Suo­ma­lai­sil­le on tullut tapa yli­no­peu­den aja­mi­ses­ta – alle no­peus­ra­joi­tus­ten ajajat koetaan är­syt­tä­vi­nä

Yli puolet Liikenneturvan kyselyyn vastanneista kertoo, että pienet nopeusrajoituksen ylitykset ovat tulleet tavaksi.

Yli puolet Liikenneturvan kyselyyn vastanneista kertoo, että nopeusrajoituksien ylittäminen on tullut tavaksi.
Yli puolet Liikenneturvan kyselyyn vastanneista kertoo, että nopeusrajoituksien ylittäminen on tullut tavaksi.
Kuva: Jukka-Pekka Moilanen

Suomalaisten liikennekäyttäytymisessä on rutkasti parannettavaa, selviää Liikenneturvan teettämästä kyselystä.

Yli puolet kyselyyn vastanneista kertoo, että pienet nopeusrajoituksen ylitykset ovat tulleet tavaksi. Monen kyselyyn vastanneen kärsivällisyydessä on myös parannettavaa, sillä alle nopeusrajoitusten ajavat koetaan ärsyttävinä. Jotkut vastaajat taas kokevat, että muu liikenne pakottaa ajamaan kovempaa kuin haluaisi.

Kyselyn mukaan pienestä nopeusrajoituksen ylittämisestä on tullut tapa 57 prosentille vastaajista. Muun liikenteen mukana ajamista pidettiin tärkeänä: lähes kolme viidestä vastanneesta on täysin tai jokseenkin samaa mieltä sen väitteen kanssa, että on turvallista kulkea muun liikenteen tahtiin kuin noudattaa annettuja nopeusrajoituksia.

Liikenneturva muistuttaa, että nopeusrajoituksia ei ole laadittu turhaan.

– Rajoitukset ovat asiantuntijoiden asettamat ja ne perustuvat sekä fysiikan lakeihin että liikenneympäristön muuttujiin. Siinä on siis kyse yhteisestä sopimuksesta, suurimmasta sallitusta nopeudesta, jonka puitteissa liikennevirta kulkee. Yksittäinen kuljettaja ei voi perustellusti määritellä itselleen muita korkeampaa rajoitusta, Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen sanoo.

Heiskanen muistuttaa riskien kasvavan nopeuden kanssa rinnakkain.

– Jos paahtaa jatkuvasti muuta liikennettä nopeammin, nopeuttaan joutuu pumppaamaan kiinni ajettavan jonon ja kameravalvonnan takia. Myös tarve ohittamiselle kasvaa, mikä lisää ohituksessa tapahtuvien virhearviointien tai muiden ajovirheiden riskiä.

Ylinopeus on usein myös yksi vakavien onnettomuuksien taustatekijöistä.

– Ylinopeuden ongelmat eivät välttämättä konkretisoidu juuri tänään ja juuri sinun kohdallasi, mutta jollekin tienkäyttäjälle jonain päivänä. Siksi yhteisten sääntöjen noudattaminen on tärkeää, Heiskanen muistuttaa.

Myös auton nopeusmittarin mahdollinen virhemarginaali vaikuttaa nopeuksiin. Kyselyyn vastanneista valtaosa tietää autonsa nopeusmittarin virheen. Neljä viidestä myös ottaa virheen huomioon ajossaan ajonopeuttaan nostamalla. Yksi seitsemästä vastanneesta kertoo, ettei huomioi mittarivirhettä lainkaan.

Kolme neljästä vastaajasta kokee alle sallitun nopeusrajoituksen ajavat ärsyttäviksi maanteillä. Hieman harvempaa ärsyttävät hitaammin ajavat taajamassa.

– Mittarivirheen huomioon ottaminen näyttää olevan arkinen laskutoimitus monelle autoilijalle, eikä välttämättä se syy siihen, miksi ajaa nopeusrajoitusta alhaisempaa nopeutta. Ratissa voi olla iäkkäämpi henkilö tai vielä kokematon kuljettaja. Toiselle ongelmaton ajokeli voi aiheuttaa toiselle haasteita. Jos hitaammin ajavat risovat, voisiko ärsyyntymisen sijasta miettiä, että kuljettajalla voi olla syynsä nopeuden valintaan, Heiskanen sanoo.