Uimahallit: Oulun ui­ma­hal­lis­sa ja Ve­si-Ja­tu­lis­sa sul­jet­tu altaita bak­tee­ri­löy­dös­ten vuoksi

Pääkirjoitus: Kiitos, Lumi ja Pyry, ja hyvää matkaa ta­kai­sin kotiin

Oikeudenkäynti: Oulussa isoa huu­me­kaup­paa pyö­rit­tä­neil­le pitkät van­keus­tuo­miot

Suolan ei uskota rik­ko­van ja­ko­pää­hih­no­ja

Oulun seudulla havaitun autojen jakopäähihnojen katkeamisen on epäilty liittyvän tiesuolaan. Tienpidon ammattilaiset eivät kuitenkaan näe perusteita pitää suolausta ongelman syynä.

Oulun seudulla havaitun autojen jakopäähihnojen katkeamisen on epäilty liittyvän tiesuolaan. Tienpidon ammattilaiset eivät kuitenkaan näe perusteita pitää suolausta ongelman syynä.

”Jos vertaa menetelmiä ja materiaaleja, Oulun seutu ei poikkea muusta Suomesta”, kertoo Pohjois-Pohjanmaan ely-keskuksen kunnossapito ja rakentaminen -yksikön päällikkö Markku Tervo.

Noin kymmenesosa liukkauden torjuntaan käytettävästä suolasta on kalsiumkloridia, mutta senkään käytössä ei ole maantieteellisiä eroja. Myös suolan käyttömäärät ovat suhteessa samanlaisia kuin Etelä-Suomessa.

Lisätietoa on luvassa, kun Pohjois-Pohjanmaan ely-keskuksen ja Liikenneviraston tekemien selvitysten tulokset julkaistaan toukokuussa.

Tutkimuksessa on analysoitu laboratoriossa Oulun seudulla yleisesti käytettyjä tiepäällysteitä, niissä käytettyjä kiviaineksia ja muun muassa päällysteistä irtaantuvaa pölyä.