Jääkiekko: Kärpät hävisi vii­mei­sen lii­ga­kamp­pai­lun­sa Ha­ka­met­säs­sä jat­ko­ajal­la

Pääkirjoitus: Köy­hil­le pu­toi­lee nyt vain muruja rik­kai­den ro­ko­te­pöy­dil­tä, eikä se ole edes jäl­kim­mäi­sen joukon etu

Suo­lah­den mu­seo­ju­nat pää­se­vät koko ra­ta­ver­kol­le

Ratahallintokeskus on myöntänyt suolahtelaiselle Keitele-Museolle museojunaliikenteen edellyttämän junaturvallisuustodistuksen. Turvallisuustodistus antaa mahdollisuuden harjoittaa museorautatieliikennettä Suomen koko rataverkolla.

Ratahallintokeskus on myöntänyt suolahtelaiselle Keitele-Museolle museojunaliikenteen edellyttämän junaturvallisuustodistuksen. Turvallisuustodistus antaa mahdollisuuden harjoittaa museorautatieliikennettä Suomen koko rataverkolla.

Museoyhtiön toimitusjohtaja Aimo Kääriäinen kertoo, että Keitele-Museo on seitsemäs museoliikennöitsijä, joka on saanut junaturvallisuustodistuksen.

Turvallisuustodistus perustuu uuteen rautatielakiin. Todistuksia alettiin myöntää viime vuonna.

Keitele-Museo on pääosin Suolahden kaupungin omistama osakeyhtiö, joka ylläpitää rautatieperinteitä, rautatieliikenteen museokalustoa ja harjoittaa museoliikennettä. Toiminta perustuu rautatieharrastajien talkootyöhön.

Museoyhtiön hallussa on kolme Dm 7 -kiskoautoa eli lättähattua, höyryveturi Tk 3 eli Pikku-Jumbo ja postivaunu. Neljättä lättähattua kunnostetaan parhaillaan.

Turvallisuustodistus vaatii Kääriäisen mukaan museojunaliikenteen harjoittajalta paljon. Henkilökuntaa, kalustoa, huoltoa ja toimintamalleja koskevat vaatimukset ovat vertailukelpoisia VR:n vastaaviin järjestelmiin.

Liikennöinti keskittyy pääasiassa Keski-Suomeen, mutta se on mahdollista koko maassa. Esimerkiksi ensi viikolla museon kiskoautot tekevät eteläisen ja läntisen Suomen alueella noin 2 400 kilometrin tilausajon. Tilaajana on saksalainen rautatieharrastajaryhmä.

Kesällä Keitele-Museon kiskoautojunat liikennöivät kaksi kertaa Ähtärin eläinpuistoon. Matkat tehdään 10. kesäkuuta ja 5. elokuuta. Haapamäen höyryveturipuistoon matkataan 2. heinäkuuta.

Museon junilla on ajettu rataverkolla muutamia kertoa aiemminkin, mutta silloin palvelut piti tilata VR:ltä. Junaturvallisuustodistus helpottaa jatkossa matkojen järjestelyä.