So­siaa­li­etuuk­siin tulossa vain luvatut ko­ro­tuk­set

Helsinki Ensimmäisestä lapsesta maksettava lapsilisä nousee, yksinhuoltajat saavat pienen korotuksen.

Pitkä odotus. Lapsilisiin on luvassa ensi vuonna luvassa pieni korotus. Edellisen kerran lapsilisiä korotettiin 1995, mutta seuraavana vuonna niitä jo leikattiin.
Pitkä odotus. Lapsilisiin on luvassa ensi vuonna luvassa pieni korotus. Edellisen kerran lapsilisiä korotettiin 1995, mutta seuraavana vuonna niitä jo leikattiin.
Kuva: Arkisto

Helsinki Ensimmäisestä lapsesta maksettava lapsilisä nousee, yksinhuoltajat saavat pienen korotuksen. Sosiaali- ja terveyspalvelujen parantamiseen on tulossa lisärahaa.

Ensimmäisen lapsen lapsilisä nousee ensi vuoden alusta 90 eurosta 100 euroon kuukaudessa ja yksinhuoltajakorotus 33,60 eurosta 36,60 euroon. Lapsilisiä ei ole korotettu sitten vuoden 1995.

Kotihoidon tuen osittaista hoitorahaa korotetaan vuoden alusta 63,07 eurosta 70 euroon kuukaudessa. Ensi vuoden elokuun alusta oikeus tähän hoitorahaan tulee myös silloin, kun lapsi on peruskoulun ensimmäisellä ja toisella luokalla.

Tällä hetkellä osittaista hoitorahaa voidaan maksaa alle 3-vuotiaan vanhemmalle, jonka keskimääräinen viikkotyöaika on lapsen hoidon vuoksi enintään 30 tuntia.

Valtiovarainministeriön budjettiehdotus sisältää parannuksia etuuksiin vain sen verran, kuin hallitusneuvotteluissa oli sovittu, eikä asioista odoteta jatkoneuvotteluissakaan mainittavia kiistoja.

Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen parantamiseen valtiovarainministeriö ehdottaa 113 milj. euron lisäystä.

Työttömien peruspäivärahaan tulossa oleva 0,34 euron indeksikorotus nostaa päivärahan 23,36 euroon. Aikuiskoulutustuen perusosaan on myös tulossa korotus, sosiaali- ja terveysministeriön mukaan se nousisi 440 eurosta 500 euroon.

Työnantajien pakollisten sosiaalivakuutusmaksujen yhteismäärän arvioidaan nousevan ensi vuonna hieman. Yksityisillä työnantajilla työeläkemaksu noussee 16,8 prosentista 16,9 prosenttiin, maatalous- ja muilla yrittäjillä 21,4 prosentista 21,6 prosenttiin. Työnantajan työttömyysvakuutusmaksu noussee yli 840 940 euron palkkasummasta 2,45 prosentista 2,5 prosenttiin.

Työntekijöiden maksujen yhteismäärä noussee 0,1 prosenttiyksikön verran. Vakuutetun sairausvakuutusmaksu säilyy 1,5 prosentissa. Työntekijän työeläkemaksun arvioidaan nousevan 4,6 prosentista 4,7 prosenttiin palkasta. Palkansaajan työttömyysvakuutusmaksu säilynee 0,2 prosentissa palkasta.

Budjettiehdotuksesta käy myös ilmi, että viranomaiset varautuvat alkoholin maahantuontirajoitusten helpottumiseen. Tavoitteena on esimerkiksi estää omaa käyttöä varten maahantuodun alkoholin kulkeutumista laittomasti myytäväksi ravintoloissa.

Ilmoita asiavirheestä