Tilaajille

Suo­ma­lai­nen me­nes­tys­ta­ri­na alkoi, kun ekonomi eksyi väärää junaan – nyt Mo­to­net-ket­ju takoo kovaa tulosta

Lähes kaikilla tavallisen kansan suosimilla tavarataloketjuilla menee mukavasti. Mistä myönteinen kehitys johtuu?

Kilpailu on kovaa. Toni Stigzeliuksen johtama Motonet ottaa mittaa muun muassa Puuilosta, Tokmannista ja Biltemasta sekä Prismoista ja City-Marketeista – verkkokaupoista puhumattakaan. Muutakin kuin tavarakauppaa. Motonet tarjoaa asiakkaalleen myös etupäässä autoihin ja autoiluun liittyviä palveluita. Motonetin valikoima kattaa yli 100 000 nimikettä. Ketjun toimitusjohtajaksi siirtyvä myyntipäällikkö Toni Stigzelius sanoo tavarataloa kolmentoista erikoiskaupan yhdistelmäksi.
Kilpailu on kovaa. Toni Stigzeliuksen johtama Motonet ottaa mittaa muun muassa Puuilosta, Tokmannista ja Biltemasta sekä Prismoista ja City-Marketeista – verkkokaupoista puhumattakaan.
Kilpailu on kovaa. Toni Stigzeliuksen johtama Motonet ottaa mittaa muun muassa Puuilosta, Tokmannista ja Biltemasta sekä Prismoista ja City-Marketeista – verkkokaupoista puhumattakaan.

Lähes kaikilla tavallisen kansan suosimilla tavarataloketjuilla menee mukavasti. Mistä myönteinen kehitys johtuu? Vanhanaikaisten myymälöidenhän piti nääntyä globaalin verkkokaupan vyöryn alle.

Kaikki suuri syntyy pienestä ja usein sattumasta. Turkulainen ekonomi Lauri Juntunen (1950-2019) oli kolmekymppisenä ekonomina 1980-luvun alussa saamassa yritystutkijan paikan Kehitysaluerahastosta. Puuttui vain ratkaiseva haastattelu, jonne mennäkseen Juntunen nousi junaan Turussa. Se oli vahingossa väärä juna. Helsingin sijasta veturi veti vaunut Tampereelle.

– Työpaikka meni sivu suun. Oli keksittävä jotain muuta, Juntunen muisteli Varsinais-Suomen Yrittäjä -lehdessä vuonna 2004.