen junista ei ole ravintolavaunua, vaan niissä palvelee kiertävä myyntikärry.

VR uusi ravintolavaunujensa konseptin vuodesta 2018 alkaen. Uudistettuja ravintolavaunuja on nyt liikenteessä 42 kappaletta, ja loput uudistuvat ensi vuoteen mennessä.

VR Group kertoo tiedotteessaan, että ravintolapalvelut ovat kovassa kasvussa. Parin viime vuoden aikana niiden kasvu on ollut 20 prosenttia.